Home / Regio / Roosendaal / Voor minder dan de helft rijd je op aardgas

Voor minder dan de helft rijd je op aardgas

Foto's
3
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Eric Siewers bij de aardgaspomp. Hij heeft een grotere tank in zijn auto laten bouwen, om meer kilometers op één tank te kunnen rijden. Want dat is een nadeel van rijden op aardgas: de actieradius is beperkt. foto's Jan van Zuilen
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Bij tankstations met een aardgaspomp hoort een gebouwtje met een compressor die het gas onder hoge druk brengt en opslaat in buffercilinders.
  • Afbeelding
    Beschrijving
    De hoeveelheid gas die je tankt wordt niet in liters, maar in kilo's aangegeven. ;De hoeveelheid gas die je tankt wordt niet in liters, maar in kilo's aangegeven.

Op industrieterrein Borchwerf in Roosendaal is onlangs een tankstation waar ook aardags te krijgen is. Waarom zou je dat in je auto gooien?

Het gaat de laatste dagen in de politiek weer vaak over koopkrachtplaatjes, maar voor veel mensen blijven die tamelijk abstract. Niet iets om je erg druk over te maken. Een biefstuk minder in de maand, het zou wat.



Nee, dan de benzineprijzen. Steeds als die naar een nieuwe recordhoogte stijgen, schreeuwen we moord en brand. Tijd om over te stappen op aardgas, zou Eric Siewers zeggen; dan ben je meer dan de helft goedkoper uit dan op benzine.



Siewers roept dat uiteraard niet voor niets. Hij is Key Account Manager bij CNG Net, een dochteronderneming van Ballast Nedam, die bezig is aan de opbouw van een netwerk van pompstations waar aardgas getankt kan worden. Onlangs heeft CNG Net een aardgaspomp geïnstalleerd op een van de twee nieuwe onbemande tankstations op het industrieterrein Borchwerf in Roosendaal, vlakbij de afslag van de A17.



Daar hebben we ook de afspraak met Siewers. De jonge manager komt voorrijden in een zwarte Volvo V70 met op de achterklep in witte letters: ik rijd op aardgas.



Siewers is bij CNG de man die én locaties voor nieuwe pompen én nieuwe klanten, dus mensen die op aardgas willen overstappen, binnen moet halen. Wat dat laatste betreft richt Siewers zich vooral op de markt van de zakelijke rijders, op bedrijven en instellingen met een groot wagenpark.



Expresbesteller DHL is een van zijn klanten. "Daarom zijn we ook naar Roosendaal gekomen. Ze hebben hier een grote vestiging en wilden hier ook kunnen tanken", verklaart Siewers. Bij het aan de man brengen van het aardgas heeft hij twee sterke troeven: de prijs en het milieu. Aardgas, zo rekent hij voor, is meer dan de helft goedkoper dan benzine, terwijl de wegenbelasting hetzelfde is.



Dit in tegenstelling tot rijden op lpg of diesel, wat wel meer wegenbelasting kost. En, zegt Siewers, aardgas is schoner, minder CO2-uitstoot en helemaal geen uitstoot van stikstof en roet. Alleen is de overheid tot verdriet van Siewers nog niet zover, dat ze dat milieuvoordeel vertaalt in een lagere bijtelling voor leaserijders op aardgas en kwijtschelding van wegenbelasting.



Aardgas heeft ook nadelen, vertelt Siewers uit zichzelf. Dat is vooral de beperkte actieradius. Duizend of meer kilometers op één tank, wat bij de zuinige moderne eco-diesels van tegenwoordig haalbaar is, haal je op aardgas in de verste verte niet.



Siewers heeft het actieradiusprobleem opgelost door een grotere gastank in zijn ruime Estate te laten bouwen, maar met aardgastanks die van fabriekswege worden ingebouwd, moet je om de 250 à 300 kilometer tanken.



Alleen als je een extreem zuinige auto hebt kun je 400 tot 450 kilometer op één tank rijden. Je mag wel, net als bij lpg, de tank leegrijden en overschakelen op gewone benzine.



Een ander nadeel is de geringe verkrijgbaarheid. "Maar daar wordt hard aan gewerkt", zegt Siewers. Op dit moment kan er in Nederland op zeventig plekken aardgas worden getankt, waarvan 45 bij CNG. In Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Italië is een uitgebreider netwerk, maar dat komt ook doordat de overheden daar het rijden op aardgas vanwege de milieuvoordelen stimuleren.



"In Berlijn mag je zonder aardgas niet eens meer in de binnenstad komen", geeft Siewers als voorbeeld.



Tegenover de lagere brandstofprijs staat wel een hogere aanschafprijs. Net als bij de keuze voor diesel of lpg, loont aardgas pas als er veel kilometers mee worden gereden.



Tanken gaat net als bij lpg met een slang die je aansluit op een vulmond, waarna je op de pomp op een knop moet drukken.



Motoren ombouwen is wel mogelijk, maar Siewers adviseert zijn klanten te kiezen voor auto's die geproduceerd zijn om op aardgas te rijden. "Dan hou je gewoon je volledige fabrieksgarantie en zit alles ook netjes ingebouwd, inclusief een meter voor de tankinhoud."



Rijden op aardgas gaat niet ten koste van het vermogen, benadrukt Siewers. "Twee auto's die veel worden gekocht voor rijden op aardgas zijn de Fiat Punto en de Volkswagen Passat. Die leveren op aardgas exact hetzelfde vermogen als op benzine."



Aan de pomp wordt het aardgas gewoon afgetapt van het landelijke netwerk, net als thuis voor het fornuis en de cv-ketel. Alleen staat er wel een station tussen dat het aardgas comprimeert om het op te kunnen slaan in de tank van de auto. "Daardoor hoeven we niet met tankauto's te bevoorraden en dat maakt het weer makkelijker om vergunning te krijgen. In Breda mochten we een aardgaspomp midden in een wijk bouwen."

 Populaire artikelen op Blendle