article
1.6276504
BREDA - Een logistiek bedrijventerrein, een logistiek topinstituut en een logistieke opleiding. Tel daarbij op die gunstige ligging - zo tussen Amsterdam en Antwerpen, vlakbij havens Moerdijk en Rotterdam - en je zou toch zeggen dat Breda zo'n beetje het kloppend hart van de vaderlandse goederenstroom is. Maar zijn we daarin wel zo uniek als dat lijkt
'Breda blinkt niet bepaald uit in grote dozen'
BREDA - Een logistiek bedrijventerrein, een logistiek topinstituut en een logistieke opleiding. Tel daarbij op die gunstige ligging - zo tussen Amsterdam en Antwerpen, vlakbij havens Moerdijk en Rotterdam - en je zou toch zeggen dat Breda zo'n beetje het kloppend hart van de vaderlandse goederenstroom is. Maar zijn we daarin wel zo uniek als dat lijkt
http://www.bndestem.nl/regio/breda/breda-blinkt-niet-bepaald-uit-in-grote-dozen-1.6276504
2016-07-29T05:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6276505.1471558923!image/image-6276505.JPG
Breda,Cultuur,Economie,hetverhaalvanbreda,hermes
Breda
Home / Regio / Breda / 'Breda blinkt niet bepaald uit in grote dozen'

'Breda blinkt niet bepaald uit in grote dozen'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf

    BREDA - Een logistiek bedrijventerrein, een logistiek topinstituut en een logistieke opleiding. Tel daarbij op die gunstige ligging - zo tussen Amsterdam en Antwerpen, vlakbij havens Moerdijk en Rotterdam - en je zou toch zeggen dat Breda zo'n beetje het kloppend hart van de vaderlandse goederenstroom is. Maar zijn we daarin wel zo uniek als dat lijkt

     

    Toen zeven jaar geleden een vestigingsplaats voor het Topinstituut Logistiek werd gezocht, viel de keuze van een Haagse commissie op Breda. Niet Rotterdam, of Amsterdam, die het kenniscentrum ook wel wilden hebben in hun stad. Nee, Breda kreeg het instituut. TKI Dinalog heet het kenniscentrum tegenwoordig, dat ernaar streeft Nederland in 2020 Europees marktleider te maken in de aansturing van internationale goederenstromen. Control centre Breda. Zuidwest-Brabant werd in één klap de place to be op logistiek gebied.

    Toenmalige ministers Camiel Eurlings en Maria van der Hoeven roemden de stad vooral om 'de ijzersterke samenwerking van ondernemers, onderwijs en overheid'. En die is in de loop der jaren alleszins verloren gegaan, meent Ruud Weijmans. Hij is als innovatiemanager verbonden aan de academie voor stedenbouw bij de NHTV.

    "Met onze logistieke opleiding werken we nauw samen met de gemeente en provincie om te kijken hoe we nog beter invulling kunnen geven aan de logistieke profilering van onze stad. Met TKI Dinalog kijken we hoe we onze kennis nog beter kunnen inzetten. En met het logistieke werkveld hebben we een talentenpool, waarbij tweedejaarsstudenten kennis kunnen opdoen binnen het bedrijf. Alleen kun je het wel doen, maar samen sta je sterker."

    Zo denken ze er ook over bij TKI Dinalog. Bedrijven, kennisinstellingen en overheid moeten hun krachten bundelen binnen het topinstituut, zo was van meet af aan de insteek. "De eerste paar jaar dat we hier zaten ging het vooral om ontwikkelen", zegt projectmanager Coen de Lange. "Nu kunnen we een aantal successen laten zien. We onderzoeken bijvoorbeeld hoe we minder vrachtwagens kunnen laten rijden. Simpel: door ze voller te stoppen. Daarvoor moet je het logistieke proces verbeteren. Zo hebben we meer proefprojecten lopen."

    De keuze voor Breda is een goede geweest, meent hij. "Breda zit op de kennisas. We blinken hier niet uit in grote dozen, maar dat is ook niet de ambitie van de stad denk ik. We hebben niet gekozen voor grote terreinen, daar is Moerdijk meer voor. Onze toegevoegde waarde is kennis." Kennis. Neemt niet weg dat Breda ook een goede ligging geniet. Guido van Liefland, Hoofd Vestigen bij Rewin: "De infrastructuur hier klopt: je hebt het spoor, en de knooppunten A16 en A58." Logistiek zit het wel goed dus. "Ja, Breda is daarom ook een belangrijk knooppunt in de logistieke sector. Hazeldonk is een grensoverschrijdend gebied, dat internationaal van belang is."

    Een belangrijk doorvoerpunt, meent ook Marie-Cecile Roovers van het logistiek centrum Hazeldonk-

    Meer: "En daar kan Breda zich zonder meer mee profileren. We liggen aan de grens. Er komen veel goederen binnen vanuit de Benelux en veel wordt weer getransporteerd richting Moerdijk en Rotterdam. Dagelijks passeren 12.000 tot 14.000 voertuigen Hazeldonk. 100 tot 150 bedrijven zijn hier gevestigd."

    Of dat er meer moeten worden wil Breda zich een stad van logistiek en transport noemen? "Dat hoeft niet", zegt Dinalogs De Lange. "Ik wil niet meer bedrijven, maar de capaciteit verbeteren. We moeten slimmer zijn, ik zie dat het al beter gaat. Als je die ontwikkeling verder weet door te voeren, heb je echt toegevoegde waarde." Alles mooi en wel, maar intussen is niet Breda of West-Brabant de 'Logistieke Hotspot van 2016' volgens vakblad Logistiek Magazine.

    De regio Venlo-Venray prijkt bovenaan die uitverkiezing. "Een jaar of tien geleden hebben ze daar gezegd: wij willen dé logistieke regio worden, daar gaan we ook voor", zegt Renée Reijers van ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland. "Tilburg en Waalwijk worden ook steeds meer genoemd als de logistieke hotspots. Daar is e-commerce de grote kracht. Breda? Ja, Hazeldonk. Ligt aan de grens. Maar is niet de logistieke hotspot. Sorry, mooier kan ik het niet maken."

    Misschien dat we daar dus van af moeten, dat denken in logistieke centra, zegt De Lange. Kennis over logistiek, daar lijkt Breda een slag te kunnen slaan. DHL Express bouwt momenteel op het nieuwe bedrijventerrein Rithmeesterpark een nieuwe vestiging. Niet zozeer de grote goederenstroom, maar ook weer kennis. Niet het kloppend hart van de goederenstroom dus, maar het brein.