article
1.5846654
BREDA - West-Brabanders in het openbaar vervoer zijn zeker tevreden, Maar er is heus nog wat te wensen over. Een 7,5 krijgt het openbaar vervoer in West-Brabant. Net iets meer dan de afgelopen jaren (7,3) en net zoveel als het landelijke gemiddelde.
West-Brabantse bus op goede weg: 'We krijgen op veel onderdelen hoge cijfers'
BREDA - West-Brabanders in het openbaar vervoer zijn zeker tevreden, Maar er is heus nog wat te wensen over. Een 7,5 krijgt het openbaar vervoer in West-Brabant. Net iets meer dan de afgelopen jaren (7,3) en net zoveel als het landelijke gemiddelde.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/west-brabantse-bus-op-goede-weg-we-krijgen-op-veel-onderdelen-hoge-cijfers-1.5846654
2016-03-22T06:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5321017.1477337180!image/image-5321017.jpg
Breda,Busvervoer,openbaar vervoer,reizigers,tevreden,hermes
Breda
Home / Regio / Breda / West-Brabantse bus op goede weg: 'We krijgen op veel onderdelen hoge cijfers'

West-Brabantse bus op goede weg: 'We krijgen op veel onderdelen hoge cijfers'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BREDA - West-Brabanders in het openbaar vervoer zijn zeker tevreden, Maar er is heus nog wat te wensen over. Een 7,5 krijgt het openbaar vervoer in West-Brabant. Net iets meer dan de afgelopen jaren (7,3) en net zoveel als het landelijke gemiddelde.

    Zo goed als op Schiermonnikoog, ieder jaar de topper van de OV-klantenbarometer, is het nog lang niet. Maar het openbaar vervoer in deze regio kruipt naar betere cijfers. West-Brabant is onderhand middenmoter, waar het ooit achteraan reed. Het paradepaardje van vervoerder Arriva, de Brabantliner, doet het zelfs nog wat beter. Die luxe busdienst tussen Breda en Oosterhout van en naar Utrecht en Gorinchem wordt door de reiziger gemiddeld gewaardeerd met een 7,6.

    Als klanten complimenten mogen uitdelen, dan zijn ze diktevreden over de bus, zitten zij lekker en roemen zij de service en rijstijl van de chauffeur.

    Verbeteren
    Het zijn rapportcijfers waarvoor Arriva, dat het in december 2014 in West-Brabant overnam van Veólia - dinsdag taart laat aanrukken. Bestuursvoorzitter Anne Hettinga is trots: "We krijgen op veel onderdelen hoge cijfers. Waar de reiziger kritisch was, kijken we uiteraard hoe we kunnen verbeteren."

    Busklanten willen met name dat er betere informatie komt bij vertragingen (24 procent), balen als er te weinig zitplaatsen zijn (16 %) en willen dat bussen stipter rijden (14 %). Kritische geluiden zijn er ook als het gaat om het geluid, de tarieven en de overstaptijden, maar daarin wijkt het oordeel in West-Brabant nauwelijks af van andere regio's. Als het gaat om de geprezen Brabantliners wordt vooral geklaagd over het tekort aan zitplaatsen (21 %) en het te lage aantal ritten (17 %).

    Vooruitgang
    Opvallende vooruitgang boekt het openbaar vervoer in deze regio als het gaat om 'netheid' en de 'reissnelheid'. Ook over het kopen van kaartjes of het laden van de chipkaart is de Arriva-klant meer tevreden dan een paar jaar geleden.

    Voor het onderzoek in West-Brabant maakten de medewerkers van het onafhankelijk bureau Crow, dat de overheid adviseert, eind vorig jaar 13.040 ritten. 2.552 reizigers vulden de lijsten in. Met de Brabantliner werden 752 ritten geturfd en waren er 1.209 deelnemers aan de enquête.

    Lees een uitgebreid verhaal over het onderzoek in BN DeStem van dinsdag