article
1.6792023
BREDA - Nog een jaartje of vijf en het thema van de Italiaanse film L’ingorgo (1976) wordt werkelijkheid. Dan staan we met zijn allen vast in een 'eeuwigdurende' file. Tenminste... als de voorspellingen van verkeersplatform CROW uitkomen.
Staan we straks massaal stil in een eeuwigdurende file?
BREDA - Nog een jaartje of vijf en het thema van de Italiaanse film L’ingorgo (1976) wordt werkelijkheid. Dan staan we met zijn allen vast in een 'eeuwigdurende' file. Tenminste... als de voorspellingen van verkeersplatform CROW uitkomen.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/staan-we-straks-massaal-stil-in-een-eeuwigdurende-file-1.6792023
2016-12-29T06:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6792027.1482965083!image/image-6792027.jpg
Brabant,dnr
Breda
Home / Regio / Breda / Staan we straks massaal stil in een eeuwigdurende file?

Staan we straks massaal stil in een eeuwigdurende file?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BREDA - Nog een jaartje of vijf en het thema van de Italiaanse film L’ingorgo (1976) wordt werkelijkheid. Dan staan we met zijn allen vast in een 'eeuwigdurende' file. Tenminste... als de voorspellingen van verkeersplatform CROW uitkomen.

    Dat onderzoeksbureau deed in opdracht van dagblad Trouw onderzoek naar de verkeersontwikkelingen in de grote en middelgrote steden van Nederland. De conclusies zijn onthutsend. De verkeerschaos zal in de belangrijke steden twee keer zo groot worden. Niet alleen in de Randstad, maar ook in steden als Breda en Tilburg.

    In Breda vormen met name de noordelijke en zuidelijke rondweg en de ring langs de singels rond het centrum een probleem (zie illustratie). Langs de stad is de aansluiting van de A58 op de A16 in 2021 pas echt een bottle neck. Als de 'eeuwigdurende' file in de regio Breda ergens ontstaat, dan is het op dat punt. In het kielzog is de aansluiting van de noordelijke rondweg op de A16 een zorgenkind.

    Volgens de onderzoekers van CROW is de aandacht de afgelopen decennia vooral uitgegaan naar de files op de snelwegen, maar die zijn betrekkelijk eenvoudig aan te pakken. Snelwegen kunnen in de meeste gevallen wel verbreed worden, al was het maar door het instellen van spitsstroken.

    In de steden liggen dergelijke maatregelen niet voor de hand. In de naoorlogse wederopbouwperiode kon er nog weleens rücksichtslos worden gesloopt om de aanleg van nieuwe verkeersaders mogelijk te maken, maar tegenwoordig is dat niet meer mogelijk. "Je kunt wel een grote tunnel aanleggen tussen de snelweg langs Breda en het stadscentrum, maar bij de singels moeten de auto's dan echt weer naar boven. En dan staan we met zijn allen daar vast", zegt onderzoeker  Hans Voerknecht.

    Genoeg reden voor zorgen bij de stadsbestuurders. Vooral ook in Breda dat binnen een ruit van steeds drukkere snelwegen ligt. Wethouder Boaz Adank (verkeer): "We bekijken hoe we die groei in de stad moeten opvangen. De gemeente voert gesprekken met de provincie over het openbaar vervoer, waarvan de concessies in 2021 opnieuw worden uitgegeven. Ook kijken naar de fietsverbindingen. Met een normale fiets is de actieradius ongeveer 10 tot 12 kilometer, maar met de elektrische gaat de reiziger al snel twee keer zover. Dat biedt mogelijkheden. Verder behoort het clusteren van buslijnen tot de opties. Je kunt wat dat betreft denken aan meer infrastructurele knooppunten." 

    Om de verkeersdruk in de stad tegen te gaan,  is de verhoging van parkeergelden volgens CROW ook een effectief middel. Wethouder Andank ziet daar echter niets in. Hij wil de stad aantrekkelijk houden voor bezoekers en vindt de parkeertarieven daarom hoog genoeg.