article
1.6687024
ULVENHOUT - De 'troeteleik' langs de A58 bij Ulvenhout moet verdwijnen. De boom zal over twee jaar gekapt worden. Dat vertelt een woordvoerster van Rijkswaterstaat.
Troeteleik A58 wordt gekapt: te duur om viaduct aan te passen
ULVENHOUT - De 'troeteleik' langs de A58 bij Ulvenhout moet verdwijnen. De boom zal over twee jaar gekapt worden. Dat vertelt een woordvoerster van Rijkswaterstaat.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/ulvenhout/troeteleik-a58-wordt-gekapt-te-duur-om-viaduct-aan-te-passen-1.6687024
2016-11-28T10:36:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.4828802.1427493069!image/image-4828802.JPG
Ulvenhout
Home / Regio / Breda / Ulvenhout / Troeteleik A58 wordt gekapt: te duur om viaduct aan te passen

Troeteleik A58 wordt gekapt: te duur om viaduct aan te passen

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De ruim 150 jaar oude eik staat klem tussen twee weghelften van de A58 onder Ulvenhout. Verplaatsen is volgens de meeste mensen het beste idee. foto Johan Wouters/het fotoburo
    • Afbeelding
    ULVENHOUT - De 'troeteleik' langs de A58 bij Ulvenhout moet verdwijnen. De boom zal over twee jaar gekapt worden. Dat vertelt een woordvoerster van Rijkswaterstaat.

    "De kosten wegen niet op tegen de baten", aldus de woordvoerster. De 150 jaar oude boom is erg geliefd. Rijkswaterstaat wilde daarom de boom graag verplaatsen.

    De A58 wordt verbreed tussen de knooppunten Sint Annabosch en Galder. De boom staat in de weg voor deze klus.

    Rijkswaterstaat heeft uitgebreid onderzoek gedaan. "Belangrijkste vraag in het onderzoek was: wat kunnen we doen met het nabij gelegen viaduct om er de verbrede A58 onder door te laten lopen als we niet de ruimte van de middenberm kunnen benutten?" Onze conclusie is dat als de boom blijft staan het viaduct niet genoeg ruimte biedt om de verbrede A58 eronder te laten lopen." 

    Eerder bleek al dat verplaatsen niet mogelijk is. De eik is niet diep maar breed geworteld. De kluit is zo’n tien bij tien meter. Dat betekent dat er maar een fractie van de kluit kan worden uitgegraven om mee te verhuizen. De overlevingskans van de boom is daardoor na verplaatsing gering.

    Ook is onderzocht of het nabijgelegen viaduct kan worden aangepast en of er een nieuw viaduct kan worden gebouwd. Een nieuw viaduct kost 3,5 miljoen euro. "Daar is geen extra budget voor beschikbaar en we zijn van mening dat de maatschappelijke baten niet opwegen tegen deze kosten", aldus de woordvoerster. Minder rijstroken is ook geen optie, maar dat kan niet vanwege de verkeersafwikkeling. 

     "Alles overziende komen we tot de conclusie dat op basis van een afweging van kosten versus maatschappelijke baten we de boom niet kunnen behouden."

    Het laatste nieuws op je mobiel of tablet bekijken? Nieuws via WhatsApp ontvangen of ons volgen op Facebook? Download de apps van BN DeStem of meld je aan voor andere digitale services.