article
1.6741818
BREDA - Wie over de grens tankt, gaat vanaf 1 januari twee eurocent per liter meer betalen. Voor een tank met een inhoud van 50 liter betekent dat een kostenstijging van een euro. België vervangt namelijk de normale benzine Euro 95 en Super 95 voor E10, een mengsel met 10 procent bio-ethanol. Ethanol is weliswaar beter voor het milieu (het is CO2-neutraal) maar kan sommige motoren aantasten.
Volle tank over de grens wordt ongeveer euro duurder
BREDA - Wie over de grens tankt, gaat vanaf 1 januari twee eurocent per liter meer betalen. Voor een tank met een inhoud van 50 liter betekent dat een kostenstijging van een euro. België vervangt namelijk de normale benzine Euro 95 en Super 95 voor E10, een mengsel met 10 procent bio-ethanol. Ethanol is weliswaar beter voor het milieu (het is CO2-neutraal) maar kan sommige motoren aantasten.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/volle-tank-over-de-grens-wordt-ongeveer-euro-duurder-1.6741818
2016-12-23T04:45:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.4272789.1395149468!image/image-4272789.jpg
bio-ethanol,E10,benzine,Tanken,Breda
Breda
Home / Regio / Breda / Volle tank over de grens wordt ongeveer euro duurder

Volle tank over de grens wordt ongeveer euro duurder

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BREDA - Wie over de grens tankt, gaat vanaf 1 januari twee eurocent per liter meer betalen. Voor een tank met een inhoud van 50 liter betekent dat een kostenstijging van een euro. België vervangt namelijk de normale benzine Euro 95 en Super 95 voor E10, een mengsel met 10 procent bio-ethanol. Ethanol is weliswaar beter voor het milieu (het is CO2-neutraal) maar kan sommige motoren aantasten.

    De brandstofprijs van benzine 95 in België is nu 1,396 euro per liter, maar in de grensstreek kan op veel plaatsen voor veel minder getankt worden. Bij pompen in bijvoorbeeld Meer, net over de grens bij Strijbeek, is het dan ook dagelijks een komen en gaan van auto's met een Nederlands kenteken.  

    "Ik rij elke twee weken vanuit Ulvenhout naar Meer. Scheelt me zeker twintig cent per liter, dus het is de moeite", zegt Mart Biemans, die zijn Nissan vol gooit. Achter hem wacht een plaatsgenote, die bijvalt: "Ik geloof dat ik van de week aan de snelweg ruim 1.50 per liter moest afrekenen. Gelukkig dat ik vlak langs de grens woon."   

    Geschikt
    Maar niet alle auto's, motorfietsen en tuinmachines zoals bijvoorbeeld grasmaaiers zijn geschikt voor E10, zegt Erik Jan de Jong, adviseur van het expertteam van de ANWB. Voor ongeveer tien procent van de auto's geldt dat die niet geschikt zijn voor E10. Het gaat daarbij met name om wagens van voor 2000. Via e10check.nl is eenvoudig na te gaan welk type auto geschikt of niet geschikt is. 


    De Jong: "Als je niet zeker weet of de motor geschikt is, moet je het er niet ingooien." Niet dat het direct kwaad kan in de meeste gevallen, weet hij. "Onze Duitse zusterorganisatie heeft het getest in een wagen die volgens de fabrikant niet geschikt is voor E10. Dat ging een aantal tankbeurten goed, maar uiteindelijk sloeg het spul toch een gat in de brandstofpomp."

    Wie toch E10 tankt, omdat het bijvoorbeeld even niet anders kan, doet er volgens De Jong goed aan het restant daarna te verdunnen met benzine waarop de motor wél goed loopt.  

    Danny Smagghe, hoofd communicatie van Touring, de Belgische zusterorganisatie van de ANWB denkt niet dat consumenten aan de pomp gewaarschuwd worden dat er een andere brandstof geleverd wordt. "De consument wordt aangeraden zich te informeren via bijvoorbeeld de website belgianbioethanol.be of, in Nederland, de site van de ANWB.  

    Smagghe: "Als de motor ongeschikt is voor E10, kunnen mensen het best overstappen op benzine 98. Die is wel wat duurder, maar de motor blijft gevrijwaard."