article
1.6680223
OOSTERHOUT - "Wat doet Piet?”, vraagt docent Abdallah Zouiteni, terwijl hij door het klaslokaal kijkt. „Piet loopt op het dak”, zegt Victoria zachtjes. De leerlinge komt uit Polen en sprak geen woord Nederlands toen ze een paar maanden geleden in de gemeente Oosterhout kwam wonen. Dankzij een speciale taalklas, georganiseerd door Delta Onderwijs, leert ze elke dag nieuwe woorden.
Taalklas in Oosterhout: ‘Ik begreep de andere kinderen op school niet’
OOSTERHOUT - "Wat doet Piet?”, vraagt docent Abdallah Zouiteni, terwijl hij door het klaslokaal kijkt. „Piet loopt op het dak”, zegt Victoria zachtjes. De leerlinge komt uit Polen en sprak geen woord Nederlands toen ze een paar maanden geleden in de gemeente Oosterhout kwam wonen. Dankzij een speciale taalklas, georganiseerd door Delta Onderwijs, leert ze elke dag nieuwe woorden.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/taalklas-in-oosterhout-ik-begreep-de-andere-kinderen-op-school-niet-1.6680223
2016-11-25T18:10:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6680226.1480097237!image/image-6680226.JPG
taalklas
Oosterhout
Home / Regio / Oosterhout / Taalklas in Oosterhout: ‘Ik begreep de andere kinderen op school niet’

Taalklas in Oosterhout: ‘Ik begreep de andere kinderen op school niet’

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De NAZ-klas bestaat uit maximaal tien kinderen. Zij zitten er gemiddeld twaalf tot dertien maanden. Johan Wouters/pix4profs
    OOSTERHOUT - "Wat doet Piet?”, vraagt docent Abdallah Zouiteni, terwijl hij door het klaslokaal kijkt. „Piet loopt op het dak”, zegt Victoria zachtjes. De leerlinge komt uit Polen en sprak geen woord Nederlands toen ze een paar maanden geleden in de gemeente Oosterhout kwam wonen. Dankzij een speciale taalklas, georganiseerd door Delta Onderwijs, leert ze elke dag nieuwe woorden. 

    Delta Onderwijs zag dit schooljaar een verdubbeling in het aantal leerlingen voor de taalklas; van twaalf naar ruim twintig. De lessen (NAZ-voorziening genoemd) zijn voor kinderen, afkomstig van over de hele wereld, die de taal niet machtig zijn. Zij volgen de lessen in groepjes zo’n vier ochtenden of middagen per week, naast het reguliere basisonderwijs. De NAZ-voorziening ontstond ongeveer tien jaar geleden.

    Theo Vaes van Delta Onderwijs: „Het aantal leerlingen fluctueerde al die jaren. De laatste tijd is er echter een stijging te zien.” De gemeente verklaarde eerder dat dit komt door een toename aan arbeidsmigranten en statushouders. Vanwege die stijging, verdubbelde de gemeente recent de subsidie.

    Vaes: „Het is indrukwekkend hoe snel de kinderen de taal leren. Ze zijn enorm gemotiveerd.” Zoals Farah (10). Ze volgt de les een jaar en mag binnenkort stoppen. „Ik vind Nederlands niet zo moeilijk”, zegt ze. „Ik begin zelfs mijn eigen taal een beetje te vergeten.” Dat ze nu kan communiceren met klasgenootjes, is voor Farah een verademing. „Eerst liep ik liever alleen, omdat ik andere kinderen niet begreep.”