article
1.6260270
BREDA - Enkele jaren geleden moest Breda de 'stad van de beeldcultuur' worden. Maar het mede daartoe opgerichte Huis van de Beeldcultuur stierf in 2014 een stille dood. En volgend jaar stopt ook MOTI (Museum of the Image) als zelfstandig instituut voor de beeldcultuur, omdat het moet fuseren met Breda's Museum.
Beeldcultuur is passé, het gaat nu om 'beleving'
BREDA - Enkele jaren geleden moest Breda de 'stad van de beeldcultuur' worden. Maar het mede daartoe opgerichte Huis van de Beeldcultuur stierf in 2014 een stille dood. En volgend jaar stopt ook MOTI (Museum of the Image) als zelfstandig instituut voor de beeldcultuur, omdat het moet fuseren met Breda's Museum.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/beeldcultuur-is-pass%C3%A9-het-gaat-nu-om-beleving-1.6260270
2016-08-12T06:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6260303.1470993213!image/image-6260303.JPG
Breda,Cultuur,Economie,hetverhaalvanbreda,hermes
Breda
Home / Regio / Breda / Beeldcultuur is passé, het gaat nu om 'beleving'

Beeldcultuur is passé, het gaat nu om 'beleving'

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Inge Laagewaard.
    • Afbeelding
      Beschrijving
      The Communication Company (TCC) is het grootste reclamebureau van Breda en is gevestigd in de oostvleugel van Het Brouwhuis aan de Ceresstraat. Rechts op de trap directeur Cees Faes.
      Fotograaf
    BREDA - Enkele jaren geleden moest Breda de 'stad van de beeldcultuur' worden. Maar het mede daartoe opgerichte Huis van de Beeldcultuur stierf in 2014 een stille dood. En volgend jaar stopt ook MOTI (Museum of the Image) als zelfstandig instituut voor de beeldcultuur, omdat het moet fuseren met Breda's Museum.

    Beeldcultuur had de Bredase inbreng moeten worden in Brabant Culturele Hoofdstad in 2018. Maar die titel ging naar Leeuwarden en daarmee kwam er ook geen (provinciaal) subsidiegeld naar Breda voor de beeldcultuur.

    De keuze voor beeldcultuur was zeker niet willekeurig. Van oudsher is Breda sterk in grafisch ontwerp, mede door de aanwezigheid van kunstacademie St. Joost. De laatste jaren zijn daar moderne opleidingen bijgekomen als de game-academy (NHTV) en communication & multimediadesign bij Avans. Ook zijn er gerenommeerde festivals als Breda Photo en het Graphic Design Festival. En in het bedrijfsleven kent Breda veel creatieve ondernemers, van filmmakers en fotografen tot reclamebureaus en webdesigners.

    Volgens cijfers van de gemeente waren er in 2014 in Breda driehonderd bedrijven in de creatieve sector actief, met in totaal 2.600 mensen. Momenteel doet de Rabobank een onderzoek naar de kansen en omvang van de sector. De uitkomsten worden in het najaar verwacht.

    De aanwezigheid van die creatieve industrie in Breda was eind 2014 aanleiding voor de oprichting van de ondernemersvereniging City of Imagineers. Nu, ruim anderhalf jaar later, zijn daar al 130 bedrijven bij aangesloten, variërend van grote bureaus en internetbedrijven tot eenpitters als fotografen en illustratoren.

    Inge Laagewaard is 'kwartiermaker' (en de betaalde kracht) van de vereniging. Zij heeft het liever niet over Breda als stad van de beeldcultuur of creatieve sector. "Breda is de stad van de imagineers," zegt ze. Al geeft ze toe dat de term om duiding vraagt. "Het gaat om het toevoegen van een extra of nieuwe beleving en betekenis. Dit gebeurt door inzet van beeld en verbeelding, gebruikmakend van alle zintuigen en media. Dat gaat verder dan alleen fotografie, film of grafische vormgeving. Er komen bijvoorbeeld ook zaken bij als storytelling, online-communicatie of het maken van apps."

    Als het gaat om de hoeveelheid bedrijven die zich op een of andere manier met imagineering bezig houden, kan Breda niet op tegen een stad als Amsterdam. "Maar uniek is wel dat in Breda zoveel verschillende disciplines binnen een sector zich hebben verenigd. Dat zie je nergens in Nederland. En dan hebben we hier ook nog drie sterke opleidingen en een aantal festivals op dit gebied", zegt Laagewaard.

    De vereniging zit inmiddels al bij de provincie aan tafel en praat met andere Brabantse steden over samenwerking. Laagewaard: "Wij claimen daarbij de term imagineering. In Eindhoven en Tilburg zijn veel innovatieve bedrijven. Wij kunnen daar met Breda de extra beleving aan toevoegen."

    De kracht van de vereniging is ook dat bedrijven elkaar onderling goed weten te vinden en daardoor een totaal-concept kunnen aanleveren, waarbij creativiteit en technologie elkaar versterken.

    Momenteel is City of Imagineers bezig met een haalbaarheidsonderzoek naar een 'centre of excellence'. Dat zou een kleine organisatie kunnen zijn, die diensten levert en partijen samenbrengt op het gebied van imagineering.

    Laagewaard beseft dat 'Breda, Stad van Imagineers' niet direct aan zal slaan bij een grote publiek. "Wij moeten dat uitleggen en vooral laten zien. Ik denk ook niet dat dat hét profiel van Breda zal zijn. Maar welk profiel er ook wordt gekozen, met imagineering kun je dat profiel beter voor het voetlicht brengen en onderscheidend laten zijn. Dan laat je gelijk ook zien dat je een moderne en creatieve stad bent."

    -------------

    'Breda barst van creatief talent'

    BREDA - Hoe het komt, weet Cees Faes ook niet. "Maar het barst van het creatieve talent in Breda." Faes is directeur van reclamebureau The Communication Company in Breda.

    Hij juicht het toe dat de sector zich verenigt in City of Imagineers. "Creatievelingen zijn ongebonden geesten en werken vaak solistisch. Breng je ze bij elkaar, dan kun je er meer uithalen."

    Belangrijk vindt hij dat daarbij ook ondernemerschap aan de orde komt. "Randvoorwaarde om creatief te zijn is dat financieel de zaken op orde zijn. Als dat niet zo is, ben je niet vrij om te adviseren en samen te werken, want dat wil je alle werk zelf naar je toe trekken."

    Bij het aantrekken van mensen merkt Faes dat negen van tien creatievelingen in Amsterdam wil werken. "Maar die tiende wil ik graag hebben. Er is een groep mensen die het juist buiten Amsterdam zoekt en dan is Breda een goed alternatief. Als Breda zich kan profileren als creatieve stad, trekt dat ook meer mensen aan."

    Sinds de komst van City of Imagineers wordt er al meer onderling samengewerkt in Breda, ziet Loren Roosendaal, directeur van IC3D Media (interactieve software, serious games en apps). "Bij vooral kleinere bedrijven, waar gedegen specialisten werken, zie je dat ze grotere projecten kunnen doen door samen te werken."

    IC3D Media, waar meer dan vijftig mensen werken, heeft zelf vrijwel alle disciplines in huis en maakt daarom minder gebruikt van het netwerk door mensen in te huren. "Maar laatst bijvoorbeeld vroeg een klant uit Abu Dhabi of wij een bepaald concept konden ontwikkelen. Ik wist dankzij het netwerk dat een bedrijf in Breda al zoiets had gedaan en heb hen toen met elkaar in contact gebracht", aldus Roosendaal.