article
1.6599818
Niets is zo vervelend als het moeten zoeken naar een geschikte plek voor je fiets, terwijl je trein ieder moment kan wegrijden. Om dit in de toekomst te voorkomen, kondigde staatssecretaris Sharon Dijksma gisteren aan om 40 miljoen euro ter beschikking te stellen voor het verbeteren van fietsenstallingen. Hoe zit het met de fietsenstallingen in onze regio?
Ergernissen op stations: 'Proppen', 'duwen' en 'trekken' met fiets
Niets is zo vervelend als het moeten zoeken naar een geschikte plek voor je fiets, terwijl je trein ieder moment kan wegrijden. Om dit in de toekomst te voorkomen, kondigde staatssecretaris Sharon Dijksma gisteren aan om 40 miljoen euro ter beschikking te stellen voor het verbeteren van fietsenstallingen. Hoe zit het met de fietsenstallingen in onze regio?
http://www.bndestem.nl/regio/etten-leur/ergernissen-op-stations-proppen-duwen-en-trekken-met-fiets-1.6599818
2016-11-02T08:30:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6599833.1478031536!image/image-6599833.JPG
Etten-Leur,Verkeer en vervoer,ergernissen,fietsenstalling,station,hermes
Etten-Leur
Home / Regio / Etten-Leur / Ergernissen op stations: 'Proppen', 'duwen' en 'trekken' met fiets

Ergernissen op stations: 'Proppen', 'duwen' en 'trekken' met fiets

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Annabelle Oomens vindt ook dat er iets moet veranderen in de fietsenstalling op het station van Etten-Leur.
    • Afbeelding
      Fotograaf
    Niets is zo vervelend als het moeten zoeken naar een geschikte plek voor je fiets, terwijl je trein ieder moment kan wegrijden. Om dit in de toekomst te voorkomen, kondigde staatssecretaris Sharon Dijksma gisteren aan om 40 miljoen euro ter beschikking te stellen voor het verbeteren van fietsenstallingen. Hoe zit het met de fietsenstallingen in onze regio?

    Proppen
    "Met een beetje proppen kan ik mijn fiets altijd wel kwijt." Daisy Stolp pendelt al drie jaar met de trein tussen Goes en Bergen op Zoom en plaatst haar fiets aan de centrumkant. Sinds de zomer heeft het Bergse station meer fietsplekken gekregen, maar dat mogen er wat Stolp betreft wel meer worden. "Wat ook speelt is dat de tunnel onder het station nog niet klaar is. Daardoor zou ik helemaal om moeten fietsen om bij de fietsenstalling aan de overkant te komen en daar heb ik geen zin in."

    Aan de andere kant is nog meer dan genoeg plek. De gemeente zegt dan ook dat uitbreiding niet aan de orde is. Daar is Tim de Wit, die zijn fiets aan de oostkant plaatst, het mee eens. "Ik vind het prima zo, hier is altijd plek. Het enige wat ik mis is een paal bij de fietsen om mijn achterwiel aan te kunnen vastmaken, het is me al eens overkomen dat ik hier kwam en alleen mijn voorwiel niet was gestolen."

    Bewaakte fietsenstalling
    In Roosendaal is het een ander verhaal. Hier hangen borden met de tekst dat fietsen weg worden gehaald als ze niet in een rek staan, maar aan die borden worden doodleuk fietsen vastgeketend. Volgens de gemeente is er in zijn totaliteit genoeg plek, maar wordt deze niet juist gebruikt.

    "Bij ons is er sprake van zowel een bewaakte stalling, waar je voor moet betalen, als onbewaakte parkeercapaciteit. Wij zien nu dat de bewaakte stalling onvoldoende wordt gebruikt, waardoor er teveel fietsen buiten worden weggezet. Wij zijn nu in overleg met de NS en ProRail om te kijken of we het parkeren bij de bewaakte fietsenstalling voor de eerste 24 uur gratis kunnen maken."

    Pim van Mulkens maakte vroeger gebruik van de bewaakte fietsenstalling, maar is daar sinds een jaar mee gestopt. "Ik had vaak niet genoeg tijd om mijn fiets daar weg te zetten, dus stal ik hem nu gewoon buiten. Soms moet dat buiten de stalling, zoals je ziet is hier niet genoeg plek voor alle fietsen. Wat mij betreft mogen hier dan ook meer stallingen komen."

    Hares Elmi ziet wel het voordeel van de bewaakte fietsenstalling in. "Daar staat ie tenminste veilig, kan hij niet worden gestolen. Maar aan de andere kant, als je een goed slot hebt is er ook niks aan de hand."

    Te weinig plek
    Alleen de gemeente Etten-Leur erkent dat er te weinig fietsplekken zijn, aan de zuidzijde. "Maar de stallingen zijn een verantwoordelijkheid van ProRail", zegt een woordvoerder. "In een recent gesprek hebben zij aangegeven dit voor hun rekening te nemen."

    Annabelle Oomens, die haar fiets aan de zuidkant heeft geparkeerd, vindt ook dat er iets moet veranderen. "Dat hoeven niet per se meer plekken te zijn, eerder betere. Dat er duidelijke vakken komen, zodat ze netter staan. Nu is het zo dat iedereen zijn fiets ergens tussen duwt en hem er later weer uittrekt. Mijn spaken, achterlicht en zadel zijn daardoor kapot gegaan."