article
1.6144230
BREDA - Breda kan zich onderscheiden met een langlopende manifestatie, zegt Lidwien Hupkens. 'Je moet een magneet hebben.'
'Een stad waar gelukkige mensen wonen'
BREDA - Breda kan zich onderscheiden met een langlopende manifestatie, zegt Lidwien Hupkens. 'Je moet een magneet hebben.'
http://www.bndestem.nl/regio/breda/een-stad-waar-gelukkige-mensen-wonen-1.6144230
2016-05-13T08:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6144240.1467026300!image/image-6144240.JPG
hetverhaalvanbreda
Breda
Home / Regio / Breda / 'Een stad waar gelukkige mensen wonen'

'Een stad waar gelukkige mensen wonen'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Lidwien Hupkens.
      Fotograaf
    BREDA - Breda kan zich onderscheiden met een langlopende manifestatie, zegt Lidwien Hupkens. 'Je moet een magneet hebben.'

    Lidwien Hupkens kwam in 1992 vanuit Utrecht in Breda wonen ('voor de liefde'). Ze heeft een eigen bedrijf dat zich bezig houdt met de productie van (creatieve) evenementen in de regio Breda maar ook elders in het land, zoals momenteel de manifestatie 2015/16 'Rotterdam viert de stad'

    Wat is Breda voor u persoonlijk?
    "Een heel relaxte woonstad. De schaal is goed. Klein genoeg om geborgen te zijn en groot genoeg om alles bij de hand te hebben, films, theater, restaurants en een mooie groene omgeving."

    Hoe heeft u Breda zien veranderen in de 24 jaar dat u hier woont?
    "Er is veel gebeurd. De haven is heropend, het Chassé Theater en Chassé Park zijn erbij gekomen, het nieuwe station is bijna klaar en nu is weer dit hotel geopend (het gesprek vindt plaats in de brasserie van het nieuwe Nassau Hotel, PV). De stad is alleen maar beter geworden en dat komt ook dat er gekozen is voor kwaliteit. En dat moet Breda blijven doen. Nu moeten er weer ambitieuze plannen komen voor de komende tien jaar. De stad moet zich zelf blijven vernieuwen." Bredanaars zijn trots op hun stad. U kent vast veel mensen van buiten Breda.

    Hoe zien die de stad?
    "Ik denk dat de stad niet echt veel profiel heeft, behalve de gezellige horeca. Mijn zus was laatst op bezoek en die zegt: 'Breda is hartstikke leuk, maar je komt er niet snel speciaal naar toe'. Je moet door het glazen plafond van de landelijke publiciteit heen, iets toevoegen dat onderscheidend is."

    Wat kan dat dan zijn?
    "Het Jazz Festival is goed en gezellig, maar niet iets dat Breda landelijk op de kaart zet. Dat kan wel met een attractie, zoals de Markthal of een grotere langer lopende manifestatie die periodiek terugkeert. Je moet een magneet hebben. In Frankrijk is Avignon bijvoorbeeld een bekende stad geworden door het grote theaterfestival. Misschien dat hier met Breda Photo zoiets bereikt kan worden. Dat heeft daar zeker de potentie voor. Of met een goed eigen muziekgezelschap. Als je daar voor kiest moet je het voor een langere tijd vol willen houden en daar echt voor gaan."

    U bent directeur geweest van 'Breda 750 Jaar', waarmee in 2002 veel evenementen werden gehouden. Dat gaf toen een echte impuls aan de stad.
    "Je kunt natuurlijk maar één keer het 750-jarig bestaan vieren. Maar dat liet toen wel zien dat de stad een groot organiserend vermogen heeft, waar heel Breda bij betrokken was en waar ook veel buitenstaanders op af kwamen. Dus een soortgelijk, herkenbaar en terugkerend evenement zou zeker goed werken."

    Maar daarmee heeft Breda nog geen duidelijk profiel...
    "Ik vind het lastig om dat in één woord te vatten. Maar de kernwoorden zijn, denk ik wel, kwaliteit, gezelligheid en onderlinge verbondenheid. Daar zou ik dan graag durf aan toe willen voegen. Er zijn nog best veel mogelijkheden in de stad, maar die kun je maar één keer invullen. Wat er straks ook komt op het CSM-terrein, zorg dat het echt iets bijzonders is en niet een gewone woonwijk of bedrijvenpark."

    U bent zelf verbonden geweest aan het Huis voor Beeldcultuur in Breda. Dat ondersteunde projecten op het gebied van onder andere vormgeving, film en nieuwe media. Maar dat heeft het uiteindelijk niet gered. Past beeldcultuur dan toch minder bij Breda?
    ​"Het begrip beeldcultuur werd niet herkend. Als boodschap was dat gewoon niet sterk genoeg. Maar beeldcultuur is wel degelijk aanwezig in Breda. Van oudsher al, met een filmcollectief, kunstacademie Sint Joost, goede vormgevers en creatieve bureau's. Daar kan Breda zich best mee profileren, al durf ik niet te zeggen of dat hier echt meer en beter is dan in bijvoorbeeld Utrecht of Tilburg. Maar je kunt het wel als stad uitdragen. Ik vind het ook heel goed dat City of Imagineers (vereniging van creatieve bedrijven in Breda, PV) dat nu doet."

    Breda pocht altijd over de goede ligging tussen Rotterdam en Antwerpen. Kan dat nog beter uitgenut worden?
    "Ik denk dat Breda zich meer als internationale stad kan profileren. Of binnen Nederland als stad met de meeste zuidelijke sfeer. Samen met Maastricht dan. Dat relaxte, beetje Vlaamse, trekt wel mensen aan in de rest van het land. En van de andere kant, zie je dat veel Belgen nu al naar Breda komen. Met goede citymarketing, en daar ontbreekt het nu nog aan, kan daar veel meer uitgehaald worden. Dat geldt voor elk profiel dat Breda gaat kiezen: er is goede marketing en een goed budget nodig."

    Tijdens het interview in het Nassau Hotel komt bijna als vanzelfsprekend de Nassau-historie van Breda een aantal keren ter sprake. Opeens schiet Hupkens het verhaal te binnen van Anna van Saksen, de tweede echtgenote van Willem van Oranje.

    "Anna van Saksen woonde met Willem van Oranje een tijd op het Kasteel van Breda. Nadat ze verhuisd waren naar Dillenburg in Duitsland, heeft Anna zich wel eens laten ontvallen dat Breda de plaats was waar ze het meest gelukkig was. Misschien is dat wel wat Breda vooral moet willen zijn, een stad waar gelukkige mensen wonen."