article
1.6276179
BREDA - Begin jaren negentig moest Breda ook grote keuzes maken. Dat leidde onder meer tot de komst van het Chassé Theater en het Chassé Park. Toen werden ook de eerste aanzetten gegeven voor een nieuw station en de heropening van de haven.
Ed Nijpels: 'Breda ontlokt bij mensen altijd een glimlach'
BREDA - Begin jaren negentig moest Breda ook grote keuzes maken. Dat leidde onder meer tot de komst van het Chassé Theater en het Chassé Park. Toen werden ook de eerste aanzetten gegeven voor een nieuw station en de heropening van de haven.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/ed-nijpels-breda-ontlokt-bij-mensen-altijd-een-glimlach-1.6276179
2016-08-05T06:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6276183.1471548665!image/image-6276183.JPG
Breda,Cultuur,Economie,hetverhaalvanbreda,hermes
Breda
Home / Regio / Breda / Ed Nijpels: 'Breda ontlokt bij mensen altijd een glimlach'

Ed Nijpels: 'Breda ontlokt bij mensen altijd een glimlach'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Ed Nijpels.
      Fotograaf

    BREDA - Begin jaren negentig moest Breda ook grote keuzes maken. Dat leidde onder meer tot de komst van het Chassé Theater en het Chassé Park. Toen werden ook de eerste aanzetten gegeven voor een nieuw station en de heropening van de haven. 

     

    Ed Nijpels (66) was van 1990 tot 1995 burgemeester in Breda. Daarna was hij onder meer lange tijd commissaris van de koningin in Friesland. Inmiddels heeft hij zijn Friese boerderij verruild voor een grachtenpand in Amsterdam.

    Komt u nog wel eens in Breda?
    "Jazeker, mijn schoonfamilie woont er en ik heb diverse clubjes waar ik regelmatig heen ga, zoals een kookclubje. En als ik tijd heb, bezoek ik graag een evenement."

    Wat betekent Breda voor u?
    "Ik heb Breda leren kennen als inwoner van Bergen op Zoom. Als we toen naar de grote stad gingen, gingen we vaak naar Breda. Later, toen ik in de landelijke politiek zat (Nijpels was politiek leider van de VVD en minister in het kabinet Lubbers II, PV.), heb ik vaker gezegd, dat als ik burgemeester wilde worden, dat maar van drie steden wilde zijn: Breda, Den Bosch of Maastricht. En het werd dus Breda. Juist in een interessante tijd waarin de stad net door mij als minister van VROM tot stedelijk knooppunt was benoemd. Ik kon dus als burgemeester het besluit dat ik als minister had genomen invullen. We hadden toen gelukkig een heel sterk college, met wethouders met gezag en een breed draagvlak in de raad. Dat is belangrijk als je als stad in zo'n fase zit."

    De resultaten van de beslissingen toen - en de waardering ervoor - zijn pas later duidelijk geworden. U was toen al weer weg uit Breda. Is dat niet frustrerend voor een politicus?
    "De les die je er uit leert, is dat sommige ontwikkelingen gewoon 25 jaar duren, zoals het nieuwe station. Je moet geduld hebben. Maar je moet wel zo ver vooruit durven kijken, anders gaat het met de stad de verkeerde kant op. En accepteer dat je er bij de volgende verkiezingen niet gelijk mee kunt scoren."

    Welk kant zou Breda volgens u nu op moeten gaan?
    "De belangrijkste opdracht voor Breda is om de kwaliteit die de stad heeft, overeind te houden. Ik bedoel dat niet defensief, maar juist offensief. Durf daarin onderscheidende keuzes te maken die landelijk de aandacht trekken. Er is gelukkig nog veel ruimte in de stad. Stedenbouwkundigen likken hun vingers af als ze die mogelijkheden zien."

    Kunt u voorbeelden geven?
    "Het CSM-terrein is de grootste uitdaging. Ik begrijp overigens niet dat er een evenemententerrein buiten de stad is geplaatst (Breepark. PV). Het CSM-terrein was veel geschikter geweest, want dan houd je bezoekers in de stad. Maar er zijn genoeg nieuwe mogelijkheden met het CSM-terrein. Je kunt daar een spectaculair woonmilieu creëren, waarbij je wel moet zorgen voor een goede verbinding met de binnenstad. Het moet uiteraard klimaatneutraal gebouwd worden. En zorg dat de kwaliteit van de historische binnenstad daar op een eigentijdse manier terugkomt."

    "Ik denk ook dat toegangspoorten naar de stad beter ingevuld kunnen worden. De Claudius Prinsenlaan heeft bijvoorbeeld te weinig uitstraling nu. Kijk naar het Stadskantoor, dat is architectonisch gezien de droefheid in het kwadraat naast dat mooie Chassé Theater. En dan de parkeerplaats op het Chasséveld. Doe die ondergronds en zet er iets moois neer."

    Het nieuwe station, wat gaat dat betekenen?
    "Dat is heel belangrijk. Breda komt letterlijk dichter bij de grote steden te liggen. Sinds er een directe verbinding met Amsterdam is, merk ik dat we hier meer mensen uit Breda op bezoek krijgen. Andersom geldt dat ook. En dan komt er straks de verbinding met België bij. Weet je dat wij dat toen heel hard gespeeld hebben? Als college hebben we tegen Maij-Weggen (toenmalig minister) gezegd dat we alleen wilden meewerken aan een hsl-lijn over Bredaas grondgebied als we een aftakking van de hogesnelheidslijn zouden krijgen. Anders zouden we alle planologisch procedures gebruiken om die tegen te houden. Toen is Maij door de knieën gegaan."

    Hoe kijken mensen elders in het land tegen Breda aan?
    "Breda wordt altijd geassocieerd met gezelligheid. De stad ontlokt mensen een glimlach of ze hebben er een blije herinnering aan. Breda kan dat positieve imago koesteren, maar verwacht er niet te veel van. Breda kan zich beter profileren als de stad met kwaliteit, met de groene omgeving, de binnenstad, de ligging waar het heerlijk wonen is. Daar volgt vanzelf een economische dynamiek uit. "

    U was in de jaren negentig burgemeester toen Breda keuzes moest maken. Nu is Paul Depla dat. Is hij het juiste type burgemeester daarvoor?
    "Ik ken hem niet goed. Maar hij durft wel en hij denkt onconventioneel. Ik denk dat hij op dit moment wel het juiste antwoord is op het toch wat zelfgenoegzame karakter van de stad."