article
1.6541273
MOERDIJK - Het spoor op de Moerdijkbrug wordt volgend jaar geheel vervangen. Drie weken lang - verdeeld over twee keer tien dagen - kunnen er dan geen treinen rijden. Wat de gevolgen zijn voor de treinreizigers is nog niet bekend.
Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt'
MOERDIJK - Het spoor op de Moerdijkbrug wordt volgend jaar geheel vervangen. Drie weken lang - verdeeld over twee keer tien dagen - kunnen er dan geen treinen rijden. Wat de gevolgen zijn voor de treinreizigers is nog niet bekend.
http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/moerdijkbrug-volgend-jaar-20-dagen-dicht-om-oplapbeurt-1.6541273
2016-10-18T03:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5226537.1476733892!image/image-5226537.jpg
Moerdijk,Verkeer en vervoer,spoorbrug,20 dagen,dicht,Moerdijkbrug,hermes
Moerdijk
Home / Regio / Moerdijk / Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt'

Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Door de scheuren breken de lassen tussen de staven en gaat het spoor ook wiebelen.
    MOERDIJK - Het spoor op de Moerdijkbrug wordt volgend jaar geheel vervangen. Drie weken lang - verdeeld over twee keer tien dagen - kunnen er dan geen treinen rijden. Wat de gevolgen zijn voor de treinreizigers is nog niet bekend.

    Topman Pier Eringa van spoorbeheerder ProRail spreekt van een 'oplapbeurt'. Over tien jaar moet een er definitieve oplossing zijn gevonden.

    Scheuren
    De spoorstaven over de Moerdijkbrug liggen er pas sinds 2003. Eigenlijk zou vervanging pas in 2033 aan de orde zijn, maar er zitten scheuren in de elastische kunststof bedding waarin de staven liggen. ,,Er is destijds voor kunststof gekozen omdat daardoor de geluidsoverlast af zou nemen en de levensduur van de brug verlengd zou worden", zegt Eringa.

    Door de scheuren breken de lassen tussen de staven en gaat het spoor ook wiebelen. De maximumsnelheid op de brug voor vrachttreinen werd al verlaagd naar 40 km/uur om de veiligheid te kunnen garanderen.

    Lassen
    De komende maanden wordt in de weekeinden 's nachts aan de slechte lassen gewerkt. Wekelijks wordt met ultrasoon geluid gecontroleerd of er geen nieuwe breuken of scheuren zijn.

    Met de nieuwe spoorstaven, zo verwacht ProRail, kan de brug er weer zonder problemen tien jaar tegen. In die periode moet worden nagedacht over een duurzame langetermijnoplossing. In 2055 zit de levensduur van de spoorbrug er op.

    Tunnel
    Over tien jaar is ook de betonnen Moerdijkbrug voor autoverkeer aan vervanging toe. De burgemeesters van Breda en Dordrecht willen een onderzoek om die brug te vervangen door een tunnel.