article
1.6528315
ROOSENDAAL - Treinreizigers die tussen Roosendaal en Zwolle reizen en tussen Breda en Den Haag winnen tijd in de nieuwe NS dienstregeling, die zondag 11 december in gaat. Dat lijken de eerste grote veranderingen voor reizigers uit West-Brabant.
Tijdwinst voor reizigers op verbinding Roosendaal-Zwolle en Breda-Den Haag
ROOSENDAAL - Treinreizigers die tussen Roosendaal en Zwolle reizen en tussen Breda en Den Haag winnen tijd in de nieuwe NS dienstregeling, die zondag 11 december in gaat. Dat lijken de eerste grote veranderingen voor reizigers uit West-Brabant.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/tijdwinst-voor-reizigers-op-verbinding-roosendaal-zwolle-en-breda-den-haag-1.6528315
2016-12-07T10:03:41+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6528280.1476426991!image/image-6528280.jpg
Noord-Brabant,Trein,Nederlandse Spoorwegen (NS),Bedrijven,cnd
Breda
Home / Regio / Breda / Tijdwinst voor reizigers op verbinding Roosendaal-Zwolle en Breda-Den Haag

Tijdwinst voor reizigers op verbinding Roosendaal-Zwolle en Breda-Den Haag

Foto's
6
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Voor bijna iedere reiziger verandert er wel iets in de nieuwe regeling
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Fotograaf
    ROOSENDAAL - Treinreizigers die tussen Roosendaal en Zwolle reizen en tussen Breda en Den Haag winnen tijd in de nieuwe NS dienstregeling, die zondag 11 december in gaat. Dat lijken de eerste grote veranderingen voor reizigers uit West-Brabant. 
    Tijdwinst voor treinen kan tijdverlies voor passagiers betekenen - Rikus Spithorst

    Omdat er tussen Arnhem en Nijmegen twee intercity's sneller gaan rijden, wordt de reistijd voor reizigers tussen Roosendaal en Zwolle 6 minuten korter.

    Nieuwe intercity tussen Den Haag en Eindhoven
    Tussen Den Haag en Eindhoven komt een nieuwe intercity die over de hogesnelheidslijn gaat rijden. Deze treindienst wordt in twee stappen ingevoerd: in het begin van 2017 moeten reizigers nog overstappen in Breda. Dit levert tot 9 minuten reistijdwinst op. Later in het jaar wordt het een rechtstreekse verbinding en is de tijdswinst tot 11 minuten. 

    Tussen Den Haag en Eindhoven gaan grote groepen reizigers erop vooruit, maar dit heeft gevolgen voor reizigers van en naar Dordrecht. Ter compensatie van het verlies van de Intercity vanuit Dordrecht naar Eindhoven komt er een Intercity van Dordrecht naar Breda en rijdt de Sprinter Dordrecht-Breda rechtstreeks door naar Tilburg en ’s-Hertogenbosch.

    Met de veranderingen belooft NS kortere reistijden, meer treinen en meer rechtstreekse verbindingen. Vanaf zondag 11 december gaan de treinen volgens het nieuwe spoorboekje rijden. Tweeënhalf jaar heeft de NS aan de nieuwe dienstregeling gewerkt. Alle in- en uitchecks van de OV-chipkaarten werden verzameld om de reizigersstromen in kaart te brengen en zo vanuit het niets een dienstregeling te maken. Het gevolg is dat voor 98 procent van de reizigers, 1,1 miljoen mensen, de treintijden veranderen. Ook het stad- en het streekvervoer passen hun dienstregelingen aan om een goede aansluiting te houden. 


    Makkelijker
    Voor bijna alle reizigers verandert er wel iets: van kleine wijzigingen in vertrektijden, reisduur, andere routes, extra of juist minder overstappen, tot andere aansluitingen. Op sommige stations wordt het leven voor veel reizigers makkelijker, omdat de trein waarmee ze verder moeten op hetzelfde perron staat. Uit de plannen van NS is af te leiden dat  ongeveer 70.000 reizigers een kortere reistijd krijgen van enkele minuten, maar er zullen ook zo'n 15.000 mensen langer onderweg zijn of vaker moeten overstappen.

    NS vindt die cijfers geen goed beeld geven van de veranderingen. ,,Als er vanaf 11 december vier treinen per uur gaan rijden en eerst maar twee, zijn reizigers dan slechter af als de rit een paar minuten langer duurt? Misschien wel beter omdat dat ze meer reismogelijk­heden hebben.''

    Belangen
    In de nieuwe dienstregeling worden sommige treinen sneller door stations over te slaan. ,,Zo kan ik het ook'', reageert Rikus Spithorst van Maatschappij voor een beter OV. ,,Tijdwinst voor treinen kan tijdverlies voor passagiers betekenen.'' Volgens NS wordt er steeds belangen van verschillende groepen reizigers afgewogen. Zo stoppen niet alle intercity's meer in Duivendrecht om een snellere verbinding te krijgen tussen het noorden en de Randstad.

    Treinexpert Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl zegt dat er in de nieuwe dienstregeling ook treinen zijn die minutenlang stilstaan op stations, waar dat eerder niet zo was. ,,En op andere stations staan treinen weer korter stil'', reageert de NS. 

    Zure dingen
    Tim Boric van reizigersorganisatie Rover: ,,Per saldo denk ik dat de nieuwe dienstregeling een verbetering is, maar er zitten ook een paar zure dingen bij. We proberen om die minpunten er de komende jaren uit te krijgen. Merendeels gaat het om verbeteringen, doordat op een aantal trajecten meer treinen gaan reizen. Sommige treinen worden ook sneller. Dat is ook belangrijk door de toenemende vraag naar vervoer.'' 

    De klantenservice van de NS verwacht veel vragen én klachten over het nieuwe spoorboekje. ,,Het is niet voor iedereen een mooi verhaal. De individuele reiziger die 's ochtends zijn wekker tien minuten eerder moet zetten en van zijn buurman hoort dat hij juist sneller met de trein is, zal echt niet denken: wat fijn voor hem'', zegt Tim van Leeuwen, hoofd ontwerp dienstregeling 2017. 

    Groei 
    ,,Maar meer mensen gaan er op vooruit dan achteruit. Daarmee bereiken we ook groei in het aantal reizigers, omdat de trein aantrekkelijker wordt'', zegt Irene Hendrickx, programmamanager dienstregeling 2017. Door de nieuwe rijtijden verwacht de NS de komende jaren door te kunnen groeien. Volgend jaar worden 2 procent meer treinreizigers verwacht, wat neerkomt op 20.000 extra reizen met de trein per dag. In de nieuwe dienstregeling gaan 150 treinen extra per dag rijden. 

    De aanpassingen bestaan uit duizenden kleine wijzigingen, maar soms ook heel grote. Zo zullen reizigers van en naar Dordrecht moeten wennen aan minder intercity's per uur, doordat de NS een deel van de treinen tussen Rotterdam en Breda via de HSL laat rijden. Dat levert negen minuten tijdwinst op, maar wie naar Dordrecht wil wordt daar niet blij van. 

    Ritme
    Het is tien jaar geleden dat NS een dergelijke geheel nieuwe dienstregeling invoerde. ,,We zouden dit ieder jaar kunnen doen, maar dat doen we onze klanten niet aan. Mensen zijn gewoontedieren, ze houden van hun ritme van elke dag dezelfde trein'', zegt Van Leeuwen.