article
1.6170381
VLISSINGEN - We mopperen wel eens op ze als we op een zonovergoten dag in de file staan naar het strand, maar zonder toeristen zou Zeeland een stuk slechter af zijn. Tien redenen waarom we blij moeten zijn met de stroom vakantiegangers en dagjesmensen.
Tien redenen waarom de toerist meer dan welkom is in Zeeland
VLISSINGEN - We mopperen wel eens op ze als we op een zonovergoten dag in de file staan naar het strand, maar zonder toeristen zou Zeeland een stuk slechter af zijn. Tien redenen waarom we blij moeten zijn met de stroom vakantiegangers en dagjesmensen.
http://www.bndestem.nl/regio/zeeland/tien-redenen-waarom-de-toerist-meer-dan-welkom-is-in-zeeland-1.6170381
2016-07-06T07:23:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5983817.1462786851!image/image-5983817.jpg
Toerisme
Zeeland
Home / Regio / Zeeland / Tien redenen waarom de toerist meer dan welkom is in Zeeland

Tien redenen waarom de toerist meer dan welkom is in Zeeland

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    VLISSINGEN - We mopperen wel eens op ze als we op een zonovergoten dag in de file staan naar het strand, maar zonder toeristen zou Zeeland een stuk slechter af zijn. Tien redenen waarom we blij moeten zijn met de stroom vakantiegangers en dagjesmensen.

    1. GELD IN HET LAATJE

    Toeristen en dagjesmensen pompen veel geld in de Zeeuwse economie. Ze besteden jaarlijks ruim 1,5 miljard euro in Zeeland. De helft daarvan gaat naar logies en horeca. Het toerisme beslaat inmiddels een tiende van de regionale economie.

    2. WINKELS BLIJVEN IN STAND

    Winkels en horeca spinnen garen bij de komst van honderdduizenden vakantiegangers. Bijna een kwart van die 1,5 miljard, 363 miljoen euro, landt in de detailhandel. Zeeland telt afgezet tegen haar inwonertal dan ook een bovengemiddeld aantal en ook een enorme rijkdom aan winkels. Uit rapporten van onder meer ING blijkt dat in Zeeland de winkelleegstand minder groot is en dankzij de toeristen ook minder hard doorzet dan in veel andere plattelandsgebieden. Ook vervoersbedrijven (252 miljoen) en vermaakcentra (119) harken veel geld uit het toerisme binnen.

    3. BANENMOTORS

    Het toerisme en de horeca ontpoppen zich de laatste twee jaar als banenmotors, hoewel het deels seizoensgebonden banen betreft. Onduidelijk is of het om structurele banengroei gaat. Het toerisme is niettemin goed voor bijna 14.000 banen ofwel ongeveer 12 procent is van de Zeeuwse beroepsbevolking.

    4. TOERISTENBELASTING

    Verblijfsrecreanten betalen toeristenbelasting. Zo casht Zeeland jaarlijks 16 miljoen euro ofwel 42 euro per inwoner. Schouwen-Duiveland (4,8 miljoen), Veere (4,7 miljoen) en Sluis (3,2 miljoen) zijn de grootverdieners. Gemeenten herinvesteren deze belastinginkomsten lang niet altijd (volledig) in recreatieve voorzieningen. Ze stoppen er soms begrotingsgaten mee en kunnen er ook de lokale lasten mee laag houden. Indirect profiteert de Zeeuwse belastingbetaler dus van de toerist. Dat geldt ook, maar in minder mate, voor parkeerinkomsten.

    5. CULINAIR AAN TOP

    Zeeland telt zeven sterrenrestaurants, waaronder twee met twee sterren. Vijf bevinden zich er in Zeeuws-Vlaanderen. Een groeiend aantal restaurants schurkt tegen een ster aan. Hoe kan dat, want van alleen de Zeeuwse clientèle kunnen ze niet leven? Het gastronomisch topsegment bestaat bij de gratie van Belgische lekkerbekken. Dankzij hun royale bestedingen zetten zij Zeeland op de culinaire kaart.

    6. STREEKPRODUCTEN

    Streekproducten floreren dankzij toeristen. Op markten en in winkels kopen zij knopkaas en babbelaars. En natuurlijk verzinnen creatieve Zeeuwen steeds iets nieuws om aan de toeristen te slijten. Indirect stimuleren toeristen zo de ontwikkeling van nieuwe streekproducten.

    7. TOERISTEN KOPEN VASTGOED

    Ondanks de discussie of er nog aan de Zeeuwse kust nog wel ruimte is voor nieuwe verblijfsaccommodatie, leeft de recreatievastgoedmarkt op dankzij vermogende Duitsers en Belgen die hun spaarcenten steken in de aankoop van een vakantiehuis. De oosterburen hebben een mooi woord voor hun waardevaste investering: Betongold. Trouwens, ook de Belgen zijn de laatste jaren kooplustiger geworden: de crisis lijkt voorbij en aan hun gebetonneerde kust is bijna niks voor een fatsoenlijke prijs te koop.

    8. LEVEN IN DE BROUWERIJ

    Zeeuwen profiteren mee van het grote aantal toeristische activiteiten. Hoe saai zou Zeeland zijn zonder al die leuke marktjes, toeristische routes en festivalletjes die toeristen afstruinen?

    9. TROTS OP ZEELAND

    Toeristen, en zeker de Duitse, komen graag naar Zeeland vanwege de ongerepte duinen, de brede stranden en de prachtige panorama’s aan de waterkant. Wie het dagelijks ziet, wordt er blind voor. Gelukkig zijn er de toeristen die onze ogen weer openen.

    10. TAAL EN KENNIS

    We kunnen ook wat van de toeristen leren, al was het maar hun taal. Nooit geweten dat de morning-after- pil in Vlaanderen de ’s anderendaagspastille heet? Enfin, praat eens met een Belg en u steekt heel wat op. En verrijking van uw Duitse woordenschat is ook mooi meegenomen. Kunt u een Keulse kuilengraver op het strand van repliek dienen: ‘Verdammt nochmal, das ist ja meine Grube!’

    De Stelling

    Ik word vrolijk van al die toeristen.

    Toon resultaten