article
1.6631397
WERKENDAM - Het is precies een maand geleden dat de VerkeersInformatieDienst ’s morgens vroeg een onheilspellende mededeling deed: ‘Ai. De Merwedebrug (A27) is nu verboden voor AL het vrachtverkeer. Komt door scheurtjes in de burgconstructie.’ Wat volgde was honderden kilometers extra file en miljoenen euro’s, want de Merwedebrug is met zo’n 95.000 voertuigen per dat een van de drukste noord-zuid-verbindingen van ons land. Tijd om de feiten op een rijtje te zetten.
1 maand Merwedebrug-ellende: 7 vragen over kosten, files en reparaties
WERKENDAM - Het is precies een maand geleden dat de VerkeersInformatieDienst ’s morgens vroeg een onheilspellende mededeling deed: ‘Ai. De Merwedebrug (A27) is nu verboden voor AL het vrachtverkeer. Komt door scheurtjes in de burgconstructie.’ Wat volgde was honderden kilometers extra file en miljoenen euro’s, want de Merwedebrug is met zo’n 95.000 voertuigen per dat een van de drukste noord-zuid-verbindingen van ons land. Tijd om de feiten op een rijtje te zetten.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/werkendam/1-maand-merwedebrug-ellende-7-vragen-over-kosten-files-en-reparaties-1.6631397
2016-11-11T05:30:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.556918.1347305839!image/image-556918.JPG
files,Merwedebrug,haarscheurtjes
Werkendam
Home / Regio / Oosterhout / Werkendam / 1 maand Merwedebrug-ellende: 7 vragen over kosten, files en reparaties

1 maand Merwedebrug-ellende: 7 vragen over kosten, files en reparaties

Foto's
1
Reacties
Reageer
    WERKENDAM - Het is precies een maand geleden dat de VerkeersInformatieDienst ’s morgens vroeg een onheilspellende mededeling deed: ‘Ai. De Merwedebrug (A27) is nu verboden voor AL het vrachtverkeer. Komt door scheurtjes in de burgconstructie.’ Wat volgde was honderden kilometers extra file en miljoenen euro’s, want de Merwedebrug is met zo’n 95.000 voertuigen per dat een van de drukste noord-zuid-verbindingen van ons land. Tijd om de feiten op een rijtje te zetten.

    1. Hoe zat het ook alweer met die scheurtjes?
    Rijkswaterstaat ontdekte 5 oktober al dat er scheurtjes zaten in de noordelijke boog en sloot de brug af voor zeer zwaar vrachtverkeer. Toen een kleine week later bleek dat de zuidelijke boog er nog erger aan toe was, ging de brug op slot voor alle vrachtwagens en bussen. Rijkswaterstaat kwam per toeval achter die scheurtjes. Inspecteurs deden onderzoek om te kijken of de 55 jaar oude brug verbreed kan worden.

    Na het ontdekken van de scheurtjes maakte Rijkswaterstaat meteen plannen om de brug zo snel mogelijk te verstevigen. Want ‘het is natuurlijk erg vervelend voor vrachtverkeer als deze route wordt afgesloten’ aldus Rijkswaterstaat, een maand geleden. Inmiddels moeten zo’n 18.000 vrachtwagens en bussen elke dag nog steeds omrijden via de A59, A2 en A15.

    Overigens leverde het omleiden van die vrachtwagens zeker in het begin levensgevaarlijke situaties op voor de verkeersregelaars.

     

    2. Hoe gaat het nu dan met die werkzaamheden?
    Toen de brug werd afgesloten, konden de herstelwerkzaamheden niet meteen beginnen. Rijkswaterstaat moest in oktober eerst meer inspectieonderzoek doen en een analyse maken.

    22 oktober begonnen de echte herstelwerkzaamheden. De verbindingen onder de brug worden versterkt met stalen platen. De verbindingen die er het ergst aan toe waren worden het eerst aangepakt, zodat de brug misschien alweer open kan voor de werkzaamheden helemaal klaar zijn.

    Een paar dagen na de start van de werkzaamheden werden vijf bouwvakkers onwel. Ze hadden last van hun keel en ogen en een verdoofd gevoel in de tong. Rijkswaterstaat nam luchtmonsters, maar daaruit werd niet duidelijk waarom de bouwvakkers ziek werden. Later zijn er geen mensen meer ziek geworden.

    Het bouwen van de steigers verloopt volgens verwachting en de planning. Nu wordt begonnen met het aanbrengen van mangaten en het schoonmaken van de liggers. Als dat is gedaan, kan het reparatiewerk gaan beginnen.

