article
1.6345335
ROOSENDAAL - Leerlingen van alle KPO-scholen (Katholiek Primair Onderwijs) kregen maandag bij de start van het nieuwe schooljaar een bidon. Op basisschool Cortendijck kwam het gloednieuwe directieteam, bestaande uit Joyce Hartman en Ad Paantjens, de waterflesjes met een Piaggio-scooter afleveren.
Leren op eigen niveau en in eigen tempo in Roosendaal
ROOSENDAAL - Leerlingen van alle KPO-scholen (Katholiek Primair Onderwijs) kregen maandag bij de start van het nieuwe schooljaar een bidon. Op basisschool Cortendijck kwam het gloednieuwe directieteam, bestaande uit Joyce Hartman en Ad Paantjens, de waterflesjes met een Piaggio-scooter afleveren.
http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/leren-op-eigen-niveau-en-in-eigen-tempo-in-roosendaal-1.6345335
2016-09-05T19:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6345404.1473085489!image/image-6345404.JPG
Roosendaal,Basisonderwijs,Cortendijckschool,hermes
Roosendaal
Home / Regio / Roosendaal / Leren op eigen niveau en in eigen tempo in Roosendaal

Leren op eigen niveau en in eigen tempo in Roosendaal

Foto's
3
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Basisschool Cortendijck: Zara Ineveld (groep 8) met de 1e IPad.
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Gloednieuwe OKE directieteam Joyce Hartman en Ad Paantjens leverde op de drie scholen waterflesjes met een Piaggio-scooter af.
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Gloednieuwe OKE directieteam Joyce Hartman en Ad Paantjens leverde op de drie scholen waterflesjes met een Piaggio-scooter af.
    ROOSENDAAL - Leerlingen van alle KPO-scholen (Katholiek Primair Onderwijs) kregen maandag bij de start van het nieuwe schooljaar een bidon. Op basisschool Cortendijck kwam het gloednieuwe directieteam, bestaande uit Joyce Hartman en Ad Paantjens, de waterflesjes met een Piaggio-scooter afleveren.

    Voor de kinderen van Cortendijck is het nieuwe schooljaar extra spannend. De school begint met een nieuw onderwijssysteem waarbij elk kind zijn of haar eigen leerroute volgt. Cortendijck is de eerste school in Roosendaal met deze methodiek.

    OKE
    Bovendien vormt Cortendijck nu met de KPO-scholen Saffier en Klaverweide de Organisatorische Eenheid Kortendijk (OKE), met Hartman (hiervoor directeur van Saffier) en Paantjens (hiervoor directeur Klaverweide) als managementteam. Hartman benadrukt dat ze Cortendijck er niet 'bij' doen. "De scholen zijn allemaal even belangrijk."

    Het leerlingenaantal van Cortendijck loopt al jaren terug. De school start dit schooljaar met 60 leerlingen, De Saffier met 150 en Klaverweide met 310. Door op elke school met een onderscheidend concept te werken hoopt KPO op een evenwichtigere verdeling.

    Hartman: "De Saffier werkt met het BAS-concept met veel structuur en regelmaat, en de Klaverweide met Actief Leren. Daar voegen we nu op Cortendijck het Persoonlijk Leren aan toe. Ouders kunnen dan een basisschool kiezen op basis van wat het beste bij hun kind en hun situatie past."

    Eigen niveau en tempo
    Leerlingen werken bij Persoonlijk Leren werken op hun eigen niveau en in hun eigen tempo. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een kind met taal op een hoger niveau zit dan met rekenen. Alle kinderen blijven over. Met hun eigen stamgroep vieren de kinderen verjaardagen en hebben ze vakken als muziek en gym.

    Alle leerlingen van Cortendijck hebben als hulpmiddel een iPad gekregen. Zara van Ineveld (11) uit groep 8 mocht maandag de eerste in ontvangst nemen. Trots klemt ze het kleinood tegen haar borst. "Ik weet nog niet wat we ermee gaan doen, maar ik vind het wel heel leuk."

    KPO heeft het nieuwe onderwijsconcept goed met ouders gecommuniceerd, zegt Hartman. "Er zijn geen kinderen van school gehaald."