article
1.6530823
BREDA - De Intercity Direct, de treinverbinding tussen Breda en Amsterdam, blijft het brekebeentje van de NS, blijkt uit cijfers van spoorbeheerder Prorail. De trein over het hsl-spoor die vorig jaar tot de slechtst presterende trein van Nederland werd uitgeroepen, scoort ook dit jaar slecht.
Trein Breda - Amsterdam blijft slecht scoren: veel uitval, nog meer vertragingen
BREDA - De Intercity Direct, de treinverbinding tussen Breda en Amsterdam, blijft het brekebeentje van de NS, blijkt uit cijfers van spoorbeheerder Prorail. De trein over het hsl-spoor die vorig jaar tot de slechtst presterende trein van Nederland werd uitgeroepen, scoort ook dit jaar slecht.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/trein-breda-amsterdam-blijft-slecht-scoren-veel-uitval-nog-meer-vertragingen-1.6530823
2016-10-14T15:18:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6458485.1475067198!image/image-6458485.JPG
Breda,Verkeer en vervoer,intercity direct,slechte score,prorail,hermes
Breda
Home / Regio / Breda / Trein Breda - Amsterdam blijft slecht scoren: veel uitval, nog meer vertragingen

Trein Breda - Amsterdam blijft slecht scoren: veel uitval, nog meer vertragingen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Intercity Direct in het station van Breda.
      Fotograaf
    BREDA - De Intercity Direct, de treinverbinding tussen Breda en Amsterdam, blijft het brekebeentje van de NS, blijkt uit cijfers van spoorbeheerder Prorail. De trein over het hsl-spoor die vorig jaar tot de slechtst presterende trein van Nederland werd uitgeroepen, scoort ook dit jaar slecht.

    Zo blijkt uit cijfers van Prorail dat slechts tweederde van de treinen de laatste twaalf maanden met minder dan drie minuten vertraging in Breda aankwam. Als ze al reden, want nog eens tien procent van de treinen viel om uiteenlopende redenen uit.

    ,,Dramatische cijfers'', vindt Sanne van Galen van reizigersorganisatie Rover. ,,Vooral het aantal uitgevallen treinen. Als je weet dat de uitval op het spoor voor heel Nederland gemiddeld op 1,5 tot 2 procent ligt, dan is dit natuurlijk absurd hoog. Dat moet echt veranderen.''

    De ellende op het hsl-spoor tussen Breda, Rotterdam, Schiphol en Amsterdam is niet van vandaag of gisteren. Eerst was er het debacle met de Fyra die vanwege technische gebreken al snel van het spoor werd gehaald. Maar ook opvolger Intercity Direct doet het dus nog niet veel beter.

    ,,We werken hard aan verbeteringen. Maar het is een complex probleem'', reageert NS-woordvoerder Ton Boon. Hij wijst op de nog steeds terugkerende technische storingen op het hsl-spoor en de problemen met de Moerdijkbrug. Zo mag de Intercity direct daar bij te harde wind niet overheen.

    Veel verwacht NS van het rijden met een extra locomotief aan beide kanten van de trein. Hierdoor vervalt het zogeheten 'kopmaken', ofwel het wisselen van locomotieven aan het begin en einde van de rit wat tijdwinst oplevert.

    Overigens zegt de NS over andere cijfers te beschikken dan ProRail als het gaat om het aantal vertraagde en uitgevallen treinen. ,,Wij kwamen over de periode april, mei en juni uit op slechts 6,1% uitval. Hoe dat kan? Wij hanteren andere uitgangspunten.''