article
1.233260
DEN HAAG - Het zijn mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen, bramenzoekers en seizoensarbeiders, of mensen die gewoon via de spoorlijn een stukje willen afsnijden.
ProRail pakt 'spoorlopers' aan
DEN HAAG - Het zijn mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen, bramenzoekers en seizoensarbeiders, of mensen die gewoon via de spoorlijn een stukje willen afsnijden.
http://www.bndestem.nl/regio/brabant/prorail-pakt-spoorlopers-aan-1.233260
2012-04-05T05:58:04+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.258941.1347049248!image/image-258941.jpg
Noord-Brabant,flitsinbox
Brabant
Home / Regio / Brabant / ProRail pakt 'spoorlopers' aan

ProRail pakt 'spoorlopers' aan

Foto's
1
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Foto ANP
    DEN HAAG - Het zijn mensen die hun hond uitlaten, spelende kinderen, bramenzoekers en seizoensarbeiders, of mensen die gewoon via de spoorlijn een stukje willen afsnijden.
    Maar de machinist van de trein die op ze af raast, klopt het hart in de keel. Deze week begint ProRail een campagne tegen 'de gevaarlijkste wandeling van Nederland'.



    Steeds vaker moeten treinen vol in de remmen voor 'spoorlopers'. Vorig jaar 2.689 keer, 8 procent meer dan in 2010. Dagelijks lopen treinen er zo'n drie uur vertraging door op. 'Asociaal', vindt een woordvoerder van ProRail dat.



    De vraag is of de spoorlopers weten welke problemen ze veroorzaken. Van treinen die er vertraging door oplopen, hebben ze zelf immers geen last.



    "Er is absoluut onwetendheid", denkt de woordvoerder. "Maar er is ook een groep die het wel weet en zich er niks van aantrekt. Mensen die hun eigen gang gaan en regels aan hun laars lappen."



    Machinisten die iemand zien lopen, bellen de verkeersleiding van ProRail, die dan alle machinisten op het traject maant langzaam te rijden. "Zo langzaam, dat de machinist nog in staat is te remmen als zich mensen op het spoor bevinden", aldus de zegsman.



    De campagne moet mensen wakker schudden. Niet alleen leidt spoorlopen tot vertraging, het is ook levensgevaarlijk.



    Vanaf 2010 vielen er drie doden en twee zwaargewonden. Bij overgangen, stations en andere toegangen tot het spoor hangen daarom affiches die mensen wijzen op het gevaar, maar ook op de boete die ze riskeren. Die is verhoogd van 100 naar 120 euro.



    Spoorlopen helemaal uitbannen is onmogelijk, beseft ProRail. De 7.000 kilometer spoor moet immers ook bereikbaar zijn bij calamiteiten. Eerdere campagnes hebben echter te weinig effect gehad.



    "Hopelijk lukt het nu wel om het tussen de oren te krijgen bij de mensen. Spoorlopen kan je je leven kosten."