article
1.6515935
GORINCHEM - Nu vrachtverkeer niet meer over de Merwedebrug bij Gorinchem mag, is de transportsector genoodzaakt om via andere wegen te rijden. Voor de bedrijven kost dit extra tijd en geld.
Transportsector niet blij met afsluiting Merwedebrug: 'Elk bedrijf heeft er last van'
GORINCHEM - Nu vrachtverkeer niet meer over de Merwedebrug bij Gorinchem mag, is de transportsector genoodzaakt om via andere wegen te rijden. Voor de bedrijven kost dit extra tijd en geld.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/transportsector-niet-blij-met-afsluiting-merwedebrug-elk-bedrijf-heeft-er-last-van-1.6515935
2016-10-11T08:42:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6515364.1476159902!image/image-6515364.jpg
A27,Merwedebrug,oosterhout
Oosterhout
Home / Regio / Oosterhout / Transportsector niet blij met afsluiting Merwedebrug: 'Elk bedrijf heeft er last van'

Transportsector niet blij met afsluiting Merwedebrug: 'Elk bedrijf heeft er last van'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      ANP
    GORINCHEM - Nu vrachtverkeer niet meer over de Merwedebrug bij Gorinchem mag, is de transportsector genoodzaakt om via andere wegen te rijden. Voor de bedrijven kost dit extra tijd en geld.

    "Ja, dat geeft natuurlijk hinder", zegt Wendy, werkzaam bij De Graaf Logistics in Oosterhout. "We moeten extra kilometers en dus extra uren maken om aan de andere kant van de brug te komen. En we zullen te maken krijgen met latere leveringen. Elk bedrijf dat die kant op moet heeft er last van." Via internet gaat het gerucht dat het wel eens twee maanden kan duren, zegt ze. "Maar ja, of dat waar is?"

    "Het is een kwestie van snel schakelen", bevestigt Boaz Verschueren, manager bij Nouwens Transport in Breda. "Omrijden, zo simpel is het. Ik heb van chauffeurs nog geen extreme dingen gehoord. Een half uurtje te laat, meer nog niet. Ja, wat wél een risico is, is dat het op andere wegen volloopt." Ook Verschueren heeft nog geen idee wat de schade is, natuurlijk óók omdat dat afhangt van de duur van de afsluiting. "Kijk, als we structureel moeten omrijden, wordt het een ander verhaal. Extra uren, extra kilometers. Of we dat kunnen verhalen? Nee. Dat is overmacht."

    "Wij ondervinden er wel wat hinder van ja", reageert ook een woordvoerster namens Jan de Rijk Logistics in Roosendaal. Ömdat veel viaducten in de omgeving te laag zijn voor trucks, moeten we omrijden en dat is in de meeste gevallen via Waalwijk." Ook deze ondernemer reageert veel meer gelaten dan boos. "Boos worden heeft geen zin, toch? Gewoon, mouwen opstropen en doorgaan."

    Bouwvakkersbusjes
    De Merwedebrug bij Gorinchem is verboden gebied voor het vrachtverkeer zwaarder dan 3,5 ton. Wat mag er nog wel over Merwedebrug en wat niet? Auto's kunnen moeiteloos over de brug, een auto als een Opel Zafira weegt 1,4 ton. Een ‘lichte’ vrachtwagen weegt ongeveer 2800 kg. Het gemiddelde laadvermogen is ongeveer 700 kg. Dat zou dus qua gewicht net kunnen.

    Het bekende ‘bouwvakkersbusje’ de Mercedes Vito heeft een leeggewicht van 2500 tot 3200 kg. en een laadvermogen van ca. 1000 kg. Een Volkswagen Transporter weegt in lege toestand ca. 2000 kg. De Transporter heeft een laadvermogen variërend van 900 tot 1400 kg. Een doorsnee camper weegt zo’n 2500 kilogram en kan dus ook nog over de brug mogen reizen.