article
1.6909214
OUDENBOSCH - De goederentrein met gevaarlijke stoffen waarvan woensdag de remmen vastliepen op het station van Oudenbosch was onveilig samengesteld. Dat beweren althans twee bestuursleden van de Vereniging Alternatief Goederenspoor (VAG), dat zich sterk maakt voor transport van gevaarlijke stoffen over water.
Wagons vastgelopen trein in Oudenbosch waren verkeerd gekoppeld
OUDENBOSCH - De goederentrein met gevaarlijke stoffen waarvan woensdag de remmen vastliepen op het station van Oudenbosch was onveilig samengesteld. Dat beweren althans twee bestuursleden van de Vereniging Alternatief Goederenspoor (VAG), dat zich sterk maakt voor transport van gevaarlijke stoffen over water.
http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/oudenbosch/wagons-vastgelopen-trein-in-oudenbosch-waren-verkeerd-gekoppeld-1.6909214
2017-02-16T18:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6909231.1487250257!image/image-6909231.JPG
Oudenbosch,Logistiek,Spoorwegverkeer,Vervoer,Roosendaal,dnr
Oudenbosch
Home / Regio / Roosendaal / Oudenbosch / Wagons vastgelopen trein in Oudenbosch waren verkeerd gekoppeld

Wagons vastgelopen trein in Oudenbosch waren verkeerd gekoppeld

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Spoorlijn Zevenbergen - Oudenbosch ter hoogte van draaibrug
      Fotograaf
    OUDENBOSCH - De goederentrein met gevaarlijke stoffen waarvan woensdag de remmen vastliepen op het station van Oudenbosch was onveilig samengesteld. Dat beweren althans twee bestuursleden van de Vereniging Alternatief Goederenspoor (VAG), dat zich sterk maakt voor transport van gevaarlijke stoffen over water. 

    Secretaris Richard Driessen zegt dat het perron ondanks de rookontwikkeling vrij toegankelijk bleef. ,,Daarop zijn we langs de ketelwagons gelopen met daarin brandbare gassen, corrosieve gassen en brandbare vloeistoffen.'' Driessen zegt dat van de twee wagons met brandende remmen er één beladen was met de vloeistof Styrene Monomer en de ander met het gas Butadieëne. Zijn conclusie: de wagons zijn verkeerd geschakeld en dat is strijdig met het convenant tussen overheid en chemische industrie. ,,Het directe gevaar van kapotte remmen was nu niet zo groot, omdat de warmte intensiteit laag was. Maar bij een vergelijkbaar incident in Italië braken de assen en wielen van de wagons, raakten de ketels beschadigd en is een grote brand ontstaan.''

    Volgorde
    Rampscenario's die volgens Driessen voorkomen kunnen worden als vervoerder DB Schencker de wagons in de juiste volgorde aan elkaar koppelt. De veiligheidsregio  analyseert het incident en kan nog niet reageren op de waarnemeningen van de VAG. Op 1 maart stapt de Oudenbossche belangenorganisatie naar de Raad van State. Ondanks een WOB-procedure stelt de VAG dat belangrijke stukken uit het veiligheidsonderzoek naar goederenspoorlijnen door West-Brabant door het ministerie niet openbaar gemaakt worden.

    Volgende artikel: Afbeelding DB Cargo: niks mis met koppelvolgorde wagons op station Oudenbosch