article
1.6521067
BREDA - Er is in West-Brabant een nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
Nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs
BREDA - Er is in West-Brabant een nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/nijpend-tekort-aan-vrachtwagenchauffeurs-1.6521067
2016-10-12T20:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5928699.1474864008!image/image-5928699.jpg
Breda,Economie,West-Brabant,vrachtwagenchauffeurs,hermes
Breda
Home / Regio / Breda / Nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs

Nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Vrachtwagen. (Stockfoto)
      Fotograaf
    BREDA - Er is in West-Brabant een nijpend tekort aan vrachtwagenchauffeurs.

    Dat blijkt uit cijfers van het UWV.

    Volgens het verslag 'Regio in beeld 2016' zijn er ruim 2.000 vacatures in de transportsector, waarvan het grootste deel betrekking heeft op het beroep van chauffeur.

    "We merken dat de zuidflank van Nederland steeds sterker wordt in de logistieke sector", zegt Willem van de Velden van het UWV. "Er komen vooral in West-Brabant en in de regio Tilburg steeds meer distributiecentra. Daar profiteert de transportsector van. Het zijn logistieke hotspots en het lijkt erop dat die ontwikkeling verder doorgaat. West-Brabant ligt op het kruispunt van belangrijke transportwegen. De regio is geschikt voor een grote aanvoer van goederen."

    Woordvoerster Renée Reijers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) herkent zich in het beeld dat het UWV schetst. "De groeiregio's in de transportsector zijn Rotterdam, Amsterdam en Brabant. In het noorden gaat het veel minder. Om de tekorten aan personeel in de Randstad en Brabant op te vangen zijn we opleidingstrajecten begonnen met een baangarantie."

    Volgens Reijers levert dit 2.000 nieuwe werknemers op. "Maar de transportsector heeft tot 2020 een verwacht tekort van 10.000 personen. Zo'n 1.000 banen kunnen jaarlijks worden opgevuld door mensen die van een mbo-opleiding komen. De rest moeten we zien te vinden via de zij-instroomtrajecten."

    Reijers zegt verder dat veel transportbedrijven nog uitsluitend met Nederlandstalige chauffeurs willen werken. "Er is vooral sprake sprake van groei binnen Nederland zelf. Daar blijft het internationale transport duidelijk bij achter. Veel klanten willen, bijvoorbeeld bij het laden en lossen, goed met de chauffeurs kunnen communiceren."