article
1.6677715
ROOSENDAAL/HOOGERHEIDE - De gemeente Roosendaal telt vele mooie bedrijven, in alle soorten en maten.
120 miljoen kartonnen dozen per jaar uit Roosendaal: 'Strijden tegen plastic'
ROOSENDAAL/HOOGERHEIDE - De gemeente Roosendaal telt vele mooie bedrijven, in alle soorten en maten.
http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/120-miljoen-kartonnen-dozen-per-jaar-uit-roosendaal-strijden-tegen-plastic-1.6677715
2016-11-25T06:54:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6677786.1480056671!image/image-6677786.jpg
Roosendaal,Ondernemer,Karpack,award,hermes
Roosendaal
Home / Regio / Roosendaal / 120 miljoen kartonnen dozen per jaar uit Roosendaal: 'Strijden tegen plastic'

120 miljoen kartonnen dozen per jaar uit Roosendaal: 'Strijden tegen plastic'

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Jan-Willem Passer
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De trotse winnaars van de Roosendaal Business Awards. Foto Gerard van Offeren.
    ROOSENDAAL/HOOGERHEIDE - De gemeente Roosendaal telt vele mooie bedrijven, in alle soorten en maten.

    Daarom is het voor directeur/eigenaar Jan-Willem Passer zo'n grote eer dat zijn bedrijf Karpack deze week dé Roosendaal Business Award heeft gewonnen. "Een geweldige beloning voor het hele team", zegt de in Hoogerheide woonachtige ondernemer.

    De award is bovenal ook eenbeloning voor Passer zelf, die in de beginjaren van zijn bedrijf groene sneeuw zag om de zaak op poten te krijgen. Karpack maakt verpakkingsmateriaal van karton, met name dozen voor telers van groenten en fruit. "Dat omvat drie kwart van ons bedrijf. In de andere tak zit meer groei: verpakking voor de industrie."

    Passer begon twintig jaar geleden in een huis in Bergen op Zoom met de handel in verpakkingen. Met zijn compagnon, die uit beeld wenst te blijven, startte hij daarna een bedrijf in dozen. "We merkten dat veel tuinders in deze regio dozen voor hun tomaten en paprika's van elders moesten halen. Dat gaf veel gedoe, waardoor we bedachten dat dit weleens een gat in de markt kon zijn."

    Dat bleek, want het bedrijf groeide met productielijnen voor dozen in Bergen op Zoom, Tholen en later ook in Limburg, Friesland en het Westland. "Het ging in het begin ontzettend hard, we werkten dag en nacht. Overdag deed ik de verkoop en 's avonds hielp ik met de productie. Nadat we zo gegroeid waren, ontstond het idee om alle activiteiten te centraliseren in West Brabant. Bergen op Zoom viel af vanwege de afstand tot de snelweg. In Roosendaal zitten we ideaal. Ik kan de vrachtwagens op de snelweg bijna aanraken. We zitten hier nu acht jaar."

    Inmiddels werken er zestig mensen bij Karpack, waar in de piektijden nog eens tot veertig uitzendkrachten bij komen. Het bedrijf heeft veertien eigen vrachtwagens en verkoopt jaarlijks 110 tot 120 miljoen dozen.

    De ambitie is uiteraard om te groeien. Elders op Borchwerf II wordt een hal van vijfduizend vierkante meter gehuurd voor opslag en dat kan in de toekomst best meer worden. "Daar staat de voorraad verpakking van klanten; we voorzien in die behoefte." Zo heeft Passer vaker een scherp oog voor de verlangens van klanten.

    Met zijn product blijft hij ook strijden tegen die andere verpakkingen: plastic. "Het uiteindelijke doel is de wereld te verlossen van plastic." Hij zegt het met een knipoog naar zijn commerciële activiteiten, maar legt uit waarom hij papier een zoveel beter verpakkingsproduct vindt. "Wat wij gebruiken is 85 procent recyclebaar materiaal. Dozen gaan via het oud papier terug de kringloop in. Nee, dozen gaan niet terug naar de tuinders, ze moeten altijd schoon zijn. Zeker zijn wij milieubewust bezig. Waarom hebben wij anders 3.289 zonnepanelen op ons dak gelegd? Met onze zonnecentrale wekken we stroom voor onszelf op, maar we voorzien ook 350 Roosendaalse huizen van energie." De award heeft Passer goed gedaan: "De impact is groter dan ik dacht, we krijgen ontzettend veel reacties."