article
1.6824029
BREDA - Het grote bouwproject 5Tracks naast het station in Breda gaat medio 2018 van start. Vervolgens wordt het vanaf medio 2019 gefaseerd opgeleverd, zodat het in 2020 kan worden afgerond.
Bouwproject 5Tracks in Bredase Spoorzone kan in 2018 van start
BREDA - Het grote bouwproject 5Tracks naast het station in Breda gaat medio 2018 van start. Vervolgens wordt het vanaf medio 2019 gefaseerd opgeleverd, zodat het in 2020 kan worden afgerond.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/bouwproject-5tracks-in-bredase-spoorzone-kan-in-2018-van-start-1.6824029
2017-01-11T08:42:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6824065.1484124726!image/image-6824065.jpg
wonen,winkels,Via Breda,spoorzone,werken,hotel,5Tracks,Breda
Breda
Home / Regio / Breda / Bouwproject 5Tracks in Bredase Spoorzone kan in 2018 van start

Bouwproject 5Tracks in Bredase Spoorzone kan in 2018 van start

Foto's
3
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Impressies van de plannen van 5Tracks.
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Impressies van de plannen van 5Tracks.
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Locatie van 5Tracks, onderdeel van 'Via Breda'.
      Fotograaf
    BREDA - Het grote bouwproject 5Tracks naast het station in Breda gaat medio 2018 van start. Vervolgens wordt het vanaf medio 2019 gefaseerd opgeleverd, zodat het in 2020 kan worden afgerond.

    Laatste fase
    Dat verwacht Roderick van Houwelingen namens de TBI-bedrijven Synchroon en J.P. van Eesteren, die het project voor hun rekening nemen. Het haalbaarheidsonderzoek voor 5Tracks zit in de laatste fase. "Maar we kunnen stellen dat het project doorgaat," aldus Van Houwelingen.

    5Tracks komt tussen het station en het nieuwe gerechtsgebouw. Het gaat om een complex van drie gebouwen met verschillende functies: werken, wonen, verblijven, horeca en faciliteiten (winkeltjes, sportschool, vergaderruimtes). De gebouwen van 32 meter hoog worden met elkaar verbonden door een park. 

    Het eerste gebouw krijgt de functie van een hotel, met op de bovenverdieping een skybar. "Er is veel animo voor het hotel. We zijn in gesprek met verschillende kandidaten," aldus Van Houwelingen. 

    Appartementen
    De andere twee gebouwen krijgen de gemixte functies. In totaal komen er 150 (huur)appartementen en ruim 14.000 vierkante meter kantoorruimte. Die mix maakt het volgens Van Houwelingen makkelijker om snel met de bouw te beginnen. "Bij kantoren begin je meestal pas als 70 procent verhuurd is. Hier komen ook woningen bij . Gezien de locatie is het vrijwel zeker dat die allemaal verhuurd worden. Dan kun je dus al gaan bouwen als pas de helft van de kantoren verhuurd is. "

    Die risicospreiding is ook aantrekkelijk voor beleggers, meent van Houwelingen. Hij merkt wel dat beleggers moeten wennen aan het concept. "Beleggers zijn nogal verzuild. Ze hebben aparte fondsen voor kantoren en woningen, maar niet voor de mix. Je ziet daar wel beweging in. Dit soort projecten zie je in meer stationsgebieden. Dat zijn hele goede locaties waar beleggers graag in investeren."

    Ondertussen is de ontwikkelaar samen met de gemeente en een onderwijsinstelling in overleg om het braakliggende terrein het komende jaar tot aan de start van de bouw in 2018 een tijdelijk invulling te geven. Eerder werd al het idee geopperd om er oude treinwagons neer te zetten die gebruikt kunnen worden als flexplekken.