article
1.6540477
Chauffeurs moeten omrijden door problemen met de Merwedebrug. We reden een dag mee met een trucker om te zien hoe dat is.
De truckers en de brug: flink rekenen en veel eerder van huis
Chauffeurs moeten omrijden door problemen met de Merwedebrug. We reden een dag mee met een trucker om te zien hoe dat is.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/raamsdonksveer/de-truckers-en-de-brug-flink-rekenen-en-veel-eerder-van-huis-1.6540477
2016-10-17T17:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6540489.1476716177!image/image-6540489.JPG
Merwedebrug
Raamsdonksveer
Home / Regio / Oosterhout / Raamsdonksveer / De truckers en de brug: flink rekenen en veel eerder van huis

De truckers en de brug: flink rekenen en veel eerder van huis

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Remko Verschuur
      Fotograaf
    Chauffeurs moeten omrijden door problemen met de Merwedebrug. We reden een dag mee met een trucker om te zien hoe dat is.

    Normaal zou vrachtwagenchauffeur Remko Verschuur (38) voor de spits vertrekken, maar deze ochtend kon hij niet eerder laden. Daarom vertrekt hij nu om half acht vanuit Raamsdonksveer, de thuisbasis van zijn werkgever Adriaanse Transport, naar zijn bestemming: Giessen.

    Een moeilijke route: hij moet over de A27. Daar staan sinds een week flinke files. Trucks mogen de Merwedebrug bij Werkendam niet over vanwege haarscheurtjes in de brug.

    Bij bedrijventerrein Dombosch draait Verschuur de truck de A27 op. Het valt vandaag best mee, vindt de Bredanaar: de file begint ‘pas’ bij Hank. Maar dan rijdt het verkeer ook echt langzaam. Dit komt door de controle bij Nieuwendijk. Daar is maar één rijstrook open.

    De rit naar Giessen duurt een uur. Het is de eerste keer voor Verschuur dat hij over de A27 rijdt sinds de afsluiting. Sindsdien is hij voor ritten richting Utrecht omgereden via bijvoorbeeld de A59 en A2 of de A16.

    Langere dagen
    ​De afsluiting betekent voor hem langere werkdagen. „En het is echt even rekenen.” Ofwel, hij moet telkens bepalen hoeveel eerder hij moet vertrekken vanwege de langere reistijden. Zo moest hij vorige week ’s ochtends vroeg naar Ede. Daar werd hij om acht uur verwacht. „Normaal zou ik rond half zeven vertrekken. Nu reed ik om half zes al weg.” Dat was maar goed ook: op zijn omleidingsroute, de A2, was een ongeluk gebeurd. Dus werd hij nóg een keer omgeleid. „Ik kwam gelukkig precies om acht uur aan.”

    Na het lossen van de lading in Giessen rijdt hij deze ochtend terug naar Raamsdonksveer. Vanaf Nieuwendijk naar het zuiden is het nu lekker rustig. De terugreis duurt maar een half uur.

    In Raamsdonksveer gaat de tweede lading van de dag de truck in. Het reisdoel: Utrecht. Dit betekent weer omrijden: via de A59 en de A2. Even na 10 uur ’s ochtends zijn er geen files, het rijdt gelukkig lekker door.

    Op de andere weghelft van de A2 ziet Verschuur zeker vijf collega’s van het bedrijf rijden. Die ziet hij op die snelweg bijna nooit: omrijden is momenteel aan de orde van de dag.

    De reis naar Utrecht duurt 70 minuten. Via de A27 is dat 45 minuten, zegt de trucker. In totaal rijdt hij 60 kilometer meer. Maar het kan nog gekker: een rit van Raamsdonksveer naar Arkel, bij Gorinchem, duurt door de afsluiting een uur en vijf minuten. „Terwijl de TomTom 25 minuten aangeeft als je via de Merwedebrug rijdt.”

    'Je kunt er niets aan veranderen'
    Verschuur baalde toen hij hoorde dat de Merwedebrug werd afgesloten, maar hij legde zich er al snel bij neer. „Je kunt er toch niets aan veranderen”, aldus de positief ingestelde trucker. Hij blijft genieten van zijn werk: nieuwe dingen meemaken, de vrijheid, geen dag is hetzelfde.

    Toch verbaast hij zich erover dat de A27 inclusief Merwedebrug en Hooipolder niet eerder is aangepakt. „Het is toch opvallend dat in de Randstad snelwegen eerder worden verbreed en vernieuwd.” Gek, want volgens hem weet iedereen dat de A27 een steeds drukkere, belangrijke, internationale route is. Toch?