article
1.6804061
BREDA - Zo lang Brabant jaarlijks 100 miljoen euro investeert in het openbaar vervoer, mag worden verwacht dat deze sector de provincie ook extra werkgelegenheid oplevert. Daarom blijft de vakbond FNV Streekvervoer pleiten voor professionele, betaalde chauffeurs in plaats van vrijwilligers op de nieuwe lijn 3 in Breda.
Bredaas 'broodroofbusje' laat bond maar niet met rust
BREDA - Zo lang Brabant jaarlijks 100 miljoen euro investeert in het openbaar vervoer, mag worden verwacht dat deze sector de provincie ook extra werkgelegenheid oplevert. Daarom blijft de vakbond FNV Streekvervoer pleiten voor professionele, betaalde chauffeurs in plaats van vrijwilligers op de nieuwe lijn 3 in Breda.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/bredaas-broodroofbusje-laat-bond-maar-niet-met-rust-1.6804061
2017-01-02T12:05:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6804062.1483355411!image/image-6804062.JPG
Breda,dnr
Breda
Home / Regio / Breda / Bredaas 'broodroofbusje' laat bond maar niet met rust

Bredaas 'broodroofbusje' laat bond maar niet met rust

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Buurtbussen rijden overal al rond, zoals hier in Oosterhout.
      Fotograaf
    BREDA - Zo lang Brabant jaarlijks 100 miljoen euro investeert in het openbaar vervoer, mag worden verwacht dat deze sector de provincie ook extra werkgelegenheid oplevert. Daarom blijft de vakbond FNV Streekvervoer pleiten voor professionele, betaalde chauffeurs in plaats van vrijwilligers op de nieuwe lijn 3 in Breda.

    De wijkbus rijdt sinds vorige maand door het zuidelijk deel van de stad. Het gaat om een proef. Daar is wat de bond betreft niets mis mee, ware het niet dat de pilot geen banen oplevert. Dat is ook niet de bedoeling, liet provinciebestuurder Christophe van der Maat enkele weken geleden weten.

    Maar bij dat antwoord legt de bond zich niet neer. De FNV eist een 'nadrukkelijke rol' in het Bredase experiment met lijn 3. Er worden volgens bestuurder Marlies Peeters namelijk allerlei werkgelegenheidsprojecten opgestart, maar daar doet het openbaar vervoer niet aan mee. ,Dat is vreemd'', zegt Peeters in een brief aan Provinciale Staten. ,,Want elke extra baan is winst voor Brabant.'' Nu gaat de winst volgens de bond naar de vervoerder, Arriva.

    Peeters zet overigens ook vraagtekens bij de inzet van het Zeeuwse TCR als 'onderaannemer'. ,,Er zijn toch genoeg Brabantse bedrijven die kunnen rijden?'' zegt de FNV-bestuurder.