    De steigers worden naar verwachting vanaf eind deze week ook aan de zuidelijke boog gebouwd.

    3. Hoeveel files hebben de problemen al opgeleverd?
    Op de A27 rond de Merwedebrug stond in beide richtingen 2,5 keer zoveel file als vorig jaar in dezelfde periode, vertelt Heleen de Geest van de ANWB. “Maar ook op de omleidingsroutes was het veel drukker”, vertel ze. “De toename was daar zo’n tien procent, dus dat is nogal een verschil.” Tot slot was het ook op de A2 bij knooppunt Deil, de A15 en de A59 bij knooppunt Hooipolder een stuk drukker, maar dat is minder makkelijk in cijfers uit te drukken. “De drukte kwam daar niet alleen door de afsluiting van de Merwedebrug”, aldus De Geest.

    Niet alleen het vrachtverkeer, maar ook veel forenzen hebben last van de problemen met de Merwedebrug. “Ik sta elke dag weer in de file, ik word er doodziek van”, vertelt Michael Gerritse. Hij moet dagelijks op en neer tussen West-Brabant en Maasdijk. “Waar de A59 samengaat met de A16 kost het me elke dag een half uur tot drie kwartier extra”, zegt hij. “Je merkt duidelijk dat er nu veel meer vrachtverkeer over deze route rijdt. Ik snap dat ze hun best doen om het zo snel mogelijk klaar te hebben, maar ik denk dat het wel sneller kan en moet.”

    4. Wat heeft het de transportsector gekost?
    Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Eigen Vervoerders Organisatie (EVO) berekenden toen de brug net dicht was al dat het omrijden het bedrijfsleven dagelijks een half miljoen kost. Die berekening staat na een maand nog steeds. “Grofweg is de schade nu opgelopen tot zo’n 15 miljoen euro”, zegt een woordvoerder van TLN. Dat zijn dan alleen nog maar de kosten van omrijden. Vertragingen door files en de kosten van het extra inzetten van voertuigen is in dat bedrag nog niet meegenomen.

    TLN wil dat het verbod zo snel mogelijk wordt opgeheven. Ook willen ze dat er duidelijkheid komt over de staat van de andere bruggen. “Dit is erg verontrustend”, aldus de woordvoerder. De ondernemersorganisatie wil ook dat Rijkswaterstaat met een calamiteitenplan komt. “De communicatie was nu erg slecht. De brug werd uit het niets afgesloten. Buitenlandse chauffeurs hadden geen idee. Bedrijven konden niets voorbereiden. Dat kan zo niet”, aldus de woordvoerder.

    5. En wie gaat dat betalen?
    Rijkswaterstaat heeft een ‘nadeelcompensatie’-regeling. Als je schade lijdt door beslissingen of werkzaamheden van de overheid, kun je daarvoor in aanmerking komen, maar de regels zijn behoorlijk streng.

    Rijkswaterstaat kijkt onder andere naar hoe afhankelijk een bedrijf van de Merwedebrug is en hoe hoog te kosten zijn. Ze vergelijken bijvoorbeeld ook met hoe groot de overlast is als er ergens een gewone afsluiting is. Sowieso moet de schade al hoger dan 1.000 euro zijn voor je in aanmerking komt. Voor gewone forenzen zal dat dus niet snel het geval zijn.

    Tot en met 11 november had Rijkswaterstaat zes verzoeken ontvangen. Een transportbedrijf heeft een geschatte schade van 1000 tot 2000 euro per dag. Een ander transportbedrijf zegt een schade te hebben van 35.000 euro. Hierbij wordt uitgegaan van een stremming van 10 weken. Verder zeggen verladers van bouwstoffen 2000 euro per week schade te hebben.

    6. Gaat RWS nu inspecties bij deze en andere bruggen anders aanpakken?
    De Merwedebrug wordt volgens Rijkswaterstaat regelmatig gecontroleerd, maar nu waren de reparaties opeens sneller nodig dan verwacht. “Het zat al in de planning, maar de situatie bleek bij de laatste controle ernstiger dan eerder voorzien”, aldus Rijkswaterstaat.

    Er wordt dagelijks een schouw uitgevoerd. Jaarlijks worden zogeheten toestandinspecties gehouden en eens in de zes jaar instandhoudingsinspecties. Er is vooralsnog geen noodzaak het inspectieprogramma aan te passen.

    7. Hoe lang gaat het nog duren?
    De verwachting is nog steeds dat de werkzaamheden tot eind november/begin december duren. Het stilleggen van de steigerbouw heeft geen invloed gehad op die datum.