article
1.6581703
BREDA/SAS VAN GENT - Veel West-Brabanders en Zeeuws-Vlamingen tanken over de grens in België, maar vanaf januari treffen ze geen Euro95, maar het milieuvriendelijkere E10 aan de pomp aan.
Opletten bij tanken over de grens: België gaat Euro95 door E10 vervangen
BREDA/SAS VAN GENT - Veel West-Brabanders en Zeeuws-Vlamingen tanken over de grens in België, maar vanaf januari treffen ze geen Euro95, maar het milieuvriendelijkere E10 aan de pomp aan.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/opletten-bij-tanken-over-de-grens-belgi%C3%AB-gaat-euro95-door-e10-vervangen-1.6581703
2016-10-27T17:40:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.4272789.1395149468!image/image-4272789.jpg
Economie,Duurzaamheid,Tankstation,Brandstof,Benzine,Motorschade,E10,Euro95,Milieu,Grens,Pomp,Tanken,hermes,Sas van Gent
Breda
Home / Regio / Breda / Opletten bij tanken over de grens: België gaat Euro95 door E10 vervangen

Opletten bij tanken over de grens: België gaat Euro95 door E10 vervangen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BREDA/SAS VAN GENT - Veel West-Brabanders en Zeeuws-Vlamingen tanken over de grens in België, maar vanaf januari treffen ze geen Euro95, maar het milieuvriendelijkere E10 aan de pomp aan.

    Zo'n tien procent van de auto's is daar niet geschikt voor. In België is de brandstof veel goedkoper dan in Nederland. Dat scheelt bijvoorbeeld op een liter Euro95 zo'n dertig cent. Een volle tank betekent een besparing van 15 euro. Zeker in de grensstreek loont het dus om de grens over te wippen.

    Vanaf januari is het even opletten, want dan is de Euro95 vervangen door E10, benzine waar zo'n 10 procent ethanol is bijgemengd. Ethanol is alcohol die is gemaakt van gewassen zoals mais, tarwe en suikerbieten. In Brazilië bijvoorbeeld rijden ze al dertig jaar overwegend op ethanol. Zelf rijden we al stiekem op een fractie ethanol, want de Euro95 bestaat bestaat voor 7 procent uit deze biobrandstof.

    Bijten

    Voor de meeste auto's dat is geen probleem. Wie een auto heeft van tien jaar of jonger kan E10 tanken. Een aantal auto's van voor 2006 is ongeschikt voor E10, omdat de ethanol zich in het aluminium motorblok zou kunnen 'bijten' of de prestaties erg verminderen. Het alternatief is in Nederland Euro95 of de duurdere Euro98 te tanken.

    Dat geldt bijvoorbeeld voor wie een Aston Martin DB7 of een Bentley van voor 2010 in de garage heeft staan. Meer verkocht zijn de Audi's, Seats, Skoda's en Volkswagens met fsi-motoren. Dat type motor verdraagt E10 niet goed. Dat geldt voor veel, wat oudere Fiat's zoals de Barchetta, Doblo en Multipla. Hetzelfde geldt voor drie types Lexus van bouwjaar 2005 tot 2007, Mercedessen met cgi-motoren tussen 2002 en 2005, Mitsubishi's met gdi-motoren, Opels Vectra, Signum en Zafira met directe injectie en verder Renaults met turbo-motoren tot 2003. Ook de Toyota Avensis tot bouwjaar 2008 lust geen E10.

    Vanaf 2020 zou in alle Europese lidstaten 10 procent van de brandstof hernieuwbaar moeten zijn. Nederland stapt in dat jaar over op E10.

    Controleer hier of uw auto geschikt is voor E10.