article
1.6631010
ROOSENDAAL - Tot 2030 zullen er maximaal 12 van de 36 spoortrajecten in Nederland overgaan op ERTMS, een nieuw Europees Veiligheidssysteem. Twee daarvan lopen door West-Brabant van Roosendaal naar de grens en Roosendaal naar Den Bosch.
Tot 2030 twee spoorlijnen in West-Brabant op nieuw veiligheidssysteem
ROOSENDAAL - Tot 2030 zullen er maximaal 12 van de 36 spoortrajecten in Nederland overgaan op ERTMS, een nieuw Europees Veiligheidssysteem. Twee daarvan lopen door West-Brabant van Roosendaal naar de grens en Roosendaal naar Den Bosch.
http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/tot-2030-twee-spoorlijnen-in-west-brabant-op-nieuw-veiligheidssysteem-1.6631010
2016-11-10T13:39:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.49379.1374476025!image/image-49379.jpg
Roosendaal,Spoorwegverkeer,Spoorwegverbinding
Roosendaal
Home / Regio / Roosendaal / Tot 2030 twee spoorlijnen in West-Brabant op nieuw veiligheidssysteem

Tot 2030 twee spoorlijnen in West-Brabant op nieuw veiligheidssysteem

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ROOSENDAAL - Tot 2030 zullen er maximaal 12 van de 36 spoortrajecten in Nederland overgaan op ERTMS, een nieuw Europees Veiligheidssysteem. Twee daarvan lopen door West-Brabant van Roosendaal naar de grens en Roosendaal naar Den Bosch. 

    Dat meldt de NOS.  

    Staatssecretaris Dijksma zei donderdag in een debat in de Tweede Kamer dat er voor die tijd niet meer mogelijk is.

    Het gaat onder meer om de trajecten Leiden-Den Haag, Hilversum-Amersfoort, Roosendaal-Den Bosch, Roosendaal-grens en Eindhoven-grens.

    In eerste instantie was het de bedoeling dat het nieuwe systeem op alle lijnen in Europa voor 2030 gerealiseerd zou zijn. Maar Dijksma heeft de Kamer al eerder laten dat dat niet lukt door vertraging in onder andere Duitsland en Frankrijk. De Europese Commissie zag daarom af van de planning. Volgens Dijksma is het daarom ook niet nodig dat alle Nederlandse trajecten voor die tijd met het nieuwe systeem zijn uitgerust.

    ERTMS

    ERTMS is een nieuw systeem, dat onder meer voorkomt dat een trein door een rood sein kan rijden. Het is de bedoeling dat het in heel Europa wordt ingevoerd, zodat overal dezelfde standaard geldt. Dankzij ERTMS moeten treinen vaker, sneller en veiliger kunnen rijden dan nu.