Home / Regio / Roosendaal / Ad de Nijs: 'Goede filmmuziek blijft zonder beeld overeind'

Ad de Nijs: 'Goede filmmuziek blijft zonder beeld overeind'

  • Reageer
  • U kunt deze pagina printen door gebruik te maken van de standaard print mogelijkheden in uw browser.

Foto's
1
  • Afbeelding
    Beschrijving
    Ad de Nijs: 'Jammer dat er van de Bende van Oss geen muziek wordt uitgebracht. Dat heeft eigenlijk altijd met geld te maken.'foto Robert van den Berge/het fotoburo
ROOSENDAAL - Het Amerikaanse internetstation SST (StreamingSoundtracks.com) draait 24 uur per dag filmmuziek. Het summum voor Roosendaler Ad de Nijs. Hij mag zich nu ambassadeur van het station noemen en is vandaag aanwezig bij de 11e uitreiking van World Soundtrack Awards in Gent.

Hij poseert een beetje onwennig bij de filmposter van De Bende Van Oss in de Roosendaalse bioscoop City. "Jammer dat er van die film ook geen muziek wordt uitgebracht", verklaart hij meteen fanatiek. "Dat heeft eigenlijk altijd alleen met geld te maken, want ze zijn er wel, mooie scores oftewel filmsoundtracks, ook voor Nederlandse films", garandeert hij.



De 48-jarige in Roosendaal geboren en getogen De Nijs is bezeten van filmmuziek. Hij werkt al jaren als freelance beroepschauffeur, maar begon ooit als teenager met kaartjes scheuren in de City. Later heeft hij nog jaren als bedrijfsleider gewerkt in Cinema Actueel in Bergen op Zoom.



Tijdens het uitvegen van de filmzaal hoorde hij als 16-jarig jochie vaak nog de eindscore van de film die gedraaid had. "Meestal zitten daar de diverse thema's nog eens samen in die tijdens de film passeerden."



Eerst nog uit films die voor zijn toenmalige leeftijdsgroep werden gemaakt, zoals Grease en Saturday Night Fever. Later voor klassiek georiënteerde scores, omdat ook zijn persoonlijke smaak meer naar klassieke muziek ging. "Filmmuziek is de moderne klassieke muziek.



De vernieuwing vond plaats vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw, bij het begin van de geluidsfilm. Ook bij stille films was muziek al belangrijk, maar die werd dan live in de zaal vervaardigd. De 'oude' klassieke muziek werd geschreven voor opera's, balletten en koningshuizen.



De nieuwe klassieke muziek is veranderd omdat het medium, zoals film of tv, anders is. De muziek is vaak sneller en korter gesneden. Sommige mensen valt de muziek niet eens op. Tot je die weghaalt. Je hebt ondersteunende muziek, maar goede filmmuziek blijft ook los van de beelden overeind. Het mooiste zijn de soundtracks die een verbinding tussen beeld en geluid leggen, maar die ook apart geweldig blijven.



Dat filmmuziek tot de klassieke sector behoort, bewees vorige eeuw ook de vermaarde klassieke Franse componist Camille Saint- Saëns. Hij was het die op het einde van zijn leven de eerste filmmuziek schreef. Ook de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj schreef veel filmmuziek, waaronder die voor de verfilming van Hamlet."



De Nijs ontdekte naar eigen zeggen veel te laat het internetstation StreamingSoundtracks.com. Dat werd in 2001 gestart door de Amerikaanse eigenaar Eric Thornton, die nergens terecht kon voor zijn lievelingsmuziek en derhalve zijn eigen cd's van favoriete soundtracks op het internet plaatste.



Sinds 2008 is De Nijs helemaal verslaafd geraakt aan het gespecialiseerde station dat een groot assortiment kent en interactief opereert. Wereldwijd heeft de 'community' nu bijna 32.000 leden en Nederland staat met een zevende stek hoog in de ranking. Maar het kan altijd beter, en dus zocht De Nijs naar manieren om soundtracks in het algemeen en het radiostation in het bijzonder, meer in de belangstelling te krijgen.



Via chats en forums raakte hij steeds enthousiaster en gingen leden van de community meer en meer filmfestivals en concertorganisaties benaderen om zich te presenteren. "Er is een promotiestand gemaakt waarmee we de hort op gaan. We organiseren ook zelf activiteiten, zoals concerten."



Komende zaterdag is ambassadeur Ad de Nijs aanwezig op het filmfestival van Gent. Daar worden voor de 11e keer de World Soundtrack Awards uitgereikt. "Na de Oscar voor beste filmmuziek is dat één van de meest gewaardeerde prijzen voor filmmuziek. Dat komt omdat de winnaars mede vanuit de componistenwereld zelf worden bepaald. Bij de uitreiking, en op de beurs voorafgaande daaraan, zullen onder meer Hans Zimmer, Elliot Goldenthal en Howard Shore aanwezig zijn. Dat zijn echt majors."



Na de uitreiking van de filmmuziekprijzen brengt het Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé een opmerkelijke selectie uit het uitgebreide oeuvre van deze grote filmcomponisten.



De line-up wordt die avond aangevuld met de drievoudige Oscarwinnaar en 'peetvader van de disco', Giorgio Moroder. De componist van de soundtracks voor onder meer Midnight Express, Flashdance en Scarface ontvangt die avond een Lifetime Achievement Award voor zijn uitzonderlijke carrière in de filmmuziek.



www.streamingsoundtracks.com

 Populaire artikelen op Blendle