article
1.6777049
OOSTERHOUT - Kinderen worden door verpakkingen met superhelden en vrolijke kleurtjes verleid om ongezond te eten. 'De voedingsindustrie moet daarmee stoppen', vindt raadslid Maarten Hooijmaijers.
'Bescherm kinderen tegen reclames voor ongezonde voeding'
OOSTERHOUT - Kinderen worden door verpakkingen met superhelden en vrolijke kleurtjes verleid om ongezond te eten. 'De voedingsindustrie moet daarmee stoppen', vindt raadslid Maarten Hooijmaijers.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/bescherm-kinderen-tegen-reclames-voor-ongezonde-voeding-1.6777049
2016-12-23T19:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5068009.1436437973!image/image-5068009.jpg
Oosterhout
Oosterhout
Home / Regio / Oosterhout / 'Bescherm kinderen tegen reclames voor ongezonde voeding'

'Bescherm kinderen tegen reclames voor ongezonde voeding'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Snoep
      Titel
      Snoep
    OOSTERHOUT - Kinderen worden door verpakkingen met superhelden en vrolijke kleurtjes verleid om ongezond te eten. 'De voedingsindustrie moet daarmee stoppen', vindt raadslid Maarten Hooijmaijers.

    Supermarkten, sportclubs en zwembaden die snoep, chips en frisdranken verkopen, zijn er mede de oorzaak van dat veel kinderen tegenwoordig last hebben van overgewicht. Raadslid voor D66, Maarten Hooijmaijers, is ervan overtuigd dat de voedingsindustrie aan banden moet worden gelegd.

    Hooijmaijers, die pas drie maanden in de gemeenteraad van Oosterhout zit, diende een motie in met het voorstel om als Oosterhout aan te sluiten bij de Alliantie Stop Kindermarketing. De motie werd met een krappe meerderheid aangenomen. Hooijmaijers: ,,De Alliantie wil kinderen beschermen tegen reclames voor ongezonde voeding. Dat is hard nodig, want de wetenschap heeft aangetoond dat je mensen iedere kant op kunt laten lopen die je maar wilt."

    Hooijmaijers is als docent Marketing op de Rooi Pannen in Breda goed thuis in de materie. ,,Mensen staan helemaal niet zo sterk in hun schoenen als ze denken. De meeste volwassenen zijn beïnvloedbaar. En bij kinderen is dat nog sterker. De huidige ontwikkelingen in de neuropsychologie tonen aan dat je met gerichte filmpjes en beelden bepaalde hersengebieden activeert. Dat is aangetoond met allerlei producttesten. De voedingsindustrie weet wat werkt en maakt daar dankbaar gebruik van." 

    Hooijmaijers vindt maatregelen tegen verleidelijke verpakkingen geen betutteling. ,,Als je weet dat kindermarketing werkt, dan is betutteling geen tegenargument. Mensen willen in alle vrijheid alles kunnen doen en eten wat ze willen, maar ze willen geen hogere zorgpremie betalen. En dat is toch een consequentie van overgewicht. We steken als gemeente een heleboel geld in sport en Oosterhout in Beweging, maar tegelijkertijd wordt daar allerlei ongezond voedsel aangeboden. Dat is toch contraproductief? Het gaat mij niet zozeer om friet. Een frietje moet een keer kunnen. Het wordt anders als je na iedere wedstrijd gaat snacken. Er zou ook iets gezonds te koop moeten zijn."

    De gemeenteraad steunt de motie van D66. Wethouder Marian Witte (Sport) gaat onderzoeken hoe de steun aan de Alliantie Stop Kindermarketing in de praktijk kan worden uitgewerkt.