article
1.6624306
BOSSCHENHOOFD Meer dan tien jaar ondervonden honderden omwonenden van de A58, aan de rand van Bosschenhoofd, ernstige geluidsoverlast. Motorrijders uit de hele regio gebruikten het wegtracé tussen de afritten Bosschenhoofd en Zegge als racecircuit. De motorrijders zagen het als een spel om zo hard en zo plat mogelijk door de bocht te gaan, waarbij ze opzettelijk zo veel mogelijk lawaai maakten. Vandaar de bijnaam ‘de speeltuin’.
Eindelijk vrede in de 'speeltuin' of oprit A58 bij Bosschenhoofd
BOSSCHENHOOFD Meer dan tien jaar ondervonden honderden omwonenden van de A58, aan de rand van Bosschenhoofd, ernstige geluidsoverlast. Motorrijders uit de hele regio gebruikten het wegtracé tussen de afritten Bosschenhoofd en Zegge als racecircuit. De motorrijders zagen het als een spel om zo hard en zo plat mogelijk door de bocht te gaan, waarbij ze opzettelijk zo veel mogelijk lawaai maakten. Vandaar de bijnaam ‘de speeltuin’.
http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/bosschenhoofd/eindelijk-vrede-in-de-speeltuin-of-oprit-a58-bij-bosschenhoofd-1.6624306
2016-11-09T05:10:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.564523.1347307220!image/image-564523.JPG
A58,snelweg,speeltuin,motoren
Bosschenhoofd
Home / Regio / Roosendaal / Bosschenhoofd / Eindelijk vrede in de 'speeltuin' of oprit A58 bij Bosschenhoofd

Eindelijk vrede in de 'speeltuin' of oprit A58 bij Bosschenhoofd

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De 'Speeltuin'. archieffoto BN/ DeStem
    BOSSCHENHOOFD Meer dan tien jaar ondervonden honderden omwonenden van de A58, aan de rand van Bosschenhoofd, ernstige geluidsoverlast. Motorrijders uit de hele regio gebruikten het wegtracé tussen de afritten Bosschenhoofd en Zegge als racecircuit. De motorrijders zagen het als een spel om zo hard en zo plat mogelijk door de bocht te gaan, waarbij ze opzettelijk zo veel mogelijk lawaai maakten. Vandaar de bijnaam ‘de speeltuin’. 

    Afhankelijk van het weer hadden de omwonenden daar van het vroege voor- tot het late najaar last van. Ze besloten een actiegroep te vormen. Die bestookte de gemeente Rucphen, politie en justitie met verzoeken om maatregelen te nemen en de orde te handhaven.

    Barrier

    Ook verzocht de groep om een barrier aan te brengen om het voor motorrijders onaantrekkelijk of zelfs onmogelijk te maken om keihard door de bocht te gaan.

    Een verzoek dat Rijkswaterstaat in 2011 honoreerde. Dat alles leidde niet tot afname van de overlast. Integendeel. De groep motorrijders groeide – inmiddels kwamen ze vanuit het hele land op het circuit af – en daarmee groeide ook de geluidshinder.

    Handhavingsactie
    Media 2014 was er een grote handhavingsactie. Dat zette de verhoudingen tussen beide groepen dusdanig op scherp dat voor ‘onwenselijke incidenten’ werd gevreesd. De motorrijders spraken van een overkill aan acties die volgens hen in geen verhouding stond tot hun gedragingen.

    De burgemeester van Rucphen, Marjolein van der Meer Mohr, besloot een onafhankelijke partij in te schakelen om een oplossing te vinden. In het voorjaar van 2015 ging de Commissie Ombudsman, actief in meerdere gemeenten in West-Brabant, aan de slag. Afzonderlijke gesprekken leerden dat aan weerskanten de voorzichtige bereidheid bestond om mee te werken aan onderzoek naar de mogelijkheden om de overlast terug te dringen.

    In het najaar van 2015 gingen vertegenwoordigers van alle betrokken partijen met elkaar aan tafel. Langzaam groeide het begrip voor de standpunten en posities die de motorrijders en omwonenden tot dat moment hadden ingenomen in het conflict. Het vertrouwen groeide. Steeds meer motorrijders en omwonenden gingen deel uitmaken van het overleg. Iedereen was het er over eens dat een blijvende oplossing het best gevonden kon worden als daar een zo breed mogelijk draagvlak voor zou zijn.

    Whatsapp
    Sinds dit jaar nemen alle partijen deel aan een WhatsApp- groep. Bij signalen over abnormaal rijgedrag of te veel geluid worden betrokkenen op dat gedrag gewezen of wordt aangedrongen op gebruik van een decibelkiller. Ook de gemeente en de politie maken deel uit van die groep. Agenten kunnen daardoor bij overlast snel tot actie overgaan; niet alle motorrijders maken immers deel uit van het overleg of de groep).

    Tot op heden heeft dit systeem, tot een substantiële vermindering van overlast geleid, aldus omwonenden in de overleggroep.. De laatste melding was van 29 oktober om 14.39 uur. En meer goed nieuws: dinsdag heeft Rijkswaterstaat laten weten dat deze dienst zich tot doel stelt om nog in 2017 de barrier te verwijderen die in 2011 werd aangebracht in de oprit van Bosschenhoofd naar de A58 richting Roosendaal.

    De snelheidsremmende maatregel blijkt als klankkast te fungeren én zou gevaar opleveren voor weggebruikers.

    Het laatste nieuws op je mobiel of tablet bekijken? Nieuws via WhatsApp ontvangen of ons volgen op Facebook? Download de apps van BN DeStem of meld je aan voor andere digitale services.