article
1.6558870
GILZE EN RIJEN - Als een ding duidelijk is over de herinrichting van het Raadhuisplein in Rijen dan is het wel dat veel onzeker is. Dat bleek donderdag in de commissie Ruimte. Die onzekerheid is vergroot door de vraag hoeveel extra verkeer de mogelijk aan te leggen verkeerstunnel onder het spoor bij Vijf Eiken gaat geven.
Vooral onzekerheid over herinrichting Raadhuisplein Rijen
GILZE EN RIJEN - Als een ding duidelijk is over de herinrichting van het Raadhuisplein in Rijen dan is het wel dat veel onzeker is. Dat bleek donderdag in de commissie Ruimte. Die onzekerheid is vergroot door de vraag hoeveel extra verkeer de mogelijk aan te leggen verkeerstunnel onder het spoor bij Vijf Eiken gaat geven.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/rijen/vooral-onzekerheid-over-herinrichting-raadhuisplein-rijen-1.6558870
2016-10-21T21:40:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6558869.1480947401!image/image-6558869.JPG
Gilze en Rijen,Bouw en wonen,onzekerheid,Raadhuisplein,hermes
Rijen
Home / Regio / Oosterhout / Rijen / Vooral onzekerheid over herinrichting Raadhuisplein Rijen

Vooral onzekerheid over herinrichting Raadhuisplein Rijen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Raadhuisplein in Rijen. foto archief bn destem
    GILZE EN RIJEN - Als een ding duidelijk is over de herinrichting van het Raadhuisplein in Rijen dan is het wel dat veel onzeker is. Dat bleek donderdag in de commissie Ruimte. Die onzekerheid is vergroot door de vraag hoeveel extra verkeer de mogelijk aan te leggen verkeerstunnel onder het spoor bij Vijf Eiken gaat geven.

    Dat het Raadshuisplein anders ingericht moet worden, is geen punt van discussie. Meest opzienbarend en wél zeker is dat de hoge trottoirband rondom het plein verdwijnt. Daardoor lopen de kosten flink op naar 650.000 euro. Als tenminste de variant wordt gekozen waarbij aan de noordzijde (bij Vromans) een verblijfsgebied komt, maar verkeer eventueel wel toegang blijft houden.

    In deze autoluwe variant aan de noordkant, die de voorkeur heeft van werkgroep en college, zijn ook drie oversteekplaatsen voor fietsers opgenomen. Het meeste autoverkeer zal dan via de oost- en zuidzijde van het plein rijden. De ingang van het parkeerterrein gaat dan naar de noordkant en is er de optie dat de rijrichting aan de noordzijde eenrichting wordt.

    De andere variant, waar B en W in overleg met de meerderheid van een werkgroep van bewoners en winkeliers niet de voorkeur aan geven, is het maken van eenrichtingsverkeer linksom. Deze eenvoudige, goedkope, variant zou minder veilig zijn voor fietsers tijdens de spits.

    Het voorstel was om de eerste variant uit te werken. Maar toen stelde de provincie veertien dagen geleden 80 miljoen beschikbaar voor verbetering van de Brabantroute. De eventuele tunnel onder het spoor bij Vijf Eiken kan er dan in stroomversnelling komen en dat heeft mogelijk weer gevolgen voor verkeersdruk in het centrum.

    Vanuit de commissie zijn er veel mitsen en maren. Was er wel zoveel voorkeur voor de eerste optie? Was het niet goed eerst een proefvariant te proberen? Zijn drie fietsovergangen wel zo veilig? Is een verkeersluw gebied wel goed voor winkeliers?

    Wethouder van der Veen concludeerde dat het beter is om eerst enkele maanden te wachten of er duidelijkheid komt rondom de tunnel.