article
1.6196284
BREDA - Breda is een broedplaats voor top-dj's. Daar moeten 'we' vast 'iets' mee kunnen. Maar wat? Heeft Breda het in zich dé dj-stad van de wereld te worden?
'Met enkel grote namen ben je nog geen dj-stad'
BREDA - Breda is een broedplaats voor top-dj's. Daar moeten 'we' vast 'iets' mee kunnen. Maar wat? Heeft Breda het in zich dé dj-stad van de wereld te worden?
http://www.bndestem.nl/regio/breda/met-enkel-grote-namen-ben-je-nog-geen-dj-stad-1.6196284
2016-07-15T22:15:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6197034.1468620820!image/image-6197034.JPG
Breda,Muziek,hetverhaalvanbreda,hermes
Breda
Home / Regio / Breda / 'Met enkel grote namen ben je nog geen dj-stad'

'Met enkel grote namen ben je nog geen dj-stad'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Hardwell en Tiësto samen op het Chasséveld in Breda.
      Fotograaf
    BREDA - Breda is een broedplaats voor top-dj's. Daar moeten 'we' vast 'iets' mee kunnen. Maar wat? Heeft Breda het in zich dé dj-stad van de wereld te worden?

    Tiësto en Hardwell. Ja, natuurlijk. Die twee namen duiken op in elk gesprek over de dj-cultuur in Breda. Of, de dance-cultuur. Maakt dat verschil, dj of dance? Ja. En is daarvan genoeg aanwezig in Breda om ons uit te roepen tot dé dj-stad van de wereld? Nee. Nóg niet. Zeggen de kenners. Maar er zit wel degelijk muziek in.

    Dat er iets in het water van de Bredase singels zit, is haast niet te ontkennen. Liefst vijf Bredanaars zijn opgenomen in de prestigieuze DJ Mag Top 100. Ze behoren zelfs stuk voor stuk tot de dertig beste dj's van de wereld. De 'grote twee' als voortrekkers. En in hun kielzog floreren ook namen als R3hab, W&W en Dannic. "Dat is nogal wat hoor", meent Arnold van der Leden, een van de initiators van het House of DJ's. "Geen enkele andere stad doet ons dat na." Breda doet dus iets goed, blijkbaar.

    Vader Abraham

    Maar wat dan, hoe produceert Breda toch al die top-dj's? "Goh, moeilijk aan te geven", zegt Fedde Le Grand. De dj woont weliswaar in Tilburg, een aantal jaar geleden is hij met zijn studio neergestreken in Breda. "Alle initiatieven die een podium vormen voor opkomend talent helpen natuurlijk altijd een voedingsbodem te creëren. Maar heel eerlijk, verder heb ik geen idee wat maakt dat Breda zoveel internationaal talent heeft voortgebracht." Hij doet toch een gooi: "Wellicht dat de Brabantse nuchterheid nog net de Nederlandse nuchterheid overstijgt?"

    Dat kan. Martijn Frank Dirks denkt dat Breda simpelweg veel in zijn mars heeft. Veel meer dan iedereen denkt. Dirks had plannen voor een DJ Walk of Fame in Breda. Maar voor hij die realiseert, richt hij zich nu eerst op een website die het overkoepelende verhaal van de dancewereld in Breda vertelt. En dat verhaal heeft volgens hem een directe link met het muzikale verleden van de stad. "In de jaren '70 was het Colonel Tom Parker die ons op de kaart zette als manager van Elvis. In de jaren '80 veroverde Vader Abraham de wereld. En nu hebben we Tiësto en Hardwell als de nieuwe Heren van Breda."

    "Vergis je niet in hoe groot ze zijn", zegt ook Van der Leden. Hij ziet een opmerkelijk fenomeen: de Bredase dj's nemen elkaar op sleeptouw, maken elkaar groot. "Ga maar na: Tiësto nam Hardwell mee, Hardwell nu Dannic, en ga zo maar door. Van R3hab kun je stellen dat hij wel autonoom is doorgegroeid. Maar ook hem was het niet gelukt zonder het succes van de Bredase jongens."

    City of dance

    Goed, maar die aanwas komt toch ergens vandaan. Talent, oké. Maar er moet ook de mogelijkheid zijn dat talent te ontplooien. Breda heeft een dj school, en een specialisatie dance industrie en events aan de NHTV. Peter van der Aalst is daar docent. Om een dj-stad te kunnen worden moet juist dat talent, die onderlaag, versterkt worden, stelt hij. "De top is er, dus zorg ervoor dat die twee lagen naar elkaar toe werken."

    Dj's zijn dus essentieel, logisch. Maar wat zijn de andere facetten die het profiel van een dj-stad kunnen bepalen? In een artikel dat Van der Aalst eerder schreef over het onderwerp Breda als city of dance haalt hij onder meer Martijn van Daalen aan, general manager van ID&T. Die stelt dat dancegerelateerde evenementen onontbeerlijk zijn wil je een rol van betekenis spelen als een stad die zich profileert met dance. Plus een gunstig gemeentelijk beleid ten aanzien van clubs, bars en evenementen. Maar echte clubs, zijn er amper. "En Breda mist een evenement dat de stad uniek maakt. Een Dancetour is dan niet genoeg. Kijk naar Amsterdam Dance Event. Hoe groot dat is. Wil je uniek zijn, moet je de krachten bundelen."

    Wereldsterren

    Dat wordt inmiddels meer en meer gedaan. House of DJ's verzamelt partners om een groot en uniek experience centre op te zetten. En Van der Aalst werkt momenteel in een projectgroep samen met een heel netwerk uit de dance industrie om een gedegen plan op te zetten om Breda op de kaart te zetten als dj-stad. Maar mikken we nu enkel op de dj's of op de hele dance scene? "Je kunt je beter profileren als dj-stad", meent Van der Aalst.

    "Dat is concreter en daar begint het. De term capital of dance zou ik niet te hard roepen. Dat ís Breda nu eenmaal niet. Ben blij met twee wereldsterren in je stad. Maar met enkel die twee grote namen ben je nog geen dj-stad. Natuurlijk, het is een mooi startpunt, maar je moet er wel aan trekken om iets voor elkaar te krijgen. Jonge mensen die iets willen moet je zien te behouden. Ze kunnen wel naar Amsterdam, maar daar is het moeilijk jezelf te onderscheiden. Hier kan dat wel."

    Toch teren we niet enkel op de namen van Hardwell en Tiësto, vindt Arnold van der Leden. Hij ziet in Breda al veel industrie ontstaan rondom dj's. "Je hebt hier film- en documentairemakers uit de dance scene, beveiliging, labels. Straks House of DJ's. Het wordt steeds groter. Breda is niet het Oranje-verleden, is niet de jazz. Ik ben er 100 procent van overtuigd dat we met dj's iets unieks in handen hebben."

    Er ontstaat iets, zien de kenners. Doorpakken nu. Van der Aalst: "Je moet die visie consequent uitvoeren. Een stad maken waar iedereen naar trekt. Het is hier vaak of groot en commercieel of klein en kneuterig. Om de stad op de kaart te zetten als dj-stad is een lange adem nodig. Maar je moet er serieus werk van maken. "