article
1.6195725
DORST - Dorst is zijn beruchte flitspaal kwijt. Jarenlang controleerde het apparaat de snelheid van passanten op de Rijksweg. En met resulaat, want vorig jaar werden ter hoogte van nummer 98 maar liefst 25.930 hardrijders gesnapt. Op de lijst met ongeveer 600 flitspalen in Nederland goed voor notering 22 als het gaat om de opbrengst. Nu de herinrichting van het stuk weg erop zit komt de flitspaal langs de N282 niet meer terug. Tot verdriet van veel Dorstenaren die voorzien dat veel verkeersdeelnemers het verdwijnen van het stuk straatmeubilair zien als vrijbrief voor onbeperkt laagvliegen. Hoog tijd om de flitspaal zelf eens in de schijnwerper te zetten met vijf vragen én de antwoorden daarop.
5 vragen over de paal die niet meer flitst maar nog steeds een kaskraker is
DORST - Dorst is zijn beruchte flitspaal kwijt. Jarenlang controleerde het apparaat de snelheid van passanten op de Rijksweg. En met resulaat, want vorig jaar werden ter hoogte van nummer 98 maar liefst 25.930 hardrijders gesnapt. Op de lijst met ongeveer 600 flitspalen in Nederland goed voor notering 22 als het gaat om de opbrengst. Nu de herinrichting van het stuk weg erop zit komt de flitspaal langs de N282 niet meer terug. Tot verdriet van veel Dorstenaren die voorzien dat veel verkeersdeelnemers het verdwijnen van het stuk straatmeubilair zien als vrijbrief voor onbeperkt laagvliegen. Hoog tijd om de flitspaal zelf eens in de schijnwerper te zetten met vijf vragen én de antwoorden daarop.
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/5-vragen-over-de-paal-die-niet-meer-flitst-maar-nog-steeds-een-kaskraker-is-1.6195725
2016-07-15T12:46:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5669472.1453976524!image/image-5669472.jpg
Noord-Brabant,Bergen op Zoom,Breda,Etten-Leur,Oosterhout,Roosendaal,Moerdijk,Auto
Oosterhout
Home / Regio / Oosterhout / 5 vragen over de paal die niet meer flitst maar nog steeds een kaskraker is

5 vragen over de paal die niet meer flitst maar nog steeds een kaskraker is

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DORST - Dorst is zijn beruchte flitspaal kwijt. Jarenlang controleerde het apparaat de snelheid van passanten op de Rijksweg. En met resulaat, want vorig jaar werden ter hoogte van nummer 98 maar liefst 25.930 hardrijders gesnapt. Op de lijst met ongeveer 600 flitspalen in Nederland goed voor notering 22 als het gaat om de opbrengst. Nu de herinrichting van het stuk weg erop zit komt de flitspaal langs de N282 niet meer terug. Tot verdriet van veel Dorstenaren die voorzien dat veel verkeersdeelnemers het verdwijnen van het stuk straatmeubilair zien als vrijbrief voor onbeperkt laagvliegen. Hoog tijd om de flitspaal zelf eens in de schijnwerper te zetten met vijf vragen én de antwoorden daarop.

    1. Waarom is die paal eigenlijk verdwenen?
    Door de aanpassingen aan de weg (drempels en ingrepen die de weg smaller doen lijken) is het de verwachting dat meer mensen zich aan de geldende maximum snelheid van 50 kilometer per uur gaan houden dan op de 'oude weg'. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft de standaardregel dat in dit soort gevallen bestaande flitspalen niet teruggeplaatst worden. De provincie heeft aangekondigd de situatie in het najaar te evalueren. Mocht dan blijken dat er nog steeds veel hardrijders zijn dan kunnen er eventueel andere aanpassingen volgen. Voor wie zo lang niet wil wachten en de flitspaal graag ziet terugkeren: het Openbaar Ministerie adviseert om de wens voor zo'n paal gewoon door te geven aan de beheerder van de weg. In dit geval de provincie.

    2. Ik heb al in geen jaren meer een paal zien flitsen, maar vind wel af en toe een bon op de deurmat. Hoe zit dat?
    Moderne palen flitsen niet meer. Door verbeterde techniek is dat niet meer nodig. In het verleden zat er een ouderwetse camera met rolletje in zo'n paal. Maar niet altijd want de camera's waren peperduur en werden dus constant van de ene naar de andere paal verplaatst. Met als resultaat dat de kast van een flitspaal soms leeg was en soms niet. De moderne flitspaal staat altijd aan en verstuurt de gegevens van een overtreder in enkele seconden naar een centrale.

    3. Vroeger las je elke week wel iets over een paal die omver getrokken was of die op een andere manier onklaar gemaakt was. Dat lees je eigenlijk nooit meer. Hoe kan dat?
    Dat is natuurlijk altijd een beetje raden. Maar een medewerker van een Nederlandse flitspaalfabrikant wil zijn licht er wel over laten schijnen. Hij zegt dat de agressie tegen de palen inderdaad een stuk minder is geworden. Hij denkt dat de oorzaak daarvan gezocht moet worden in het feit dat de palen niet langer flitsen. Vroeger zag een betrapte hardrijder meteen dat het foute boel was. Een bepaalde categorie weggebruikers besloot dan de woede te bekoelen door de flitspaal te lijf te gaan.

    4. Levert dat nou nog een beetje op, die ongeveer 600 flitspalen die Nederland telt?
    Dat kun je wel zeggen ja. De overheid is de eerste om erop te wijzen dat het er vooral om te doen is dat er minder snelheidsovertredingen gemaakt worden en dat daardoor het aantal ongevallen daalt. Onderzoek wijst erop dat het aantal gevallen van letselschade ongeveer 20 procent daalt als er een flitspaal staat. Maar de staatskas wordt er ook niet bepaald slechter van. De paal in Dorst was vorig jaar met 25.930 bekeuringen goed voor een opbrengst van zo'n anderhalf miljoen euro. De landelijke koploper was een flitspaal aan de Maasboulevard in Rotterdam die maar liefst 71.289 overtreders registreerde. Landelijk was het hele regiment flitspalen goed voor 3,5 miljoen boetes en een opbrengst van ruim 218 miljoen. Kassa voor de minister van Financiën.

    5. Wat gebeurt er eigenlijk met een flitspaal die uit het straatbeeld verdwijnt?
    Die wordt vernietigd, meestal door de aannemer die hem weghaalt. En zo belandt zo'n paal met een aanschafprijs van een slordige 40.000 euro uiteindelijk gewoon doodordinair bij het oud ijzer.

    Locatie

    Locatie
    Open locatie in Google Maps