article
1.6157581
BREDA - Het leek akelig veel op een poging tot ontvoering maar was uiteindelijk niets meer of minder dan een uit de hand gelopen project van NHTV-studenten in het centrum van Breda. Het bleek uiteindelijk om een actie te gaan om het gebruik van de fiets te promoten.
Project NHTV-studenten in Breda lijkt op ontvoering: 'Stevig gesprek gehad met studenten'
BREDA - Het leek akelig veel op een poging tot ontvoering maar was uiteindelijk niets meer of minder dan een uit de hand gelopen project van NHTV-studenten in het centrum van Breda. Het bleek uiteindelijk om een actie te gaan om het gebruik van de fiets te promoten.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/breda/project-nhtv-studenten-in-breda-lijkt-op-ontvoering-stevig-gesprek-gehad-met-studenten-1.6157581
2016-07-01T12:43:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6156892.1467363809!image/image-6156892.jpg
Breda,Politie
Breda
Home / Regio / Breda / Breda / Project NHTV-studenten in Breda lijkt op ontvoering: 'Stevig gesprek gehad met studenten'

Project NHTV-studenten in Breda lijkt op ontvoering: 'Stevig gesprek gehad met studenten'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Paniek in centrum van Breda.
      Titel
      Paniek in centrum van Breda.
      Beschrijving
      De politie praat met ooggetuigen over het incident in het centrum van Breda.
      Fotograaf
      Locatie
      BREDA
    BREDA - Het leek akelig veel op een poging tot ontvoering maar was uiteindelijk niets meer of minder dan een uit de hand gelopen project van NHTV-studenten in het centrum van Breda. Het bleek uiteindelijk om een actie te gaan om het gebruik van de fiets te promoten.

    Ooggetuigen zagen vrijdagmorgen hoe twee mannen met bivakmutsen op op het Van Coothplein probeerden iemand uit zijn auto te trekken. Een vrouw die op dat moment toevallig kwam aanlopen aarzelde geen moment, stapte een restaurant binnen en waarschuwde van daaruit de politie. De te hulp geroepen agenten kwamen met veel mensen ter plaatse en zetten de omgeving af vanwege de alarmerende melding. Later meldde een groep studenten zich bij de politie om tekst en uitleg te geven over hun bijzondere actie om mensen te bewegen vaker de fiets te pakken. Wijkagent Niels Vissers meldt een 'hartig gesprek' te hebben gevoerd met studenten, directeur en docent. "Allen gaven toe dat de actie op zijn zachtst gezegd onhandig was."

    Versierde fiets
    Volgens politiewoordvoerder Willem van Hooijdonk is er een kwartier naar een 'overvalauto' gezocht en zijn de maatregelen genomen die hiervoor nodig zijn, zoals het op pad sturen van een aantal politiewagens en het afzetten van eventuele uitvalswegen. Hij stelt dat het op het Van Coothplein al snel duidelijk was dat het een ludieke actie betrof. ,,Er stond een versierde fiets klaar, die moest laten zien dat de fiets als vervoermiddel voorrang verdient boven de auto. Daardoor zagen de meeste omstanders echt wel dat het om een grap ging."

    Excuses
    Van Hooijdonk zegt dat de politie de gemaakte kosten niet in rekening zal brengen. ,,We waren veel kwader geweest als de actie bewust was bedoeld om ons op het verkeerde been te zetten. Dat was hier niet het geval. De NHTV heeft inmiddels ook excuses aangeboden en ons verzekerd dat zoiets niet meer zal gebeuren.''

    Lering
    Om daar voor te zorgen wil academiedirecteur Leo Kemps van de NHTV de ervaringen van vrijdag vooral gebruiken om er lering uit te trekken. "We hebben een stevig gesprek gehad met deze studenten. We hebben ze gevraagd om al hun materiaal over deze opdracht aan ons te geven, inclusief een verslag over wat er gebeurd is en wat hun beleving erbij was. We gaan dit zeker gebruiken om te voorkomen dat er in de toekomst nog een keer zoiets gebeurt."

    Out of the box
    Kemps zegt dat de studenten mobiliteit waarmee het mis ging de opdracht hadden gekregen om te bekijken hoe zij de duurzaamheid van de fiets onder de aandacht konden brengen. "En de opdracht daarbij was om out of te box te denken om ervoor te zorgen dat er meer gefietst wordt in het centrum van de stad. Of wij van te voren zicht hebben op de  projecten die leerlingen in de praktijk brengen? Soms wel, soms niet. Maar als we vandaag iets hebben geleerd is het wel dat het niet alleen belangrijk wat er gebeurt maar dat het zeker zo belangrijk is hoe iets in de praktijk wordt gebracht."