article
1.332080
BREDA - Zelden stond de stad zo in de schijnwerpers als met het Glazen Huis. Het mediaspektakel, voor de vluchtelingen in de wereld bracht Breda zes dagen vanaf een drukbezochte Grote Markt rechtstreeks via radio en televisie in de huiskamers.
Breda zelden zo hot als met Glazen Huis
BREDA - Zelden stond de stad zo in de schijnwerpers als met het Glazen Huis. Het mediaspektakel, voor de vluchtelingen in de wereld bracht Breda zes dagen vanaf een drukbezochte Grote Markt rechtstreeks via radio en televisie in de huiskamers.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/breda-zelden-zo-hot-als-met-glazen-huis-1.332080
2008-12-26T23:14:26+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.332083.1432733518!image/image-332083.JPG
Breda,Regio
Breda
Home / Regio / Breda / Breda zelden zo hot als met Glazen Huis

Breda zelden zo hot als met Glazen Huis

Foto's
1
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Een enorme drukte op de Grote Markt in Breda in 2008. Iedereen wil nog een glimp opvangen van de drie dj's die Breda zes dagen op z'n kop hebben gezet.
      Fotograaf
    BREDA - Zelden stond de stad zo in de schijnwerpers als met het Glazen Huis. Het mediaspektakel, voor de vluchtelingen in de wereld bracht Breda zes dagen vanaf een drukbezochte Grote Markt rechtstreeks via radio en televisie in de huiskamers.

    Is er mooiere promotie denkbaar?



    Marlice Dreessen, directeur van de VVV in Breda, is trots op de stad:



    "Dit was iets geweldigs, dit werkt nog heel lang na. Hiermee heeft de stad zo enorm gescoord. En fantastisch wat de jongens voor het goeie doel hebben gedaan. Heel knap. Alle Nederlanders die Serious Request een beetje hebben gevolgd denken nu: wij moeten een keer naar Breda, dat is zo'n leuke stad. Dit was city marketing pur sang. Ik denk dat er al snel honderdduizend mensen op het Glazen Huis zijn afgekomen."



    Eric Backx, van kapsalon Backx op de Grote Markt, zat klem door de containers van het Glazen Huis:



    "De units zijn de tweede dag verplaatst, daar waren we heel blij mee. Er hing al die dagen een positieve en prettige sfeer op de Grote Markt. En niet te veel herrie. Breda was veel op de radio, veel op televisie. Ik denk dat dit, samen met de opening van de Haven, een heel goeie promotie is geweest voor de stad."



    Chloé Schiks, student NHTV, collecteerde op de Grote Markt voor het goeie doel:



    "Serious Request is een begrip geworden in Nederland. Alles is netjes verlopen. De sfeer was goed, er is geen rotzooi getrapt. En er is vooral ook veel gegeven. Dit is goede reclame voor Breda."



    Brian Gentis van restaurant De Colonie op de Grote Markt heeft heel wat volk voorbij zien komen:



    "Het was één groot feest, heel erg druk. We hadden elke dag een liveuitzending van een uur in de zaak. De BNN-crew heeft hier overnacht. Het was een goede samenwerking. Breda is goed op de kaart gezet. Er komen steeds meer evenementen naar de stad, zoals het Tros Muziekfeest. Maar Serious Request heeft iedereen nieuwsgierig gemaakt naar Breda. Dat zal nog wel even blijven doorwerken."



    Lidwien Hupkens was namens haar bureau Flink organisator van het openingsfeest van het tweede deel van de Haven:



    "Dit was echt boven verwachting. Als je de dj's hebt gehoord: Breda is top, Breda for president, ze waren superpositief over de stad. Al die uren zendtijd, onbetaalbaar. Op de Grote Markt zijn zoveel acties gehouden. Het ligt ook in de cultuur van deze stad, het organiserend vermogen is groot. Er zijn fantastische prestaties geleverd, de stad scoort hier gigantisch mee. En alles is zo relaxed verlopen."



    Marieke Groot werkt in restaurant Parc op de Grote Markt:



    "Het is bizar. We hadden met het Glazen Huis twee tot drie keer zoveel klanten als normaal. Het was echt een gekkenhuis. De komende maanden zal er wel extra publiek in Breda te vinden zijn, omdat er heel veel mensen zijn geweest. Iedereen weet nu wat Breda is."



    Burgemeester Peter van der Velden: "Breda heeft zich op formidabele wijze gepresenteerd in de media. Een compliment, vooral ook voor de inwoners en ondernemers op en rond de Grote Markt. Ze zijn op flexibele wijze met deze gevulde dagen omgegaan. De saamhorigheid was enorm, met zoveel initiatieven voor het goeie doel. Op de piekmomenten stonden er tussen de twee- en drieduizend mensen. De Grote Markt was één groot evenemententerrein. De samenwerking met 3FM was uitstekend. Het evenement is goed verlopen, ook gedurende de stapavonden. Veel mensen zijn met NS-korting naar Breda gekomen. De NHTV kijkt nog naar de bezoekersaantallen. Dit was goed voor de stad Breda, het was goed om gastheer te mogen zijn. Ik hoop dat het beeld van gezellige en sociale stad ook voor de toekomst staat."



    Marieke Lodewikus studeert aan de NHTV en hield enquêtes onder het publiek:



    "Ik stond maar één dag op de Grote Markt, maar ik ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen aan de actie. Door het Glazen Huis heeft Nederland een beter beeld van de stad. Veel bezoekers hebben er een dagje Breda van gemaakt: niet alleen het Glazen Huis, maar ook shoppen en de horeca bezoeken. "