article
1.6505052
WEST-BRABANT - De donkere dagen komen er weer aan. Over een paar weken fietsen we weer in het donker van en naar school of werk. Door tunnels, bosjes en parken die we dan eigenlijk liever zouden mijden. Wat kunnen we doen om het zo veilig mogelijk te maken?
Met kloppend hart door tunnel, bos en park: kunnen we fietsen veiliger maken in donkere dagen?
WEST-BRABANT - De donkere dagen komen er weer aan. Over een paar weken fietsen we weer in het donker van en naar school of werk. Door tunnels, bosjes en parken die we dan eigenlijk liever zouden mijden. Wat kunnen we doen om het zo veilig mogelijk te maken?
http://www.bndestem.nl/regio/breda/met-kloppend-hart-door-tunnel-bos-en-park-kunnen-we-fietsen-veiliger-maken-in-donkere-dagen-1.6505052
2016-10-08T05:23:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6505051.1475879118!image/image-6505051.JPG
Breda,Veiligheid,donkere dagen,hermes
Breda
Home / Regio / Breda / Met kloppend hart door tunnel, bos en park: kunnen we fietsen veiliger maken in donkere dagen?

Met kloppend hart door tunnel, bos en park: kunnen we fietsen veiliger maken in donkere dagen?

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Bredase Emertunnel die fietsers en voetgangers onder de Backer en Rueblaan door leidt, staat bij veel Bredanaars te boek als ‘eng’. Mijden in het donker, luidt het devies dan ook.
      Fotograaf
    WEST-BRABANT - De donkere dagen komen er weer aan. Over een paar weken fietsen we weer in het donker van en naar school of werk. Door tunnels, bosjes en parken die we dan eigenlijk liever zouden mijden. Wat kunnen we doen om het zo veilig mogelijk te maken?

    Beroofd en in elkaar geslagen in een tunnel, van de fiets getrokken bij het bos, lastiggevallen in een park of op een donkere weg na het uitgaan. Verhalen die maken dat we als het donker is, zo snel mogelijk en met kloppend hart door tunneltjes, bosjes of het park fietsen. Wat kan een gemeente doen om haar inwoners een veilig(er) gevoel te geven?

    "In ieder geval zorgen voor een sociaal veilig alternatief", zegt Otto van Boggelen van CROW, kenniscentrum op het gebied van infrastructuur. "Je moet 's avonds een andere, veiliger route kunnen nemen, eentje zonder tunnels, of niet door het park."

    Ook zijn er richtlijnen voor de 'ideale' tunnel. Van Boggelen: "Goede verlichting, geen bochten, niet te smal, met muren die naar boven toe wijd uitlopen. En door de tunnel minder diep te leggen, is het hoogteverschil dat de fietser moet overbruggen kleiner en de tijd in de tunnel dus korter."

    De gemeente Breda past die tips toe bij nieuwe tunnels. Bij bestaande tunnels, zoals de Emertunnel, kan dat niet en zet de gemeente in op maximale verlichting en soms ook graffiti op de wanden, omdat dat het gevoel van veiligheid verhoogt.

    In Bergen op Zoom pleitte de Jeugdraad een paar jaar geleden voor goede verlichting, onder meer langs de Moerkantsebaan, waar in 2009 een meisje van haar fiets werd getrokken. "Maar niet alleen daar, er zijn meer onveilige plekken die beter verlicht zouden moeten worden, zoals de Antwerpsestraatweg, de Boulevard en de Borgvlietsedreef", zegt Jim Bernaards, voorzitter van de Jeugdraad.

    De gemeente vond het te duur (zie ook elders op deze pagina). Bovendien, zo laat een woordvoerder weten, zorgt de verlichting alleen voor meer veiligheid als er ook voldoende sociale controle is, en dat is in het buitengebied zelden het geval.

    In Roosendaal hingen tijdelijk camera's bij een tunneltje waar een paar keer voorbijgangers werden mishandeld. Sindsdien is het er rustig. Toch vindt Van Boggelen camera's niet echt een garantie. "Er moet wel iemand zijn die de beelden bekijkt."

    Politiewoordvoerder Willem- Jan Uytdehage zegt dat het voor de politie lastig kan zijn als personen rondhangen in openbaar gebied en voorbijgangers een unheimisch gevoel geven. "Als ze er alleen staan is dat voor ons onvoldoende om iets te doen. Is het structureel, dan kunnen we ze wel aanspreken. Maar", benadrukt hij, "heb je het gevoel dat er iets gewoon niet klopt, bel dan meteen 112."

    Lees in BN DeStem van zaterdag portretten van mensen over dit onderwerp.