article
1.6144275
BREDA - In de regio Rotterdam-Antwerpen kan Breda zich profileren als de perfecte woonstad, zegt Marten Booisma. 'Je hoeft ook niet alles zelf te doen'.
'Breda moet vooruit kijken naar de 22e eeuw'
BREDA - In de regio Rotterdam-Antwerpen kan Breda zich profileren als de perfecte woonstad, zegt Marten Booisma. 'Je hoeft ook niet alles zelf te doen'.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/breda-moet-vooruit-kijken-naar-de-22e-eeuw-1.6144275
2016-05-27T08:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6144288.1467026961!image/image-6144288.JPG
hetverhaalvanbreda
Breda
Home / Regio / Breda / 'Breda moet vooruit kijken naar de 22e eeuw'

'Breda moet vooruit kijken naar de 22e eeuw'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Marten Booisma.
      Fotograaf
    BREDA - In de regio Rotterdam-Antwerpen kan Breda zich profileren als de perfecte woonstad, zegt Marten Booisma. 'Je hoeft ook niet alles zelf te doen'.

    Als Marten Booisma in het weekend een biertje drinkt in De Beyerd of De Bommel is hij regelmatig in de voorafgaande week elders in de wereld geweest. Als lid van de Raad van Bestuur van Akzo werkt hij op de Amsterdamse Zuidas en gaat hij veel naar het buitenland; van Londen tot New York en van Sao Paolo tot Shanghai.

    U woont nu 24 jaar in Breda. Wat betekent de stad voor u?
    "Breda is voor mijn thuiskomen. Ik heb altijd in de Randstad gewerkt en ben veel in het buitenland. Maar in Breda vind ik mijn rust, heb ik mijn vrienden en mijn vermaak."

    Als u het met anderen over Breda hebt, wat zegt u dan?
    "Ik typeer het vaak als de ideale stad. Klein genoeg om geborgen te zijn maar groot genoeg om een goed aanbod te hebben aan cultuur, ontspanning, sport en horeca. En het is een mooie en veilige stad. Tegelijkertijd moet ik zeggen, dat ik ook van hele grote steden houd. Metropolen als New York en Sao Paolo. Je voelt daar een hoog energieniveau en veel ondernemerschap."

    Is er iets wat Breda van die steden kan overnemen, of zijn het onvergelijkbare grootheden?
    "Breda wordt natuurlijk nooit een New York. Maar ik denk dat steden op zich steeds belangrijker worden. In de toekomst gaat het niet meer over landen maar over grote steden of stadsregio's. Breda gaat groeien en zal moeten innoveren om de stad aantrekkelijk en leefbaar te houden. Duurzaamheid speelt daar ook een belangrijke rol, je moet letterlijk kunnen blijven ademen en daar is veel groen voor nodig in de stad. Daarom wilde ik ook hier in het park het interview doen (op het terras van het T-huis in het Valkenberg, PV). Ik denk dat Breda ook verder over zijn eigen grenzen heen moet kijken. Breda moet zijn rol zien te pakken als stad in de grote regio van Antwerpen tot Rotterdam, dat is een van de aantrekkelijkste regio's van Europa, zowel economisch als om te wonen. En daarbij moet Breda verder vooruit kijken dan tien of twintig jaar. Je moet nu al 22e eeuws denken." 

    Wat bedoelt u met 22e eeuws?
    "Een klein voorbeeld. Er komt een moment dat auto's zelfrijdend worden. Dan word je door je eigen auto opgehaald in de stad. Dan heb je dus veel minder parkeerplaatsen nodig. Maar ook de binnenstad, die moet aantrekkelijk en leefbaar blijven. Neem de Mols Parking achter het oude postkantoor. Ga daar nu niet weer een plan voor maken met winkels. Maak daar een mooi, klein stadspark van. Dat is ook goed voor de duurzaamheid. Op korte termijn kost dat misschien geld, maar op lange termijn haal je dat er dubbel en dwars uit. Hou verder rekening met de verhouding arm-rijk. Zorg dat je een huis bent voor alle lagen van de bevolking, die ook door elkaar wonen. Maar maak als stad ook keuzes. Je hoeft niet alles zelf te doen."

    Welke keuzes moet Breda dan maken?
    "Dat kan ik niet zeggen. Daarvoor zit ik er te weinig in. Maar het gaat erom dat je samen met Rotterdam en Antwerpen kijkt wie wat doet. Niet elke stad hoeft een centrum voor hartchirurgie te hebben, een topmuseum en een universiteit. Ik denk dat Breda zich binnen de regio Antwerpen-Rotterdam kan profileren als de perfecte woonstad. Zeker met de verbindingen die steeds sneller worden. Schiphol is maar een uurtje verderop."

    Maar we willen ook niet dat mensen alleen wonen in Breda en elders werken. Het moet geen slaapstad worden?
    "Dat moet zeker niet. Maar als Breda aantrekkelijk is om te wonen, is het ook een goede stad om te werken. Bedrijven komen daar graag op af. Zeker bedrijven die een locatie zoeken tussen Antwerpen/Brussel en Amster- dam/Rotterdam. Dat gebeurt nu al, maar daar kan nog nog veel meer uitgehaald worden. Als dienstenstad heeft Breda enorme potentie. En blijf zorgen voor een goed maar ook divers aanbod aan cultuur en horeca. Daarmee houd je ook de jonge mensen in je stad, en die zorgen voor innovatie en energie. "

    Welke mogelijkheden ziet u nog in de stad?
    "Ik vind het goed wat er nu gebeurt bij het station. Daar komt een mix van wonen, werken en recreëren. Dat is grootstedelijk denken. Dat zou ik ook doortrekken naar het CSM-terrein. Dat kan een fantastisch gebied worden, zeker ook met het water dat er langs loopt. Maar durf daar dan ook groot te denken. Zorg voor opvallende gebouwen, echte landmarks. En maak bijvoorbeeld een lightrail-verbinding van het CSM-terrein naar het station zodat mensen daar met een shuttle binnen twee minuten zijn. Misschien moet dat het hippe centrum van Breda worden. Waar je in de binnenstad de bruine kroegen heb, ga je daar op een dakterras een cocktail drinken."

    Dat klinkt allemaal mooi. Maar is dat ook reëel?
    ​"Als Breda met een goede visie bij de relevante partijen langs gaat, ben ik er van overtuigd dat er investeerders komen. Er gaan misschien een paar decennia overheen, maar we bouwen de stad ook voor de toekomst. Daarom zijn de keuzes, die je nu maakt, zo belangrijk. Als Breda zijn ligging, unieke karakter en kwaliteit kan koppelen aan een goede samenwerking in de regio, heb je niet alleen een mooi verleden maar ook een gouden toekomst."