article
1.6568903
BOSSCHENHOOFD - Het aantal meldingen van overtredingen van de luchtvaartregels is sinds het uitbreiden van de meldplicht in 2015, nauwelijks toegenomen. Uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat het aantal meldingen van 'voorvallen' waarbij piloten zich niet aan de regels houden, sinds 2010 rond de zeshonderd schommelt.
Aantal overtredingen van luchtvaartregels al jaren stabiel
BOSSCHENHOOFD - Het aantal meldingen van overtredingen van de luchtvaartregels is sinds het uitbreiden van de meldplicht in 2015, nauwelijks toegenomen. Uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat het aantal meldingen van 'voorvallen' waarbij piloten zich niet aan de regels houden, sinds 2010 rond de zeshonderd schommelt.
http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/bosschenhoofd/aantal-overtredingen-van-luchtvaartregels-al-jaren-stabiel-1.6568903
2016-10-24T14:56:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.4946728.1432553428!image/image-4946728.jpg
Halderberge,Luchtvaart,seppe,hermes
Bosschenhoofd
Home / Regio / Roosendaal / Bosschenhoofd / Aantal overtredingen van luchtvaartregels al jaren stabiel

Aantal overtredingen van luchtvaartregels al jaren stabiel

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Noodlanding Etten-Leur
      Titel
      Noodlanding Etten-Leur
      Fotograaf
    BOSSCHENHOOFD - Het aantal meldingen van overtredingen van de luchtvaartregels is sinds het uitbreiden van de meldplicht in 2015, nauwelijks toegenomen. Uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat het aantal meldingen van 'voorvallen' waarbij piloten zich niet aan de regels houden, sinds 2010 rond de zeshonderd schommelt.

    Dat is het totaal aantal jaarlijkse meldingen op alle 19 luchthavens in Nederland.

    In de meeste gevallen gaat het om luchtruimschendingen, dat wil zeggen dat een piloot zich niet aan het zogeheten circuitgebied houdt. Dat kan diverse oorzaken hebben. Op Seppe, oftewel Breda International Airport, heeft het volgens een woordvoerder van de luchtvaartpolitie te maken met de 'knik' in het circuit.

    Ed Kraszewski: "Piloten moeten de koers wijzigen om een bepaald pand in de buurt van het vliegveld te ontzien. Dat heeft met geluidsoverlast te maken. Als een piloot het afwijkende circuit niet kent, overtreedt hij eerder de regels. Het heeft geen effect op de veiligheid. De laatste jaren controleren we vaker op kleine vliegvelden. Op onder meer brevet, gewicht, vluchtvoorbereiding, alcoholgebruik. Net als automobilisten moeten piloten zich aan de regels houden."

    Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die voorvallen achteraf onderzoekt, moeten circuitovertredingen vergeleken worden met door rood rijden. "Een paar keer per jaar komt een melding over een klein vliegveld bij ons terecht", zegt Sara Vernooij. "Meestal is er eigenlijk niks gebeurd."

    Volgens Stef Have, mede-eigenaar vliegveld Seppe en piloot, is veiligheid 'een voortdurend onderwerp van overleg'.