Wel frisse wind, geen turbine

Auteur: door Govert van Veen govert.vanveen@bndestem.nl |   woensdag 18 augustus 2010 | 08:22 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 18 augustus 2010 | 08:24

Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Zo zou de windturbine in de Willemstraat eruit moeten zien. fotomontage Pieter Bruijstens ;Pieter Bruijstens lacht, maar hij is wel degelijk teleurgesteld dat zijn plan voor een tien meter hoge windturbine geen gehoor vindt bij de gemeente Roosendaal. foto Charlotte Akkermans/het fotoburo

Zo zou de windturbine in de Willemstraat eruit moeten zien. fotomontage Pieter Bruijstens ;Pieter Bruijstens lacht, maar hij is wel degelijk teleurgesteld dat zijn plan voor een tien meter hoge windturbine geen gehoor vindt bij de gemeente Roosendaal. foto Charlotte Akkermans/het fotoburo

Zo zou de windturbine in de Willemstraat eruit moeten zien. fotomontage Pieter Bruijstens ;Pieter Bruijstens lacht, maar hij is wel degelijk teleurgesteld dat zijn plan voor een tien meter hoge windturbine geen gehoor vindt bij de gemeente Roosendaal. foto Charlotte Akkermans/het fotoburo

Zo zou de windturbine in de Willemstraat eruit moeten zien. fotomontage Pieter Bruijstens ;Pieter Bruijstens lacht, maar hij is wel degelijk teleurgesteld dat zijn plan voor een tien meter hoge windturbine geen gehoor vindt bij de gemeente Roosendaal. foto Charlotte Akkermans/het fotoburo

1/2
start playing the slideshow
ROOSENDAAL - Roosendaal wil een slag maken op het gebied van CO2-reductie.
Het noemt zich millenniumgemeente, heeft in Toine Theunis een wethouder 'duurzaamheid en milieu' en hield twee maanden geleden een drukbezochte klimaattop. In een slotverklaring werd de noodzaak tot CO2-reducie nog eens onderstreept.

Maar wie denkt dat sindsdien op dit gebied maar alles mag in de gemeente, die heeft het mis. Dat ondervond onlangs bijvoorbeeld Pieter Bruijstens uit de Willemstraat. Hij heeft de daken van zijn huis al redelijk vol staan met zonnepanelen en wil, om geheel 'energieneutraal' te worden en zelfs iets aan capaciteit over te houden, nu een 'urban' mini-windturbine in zijn achtertuin zetten. "Ik hoorde Toine Theunis op de klimaattop en dacht: hè, hè, hier gaat eindelijk eens een frisse wind waaien."

En precies van die frisse wind wil Bruijstens profiteren. Zijn geplande windturbine is een meter of tien hoog en levert hem, samen met de panelen, net zo veel energie op als hij nodig heeft. Zo'n geweldig groen plan moet op het stadskantoor tegenwoordig toch in vruchtbare bodem kunnen vallen? Maar nee, hoe groot is de teleurstelling bij Bruijstens als hij een afwijzing in de bus ziet vallen. De turbine past niet in het bestemmingsplan en komt ook niet door de welstandscommissie. De installatie is te hoog - ter plekke mag tot slechts drie meter hoogte worden bijgebouwd - en wordt ook niet esthetisch genoeg bevonden.

Desgevraagd zegt gemeentewoordvoerster Marjolein Coppens ook nog eens: "We stimuleren dit soort initiatieven absoluut, alleen zijn er altijd nog voorwaarden aan een bouwvergunning verbonden. En aan die voorwaarden wordt hier niet voldaan."

Bruijstens begrijpt er maar niks van, zegt hij."Tuurlijk, zo'n turbine is wel nadrukkelijk aanwezig, zie ik óók wel. Maar plaats je dat tegen de achtergrond van de problematiek en wil je ruimte geven aan dit soort initiatieven, dan lijkt me dit alleszins acceptabel. Het levert honderd procent duurzame energie op. Als je wind wil vangen moet je nu eenmaal boven de drie meter uit. Het is een stadsturbine, die je amper en maar één tot twee decibel boven het omgevingsgeluid uitkomt. Het ding staat niet met z'n wieken te klappen zoals een windmolen. Wat willen ze nog meer?"

Pieter Bruijstens heeft inmiddels bezwaar aangetekend. "Als dat ook wordt afgewezen ga ik een zonnetrekker in de tuin zetten, dat is een installatie met panelen die met de zon meedraait. In dat geval zullen de bomen in m'n tuin eraan moeten geloven, helaas. "

Over de weigering door het college heeft Martin van Osch van coalitiepartij GroenLinks inmiddels vragen gesteld.

© BN DeStem 2012, op dit artikel rust copyright.
Wij plaatsen alleen reacties die ondertekend zijn met uw voornaam, achternaam en woonplaats.
 
