article
1.6649886
BREDA - In steeds meer gemeenten kunnen inwoners hun vragen niet meer stellen per mail, maar alleen nog door middel van een formulier op de gemeentesite. In West-Brabant zijn de gemeenten Breda, Oosterhout, Roosendaal en Werkendam niet bereikbaar per e-mail.
Breda, Oosterhout en Roosendaal niet per e-mail bereikbaar voor inwoners (kaartje)
BREDA - In steeds meer gemeenten kunnen inwoners hun vragen niet meer stellen per mail, maar alleen nog door middel van een formulier op de gemeentesite. In West-Brabant zijn de gemeenten Breda, Oosterhout, Roosendaal en Werkendam niet bereikbaar per e-mail.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/breda-oosterhout-en-roosendaal-niet-per-e-mail-bereikbaar-voor-inwoners-kaartje-1.6649886
2016-11-16T10:07:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.1903084.1350359893!image/image-1903084.jpg
Breda
Home / Regio / Breda / Breda, Oosterhout en Roosendaal niet per e-mail bereikbaar voor inwoners (kaartje)

Breda, Oosterhout en Roosendaal niet per e-mail bereikbaar voor inwoners (kaartje)

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Foto: ANP
    BREDA - In steeds meer gemeenten kunnen inwoners hun vragen niet meer stellen per mail, maar alleen nog door middel van een formulier op de gemeentesite. In West-Brabant zijn de gemeenten Breda, Oosterhout, Roosendaal en Werkendam niet bereikbaar per e-mail. 

    76 gemeenten 'kiezen ervoor om niet bereikbaar te zijn per e-mail', concludeert Wij Verdienen Beter in het vandaag gepubliceerde onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten. Dat zijn er tien meer dan vorig jaar, toen de belangenvereniging voor een beter contact tussen burger en overheid een soortgelijk onderzoek uitvoerde. Dat maakt het voor burgers lastiger om met hun lokale overheid in contact te komen, aldus Wij Verdienen Beter. 'Een digitaal formulier verplicht de burger vaak tot het geven van onnodige en soms privacy-gevoelige informatie.'

    Voor het onderzoek werd aan alle 390 gemeenten per e-mail (of, wanneer het niet anders kon, per webformulier) een vraag gesteld over de regels voor het kappen van een boom. Wij Verdienen Beter is blij met 109 gemeenten die niet alleen bereikbaar zijn per e-mail, maar ook verder geen drempels opwerpen voor het stellen van een vraag. 'Ze antwoordden snel en stelden geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers,' aldus de belangenvereniging. 

    Oosterhout
    De gemeente Oosterhout is een van de gemeenten die onnodige informatie vraagt aan de vragenstellers. Ook Werkendam doet een verzoek om onnodige informatie.

    Terneuzen negatieve uitschieter
    Daar tegenover staan 82 gemeenten die niet binnen twee dagen (de norm in de e-mailgedragslijnen voor overheden) reageerden op de simpele vraag. 57 van hen hadden ook na een week nog niet gereageerd, 21 deden er langer dan een maand over en vier reageerden in het geheel niet. De gemeente Terneuzen scoorde negatief op alle indicatoren in het onderzoek en komt daardoor als slechtste uit te bus. Na vier maanden en na een herinnering heeft Terneuzen nog altijd geen antwoord gegeven op de simpele vraag. Ook de gemeenten Aalten, Buren en Echt-Susteren reageerden niet op Charlie van der Horst, de fictieve vragensteller.

    Steenbergen
    In West-Brabant reageerde de gemeente Steenbergen relatief laat op de vraag, pas binnen twee weken. Geertruidenberg en Baarle-Nassau binnen één week, alle andere West-Brabantse gemeenten binnen twee dagen. 

    Telefoon
    Overigens zijn de gemeenten telefonisch nog wel gewoon bereikbaar voor de inwoners.