article
1.6601641
HANK - Hij heeft er een hoop werk mee, verzucht Ad Valk. „Maar ik hou vol”, verzekert de eigenaar van wegrestaurant Napoleon in Hank in een adem. Sinds 11 oktober mogen er geen voertuigen, zwaarder dan 3,5 ton, over de Merwedebrug. Vrachtverkeer en bussen moeten omrijden via onder meer de A59 en A16.
Actie voor wegrestaurant Napoleon in Hank: ‘Steun Ad en zijn personeel’
HANK - Hij heeft er een hoop werk mee, verzucht Ad Valk. „Maar ik hou vol”, verzekert de eigenaar van wegrestaurant Napoleon in Hank in een adem. Sinds 11 oktober mogen er geen voertuigen, zwaarder dan 3,5 ton, over de Merwedebrug. Vrachtverkeer en bussen moeten omrijden via onder meer de A59 en A16.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/hank/actie-voor-wegrestaurant-napoleon-in-hank-steun-ad-en-zijn-personeel-1.6601641
2016-11-02T12:12:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6601651.1478088693!image/image-6601651.JPG
Hank,merwedebrug
Hank
Home / Regio / Oosterhout / Hank / Actie voor wegrestaurant Napoleon in Hank: ‘Steun Ad en zijn personeel’

Actie voor wegrestaurant Napoleon in Hank: ‘Steun Ad en zijn personeel’

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Ad Valk op een vrijwel lege parkeerplaats.
      Fotograaf
    HANK - Hij heeft er een hoop werk mee, verzucht Ad Valk. „Maar ik hou vol”, verzekert de eigenaar van wegrestaurant Napoleon in Hank in een adem. Sinds 11 oktober mogen er geen voertuigen, zwaarder dan 3,5 ton, over de Merwedebrug. Vrachtverkeer en bussen moeten omrijden via onder meer de A59 en A16.

    Valk zag zijn omzet sinds die dag met 50 tot 60 procent dalen. „Want daar kwamen die megalange files op de A27 nog eens bovenop, waardoor ook de luxe wagens de A27 gingen mijden.” Valk (58) beleeft in zakelijk opzicht de zwaarste tijden sinds hij de zaak in 1986 overnam. Het parkeerterrein voor het wegrestaurant langs de A27 is pijnlijk leeg. „Normaal staan hier op een avond zeker honderd trucks”, zegt Valk.

    'Ik had het liever anders gehad'
    ​Deze dinsdagmiddag zijn slechts enkele tafeltjes bezet. Het dagmenu biedt soep, een toetje en daar tussen in naar keuze spareribs of een schnitzel met een sausje. Voor de deur staan welgeteld vijf personenwagens. Een cameraploeg vertrekt, om plaats te maken voor een volgende journalist die wil weten hoe het verder moet, met Valk. Bijna een bekende Nederlander. Hij bevestigt het met de lach van een boer met kiespijn: „Ik had het veel liever anders gehad. Want het geeft een hoop gedoe.” Hij toont een filmpje van een doorsnee avond. Een overvolle parkeerplaats, met Valk als verkeersregelaar om het terrein zo gunstig mogelijk in te richten. Zijn advocaat is in onderhandeling met Rijkswaterstaat over nadeelcompensatie. Die komt er, dat staat vast, maar hoeveel is nog onbekend.

    De minister van Verkeer heeft aangegeven dat er zo snel mogelijk een onafhankelijke commissie komt om verzoeken van gedupeerde bedrijven om nadeelcompensatie te beoordelen. Valk wil niet kwijt hoeveel omzet hij draait, dus ook niet hoeveel hij gaat claimen: „Maar het gaat om een substantieel bedrag.”

    'Afrit wordt verlegd'
    Als alles volgens schema verloopt gaat de weg eind van deze maand of begin december weer open. Als dat lukt hoeft hij geen mensen te ontslaan, zegt Valk. Wel heeft hij een tijdelijke WW-uitkering moeten aanvragen voor elf personeelsleden. En of dat al geen zorgen genoeg zijn. „Over drie jaar gaan ze hier de afrit Hank weghalen”, wijst de ondernemer naar buiten. „Die afrit wordt verlegd, zodat op- en afrit op dezelfde hoogte komen te liggen. Als er geen aanvullende maatregelen worden genomen, krijgen mijn buren straks een dubbele hoeveelheid vrachtverkeer te verduren. Want alles dat bij mij moet zijn, tweehonderd trucks op een dag, moet straks heen én weer over dat kleine stukje Keizer Napoleonweg.”

    Een oplossing is er wel - een nieuwe omleidingsweg - maar de vraag is of Rijkswaterstaat dat gaat betalen, weet de ondernemer. Valk: „De buurt heeft al gezegd: Niks ten nadele van jou als mens, maar in dat geval hebben we toch een probleem met jouw bedrijf.”

    Steun van Dussense Boys en Be-Ready
    In zware tijden leert Valk ondertussen ook zijn vrienden kennen. Zoals de Dussense Boys, club waarvan hij hoofdsponsor was, en de mannen van Be-Ready uit Hank. Vrijdag komen die eten met dertig man. En ook de boys uit Dussen komen vaker een vorkje prikken bij Napoleon om de omzet van Valk een positieve impuls te geven. Verder hebben ze iedereen opgeroepen hun voorbeeld te volgen, onder het motto ‘Steun Ad en zijn personeel.’ „Dat geeft toch een warm gevoel”, zegt Valk. En ondertussen wacht hij de onderhandelingen met Rijkswaterstaat af. Helemaal gerust op een goede afloop is hij nog niet. Maar toch: „Ze moeten natuurlijk gewoon compenseren. Het probleem met die brug is immers niet door míj veroorzaakt.”