Reacties
laatste eerstSorteer reacties
@Baukje,

Leuk dat je lomborg als je bron aangeeft.
Kijk eens bij de FAQ, en je zult zien dat hij het er mee eens is dat global warming bestaat, en dat dit 'man-made' is.
Dus als je bron valide is, spreek je jezelf behoorlijk tegen.

En je uiteenzetting van de cyclys CO2 - zout/zoet water raakt kant noch wal. Dat zijn erg veel aannames in 1 keer, daar is geen enkel bewijs voor. (of kun je me daar direct op wijzen als dat er wel is?)

Metingen langs wegen geven volgens mij hele andere cijfers over fijnstof en andere schadelijke gassen dan jij hier doet voorkomen. Fijnstof komt voor een belangrijkdeel overigens ook van slijtage van autobanden.
Zeker zijn er investeringen gedaan. Prima ook, anders zou het een stuk erger zijn nu.
Maar om nou vulkaanuitbarstingen aan te grijpen als de grote veroorzaker....
dat gaat toch echt voorbij aan de lokale probleem veroorzakers, industrie en met name verkeer.

Ik ben het wel met je eens dat handel in emissie rechten gebakken lucht is.

Ook blij dat je aangeeft dat je niet links-rechts wilt denken, maar zet dan in je originele post ook niet 'groen linksige lobby' neer.

Tot slot, je statement over de windturbine klopt simpelweg niet.
Een windturbine levert veel meer energie op dan dat ie gekost heeft om te maken. Dat is een regelrechte leugen die je hier neerzet. Moet je niet doen, dat vertroebelt het debat.
Ze leveren tot 80 keer zoveel energie op als ze kosten.
http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Windenergie_MC


Pjotr - 01-12-2010 | 10:44
Een windmolen is een zeer milieuvriendelijk middel om duurzame energie op te wekken.
Vooral grote windmolens zijn nu al rendabel.
Er zullen er dan ook veel komen in West Brabant

De gemeente zou er goed aan doen, daarop te anticiperen en mee te werken aan een werkgroep van positief in gestelde inwoners die samen een windpark ontwerp maken voor de hele regio.
http://bit.ly/BrabantWind
Henk Daalder Windparken Wiki - 20-08-2010 | 14:12
@Pjotr
Ja er is wetenschappelijk bewijs voor o.a. op www.lomborg.com.
Ik spreek niet vanuit gevoel, maar vanuit feiten en bewijzen. En niet gefabriceerde bewijzen zoals via Climategate zijn blootgelegd.
Alle leugens die via Climategate zijn aangetoond, zijn niet in het voordeel van de klimaathysterie.
Planten leven van CO2. Je kunt redeneren dat als er meer voedsel voor planten is, ze ook beter groeien en dus ook meer CO2 wegnemen. Boris (@9:38) meldde het ook al dat vooral de algen van belang zijn en niet de planten op de grond.
Als CO2 zorgt voor een snellere opwarming, dan smelten de poolkappen.
Dit is zoet water dat in de oceanen terecht komt.
De zoutconcentratie neemt af.
Water met een lager zoutconcentratie bevriest sneller.
Wat de oppervlakte betreft neemt de ijsmassa dus toe.
Witte oppervlakken reflecteren infra rood = warmte.
Dus de temperatuur neemt af als gevolg van de toename van CO2.
Sterker nog a.g.v. het smeltwater zal bij gelijkblijvende druk de gemiddelde temperatuur van de oceanen dichter bij 277K komen te liggen. Hier heeft water de grootste dichtheid bij gelijkblijvende druk.
Zelfs als je Archimedes niet begrijpt houdt dit in dat het volume afneemt en de zeespiegel daalt.

Het klimaat verandert inderdaad, zoals is het altijd geweest en zal het altijd zijn.
Dus de mens is er niet verantwoordelijk voor.
De vraag is wel of de temperatuur toeneemt of afneemt?
Als er buiten onze planeet ook veranderingen zijn binnen ons zonnestelsel, zoals aangetoond, zijn wij daar dan ook verantwoordelijk voor?

De uitstoot van fijnstof is grotendeels te wijten aan vulkaanuitbarstingen, wind op droge plaatsen en wind op zee die zoutdeeltjes meenemen.
Als je denkt dat de industrieinstallaties hiervoor verantwoordelijk zijn, dan ben je niet op de hoogte van de investeringen die de afgelopen 15 jaar zijn gedaan in o.a. ontzwavelingsinstallaties. Dat is jammer.
Gezondheid interesseert mij juist heel veel. Daarom is de handel in emissie rechten (gebakken lucht) mij een doorn in het oog. Deze kapitalen kunnen veel beter besteed worden aan onderzoek om ziektes te genezen.

Het liegen en bedriegen vanuit "linkse" zijde is een feit, Climategate en een hypocriete Al Gore. "Rechts" doet net zo hard mee.
Ik denk liever niet in links-rechts. Dat is het probleem van de hele discussie. Het opdelen in kampen zodat er een wij-zij cultuur ontstaat, en geen discussie op basis van feiten.

