article
1.6360570
MOERDIJK – Het treinverkeer rijdt nog tot zeker dit najaar met een lagere snelheid dan gebruikelijk over de Moerdijkbrug tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Pas als het onderzoek naar de snelle slijtage van lassen in de spoorstaven is afgerond en een structurele oplossing is gevonden, kunnen passagiers- en goederentreinen weer op zijn vroegst op volle snelheid het Hollandsch Diep over.
Treinen rijden nog maanden langzamer over de Moerdijkbrug
MOERDIJK – Het treinverkeer rijdt nog tot zeker dit najaar met een lagere snelheid dan gebruikelijk over de Moerdijkbrug tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Pas als het onderzoek naar de snelle slijtage van lassen in de spoorstaven is afgerond en een structurele oplossing is gevonden, kunnen passagiers- en goederentreinen weer op zijn vroegst op volle snelheid het Hollandsch Diep over.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/treinen-rijden-nog-maanden-langzamer-over-de-moerdijkbrug-1.6360570
2016-09-08T17:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6360591.1473342169!image/image-6360591.JPG
Oosterhout
Home / Regio / Oosterhout / Treinen rijden nog maanden langzamer over de Moerdijkbrug

Treinen rijden nog maanden langzamer over de Moerdijkbrug

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    MOERDIJK – Het treinverkeer rijdt nog tot zeker dit najaar met een lagere snelheid dan gebruikelijk over de Moerdijkbrug tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Pas als het onderzoek naar de snelle slijtage van lassen in de spoorstaven is afgerond en een structurele oplossing is gevonden, kunnen passagiers- en goederentreinen weer op zijn vroegst op volle snelheid het Hollandsch Diep over.

    Dat meldt spoorbeheerder ProRail. In de praktijk betekent dat dat de snelheidsbeperking waarschijnlijk nog zeker enkele maanden zal gelden.

    Staatssecretaris Dijksma stuurde deze week een brief naar de Tweede Kamer waarin ze uitlegde dat de lassen, die in de afgelopen maanden tijdens spoedreparaties zijn aangebracht, sneller slijten dan verwacht. Om de levensduur iets te verlengen mag er nu minder hard worden gereden.

    Het gaat om zogeheten ‘compensatielassen’. “Het spoor is van ijzer en moet daarom de ruimte hebben om te krimpen en uit te zetten vanwege temperatuurverschillen:”, legt Lucas Stassen van ProRail uit.

    “Want als het warm is zet ijzer uit en als het koud is krimpt ijzer. De compensatielassen zorgen ervoor dat het spoor voldoende ruimte heeft om uit te zetten dan wel langer te worden.”

    De tijdelijke snelheidsbeperking levert maximaal 2 minuten extra rijtijd op ten opzichte van een gewone reis. Reizigers missen geen aansluitingen, want andere vervoerders houden rekening met deze vertraging.

    De situatie op de Moerdijkbrug is vergeleken met andere bruggen nog een tikkie anders, omdat de spoorstaven in een elastische emulsie gegoten zijn om zo èn de levensduur van de brug te verlengen èn de geluidoverlast van het treinverkeer voor bewoners tegen te gaan.

    Passagierstreinen mogen nu maar rijden met een snelheid tot 80 kilometer per uur, waar anders een maximum van 140 kilometer per uur geldt. Goederentreinen mogen slechts 60 kilometer per uur.

    Het gaat om de gewone spoorbrug, dus niet de brug waar de HSL overheen rijdt.