article
1.6632663
ETTEN-LEUR Twee drukkers uit Etten-Leur zetten alle sonnetten van Shakespeare met de hand én met engelengeduld op één vel. De bijzondere poster is nu in Oxford.
Noest handwerk uit Etten-Leur nu in oudste bieb van Europa (fotoalbum)
ETTEN-LEUR Twee drukkers uit Etten-Leur zetten alle sonnetten van Shakespeare met de hand én met engelengeduld op één vel. De bijzondere poster is nu in Oxford.
http://www.bndestem.nl/regio/etten-leur/noest-handwerk-uit-etten-leur-nu-in-oudste-bieb-van-europa-fotoalbum-1.6632663
2016-11-11T07:49:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6632901.1478821368!image/image-6632901.JPG
Etten-Leur,Lokaal Thema BS,drukkers,drukwerk,shakespeare,hermes
Etten-Leur
Home / Regio / Etten-Leur / Noest handwerk uit Etten-Leur nu in oudste bieb van Europa (fotoalbum)

Noest handwerk uit Etten-Leur nu in oudste bieb van Europa (fotoalbum)

Foto's
3
Reacties
Reageer
    ETTEN-LEUR Twee drukkers uit Etten-Leur zetten alle sonnetten van Shakespeare met de hand én met engelengeduld op één vel. De bijzondere poster is nu in Oxford.
    Eigenlijk is zoiets waanzin

    Rien van Eck en Wim Görtemöller weten intussen wat het betekent om deel uit te maken van het netwerk van Patrick Goossens. Samen maakten de West-Brabantse drukkers een poster met daarop alle 154 sonnetten van William Shakespeare, handgedrukt in piepkleine lettertjes. Een waar monnikenwerk; het resultaat van geduld, kennis en ambachtelijk werk.

    Alle sonnetten
    Uit alle delen van de wereld zijn dit jaar mensen aangezocht om mee te doen aan een project van de universiteitsbibliotheek in Oxford, om te herdenken dat de beroemde Britse schrijver 400 jaar geleden stierf. "Er zijn 154 deelnemers", weet Patrick Goossens. Voorwaarde om mee te mogen doen was dat er een handgedrukt sonnet werd aangeleverd.

    De meeste deelnemers drukten er ééntje af. Goossens bedacht dat hij alle sonnetten van Shakespeare op één vel wilde hebben. 'Letter-Kunde' noemt hij zijn bijdrage. Bijzonder daarbij is ook dat de teksten in oud-Hollands zijn afgedrukt.

    Rekenwerk
    Om al die tekst precies passend op papier te krijgen, moesten Görtemöller en Van Eck vooraf het nodige rekenwerk doen. Ze kwamen uit op een letter van 6 puntjes, ruim eenderde kleiner dan wat de krantenlezer tegenwoordig krijgt voorgeschoteld. Priegelwerk om in lood te zetten, zeer bewerkelijk om netjes te drukken. Een jaar werk.

    "Eigenlijk is zoiets waanzin", zegt Goossens, met waardering voor zijn ambachtelijke helpers. "Ik krijg nu alle eer, maar zij hebben het noeste werk gedaan", lacht de initiatiefnemer. De poster past net op de grootste persjes die Goossens in zijn overvolle loods aan de Antwerpse Letterkundestraat (!) heeft staan.

    Het noeste handwerk is nu in de Bodley in Oxford, de oudste openbare bibliotheek van Europa. In deze bijzondere setting is deze week een selectie van de nieuwe prints gepresenteerd.

    Project
    Het project van Patrick Goossens is daar bij, laat hij trots op zijn telefoon zien. Hij liet al proefdrukken achter in allerlei delen van de wereld, waar hij met andere specialisten op het gebied van 19de-eeuwse drukkunst contact heeft. Goossens behoort tot een select groepje dat alles weet van matrijzen, waarmee loden letters gegoten kunnen worden. Hij hoopt daar dit jaar een doctoraalstudie aan te wijden.

    Zijn posters blijken zeer gewild bij liefhebbers. "Vooral in de Verenigde Staten waren ze onder de indruk. Ik had er vijftig meegenomen en heb ze daar uitgedeeld op een bijeenkomst van gelijkgestemde zielen. Het is gebruikelijk een cadeautje voor elkaar mee te brengen." Oxford kreeg er drie, er zijn er nu nog zo'n vijftig over. Allemaal gemaakt door Wim Görtemöller uit Etten-Leur en Rien van Eck uit Oudenbosch, die voorzitter is van het Etten-Leurse drukkerijmuseum.

    Eerste druk
    Na een eerste druk in louter zwart is een nieuwe lichting posters gedrukt met één sonnet in rood. Dat betekent een extra drukgang. Mocht een herdruk nodig zijn, dan kan dat ook nog. Over spullen om dat te doen beschikt de Antwerpse deskundige in overvloed. In het eerste deel van de opslag strijden tal van juweeltjes uit de drukhistorie om aandacht. Gangen zijn afgeladen met lades die zetsel bevatten. Netjes geordend door de drukkers, zoals zij het jaren geleden leerden.

    Het drietal ontmoette elkaar drie jaar geleden en sindsdien springen de drukkers regelmatig bij in Antwerpen. Soms vaker dan eens in de week. Goossens is al eens in Etten-Leur geweest, maar heeft niet de ambitie om van zijn bijzondere verzameling een museum te maken. Ja, hij is lid van de AEP, voluit Association of European Printing Museums, maar zijn missie is sinds 2005 met name het behouden van kennis en materiaal. "Je ziet ook dat jonge mensen weg willen van het scherm, terug naar het ambachtelijke. Iedereen kan het. Maar je moet het maar doen.''

    Vrolijk kondigt hij aan dat er tal van nieuwe projecten wachten. "Ik luister niet meer als hij dat zegt", fluistert Görtemöller. Om vervolgens weer aan de slag te gaan. "De beste manier om deze machines werkend te houden."

    Noest drukwerk van drukkers uit Etten-Leur als ode aan Shakespeare

    Rien van Eck en Wim Görtermöller bezig met het drukproces van alle sonnetten van Shakespeare met de hand én met engelengeduld. Foto's Chris van Klinken