Om een windmolen te produceren is meer energie nodig dan dat deze tijdens de gehele levensduur opbrengt. Wat is nu verspilling?
Baukje - 19-08-2010 | 13:35
@ Groenestroom afnemer,

Ik ben het met u eens dat het kappen van bomen niet echt milieubewust over komt, maar de eerlijkheid gebied mij u toch te vertellen dat een volwassen boom geen enkel effect heeft op de hoeveelheid CO2 in de lucht. U hebt gelijk wanneer u stelt dat (volwassen) bomen CO2 afbreken. Maar net als ieder ander levend organisme (mens, dier, plant en micro organisme) produceert een boom ook CO2. Zo is bijv. onze intensieve veehouderij verantwoordelijk voor een groot, zeer groot gedeelte van de CO2 productie (dus niet alleen auto’s en industrie). Voor volwassen bomen en struiken geldt dat zij over een periode van jaar ongeveer evenveel CO2 produceren als dat ze afbreken. Maw. de balans staat op nul. Wanneer het ons om de afbraak van CO2 gaat kunnen we beter alle volwassen bomen en struiken vervangen door jonge bomen en struiken. Want groeiende jonge bomen en struiken breken meer CO2 af dan dat ze produceren. Overigens is het effect van onze boom in de straat of tuin op wereldniveau niet zo groot en dat geldt ook voor de zogenaamde groene longen in de Amazone. Ongeveer 80% van de CO2 afbraak en zuurstof productie gebeurd door algen in het water. Neemt niet weg dat we de natuur met rust moeten laten en zoveel mogelijk moeten beschermen ivm biodiversiteit en natuurhistorische redenen.
Boris - 19-08-2010 | 09:28
Meneer is helemaal niet begaan met het milieu want hij is bereid om de natuur te slopen door de lucht zuiverende bomen in zijn tuin om te kappen om een zonne”trekker” te kunnen plaatsen.
Overigens doet hij dat alleen als hij zijn zin niet krijgt van de gemeente (chantage) waarmee hij de schuld voor het kappen van zijn eigen bomen bij de gemeente legt.
Groenestroom afnemer - 18-08-2010 | 22:19

Reageren

blij blozend boos cool verrast droevig egaal gemeen huilend vertwijfeld knipoog lachen rollendeogen tongeruit wijdogig

Klik hier en lees het Privacy Statement


Zo reageert u:

Op de website van BN DeStem kunt u reageren op de artikelen. Soms worden (delen van) reacties ook gepubliceerd in de krant.

De redactie kan bijdragen zonder opgaaf van reden weigeren.

Daarbij hanteren wij onder meer de volgende voorwaarden:

Onder de reactie moet altijd uw voornaam, achternaam en woonplaats staan.

De reactie moet kort en bondig (max. 400 tekens) zijn.

De reactie mag niet beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen.

De reactie mag geen scheldwoorden of bedreigingen bevatten.

De reactie moet betrekking hebben op het artikel waaronder de reactie wordt geplaatst.

De reactie mag geen reclame-uiting bevatten.

De reactie mag geen privé-gegevens van derden bevatten.

De reactie mag geen links naar illegale zaken bevatten (software, muziek, etc.).

De reactie mag geen inbreuk zijn op het auteursrecht van anderen.

Reacties onder overduidelijk valse naam kunnen worden geweigerd.

De reactie moet begrijpelijk en leesbaar zijn.

De redactie houdt zich aanbevolen voor tips, maar zal niet tot plaatsing overgaan van:

Reacties die (impliciete) beschuldigingen of verdachtmakingen van misdrijven bevatten, zolang er (nog) geen gerechtelijke uitspraak is.

Reacties die de identiteit van verdachten onthullen. Evenmin van slachtoffers, zolang de redactie geen bevestiging van de politie heeft (en wij mogen aannemen dat de familie is ingelicht)

Over het al dan niet plaatsen van reacties wordt niet gecorrespondeerd.

Het IP-adres van de afzender van een reactie wordt automatisch opgeslagen in het redactioneel systeem. Het kan worden afgestaan aan derden in het kader van een strafrechtelijk (voor)onderzoek, namelijk als de redactie van mening is dat een groot maatschappelijk belang in het geding is. Ook daarover wordt niet gecorrespondeerd.

Mijn hart kleurt nu al oranje

Laatste nieuws Dichtbij






DE KWESTIE
In De Kwestie komt iedere zaterdag een onderwerp aan de orde dat u bezig houdt. Een onderwerp dat er toe doet. Van politieke spagaten tot parkeerproblemen, van sluiten van een zwembad tot groenonderhoud. Wij willen vooral dat u aan het woord komt en willen uw mening horen.
Klik hier en plaats uw mening