article
1.6485241
DEN BOSCH - Er gaan dit jaar 1800 minder treinwagons met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute rijden. Vervoerders gaan andere routes kiezen, zo hebben zij maandag afgesproken in overleg met gemeenten en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu). Verder wordt om de overlast van het goederenvervoer op de Brabantroute aan te pakken een pakket ter waarde van 80 miljoen euro ingezet.
Minder 'giftreinen' over Brabantroute, 80 miljoen euro voor veiliger en stiller spoor (kaartje)
DEN BOSCH - Er gaan dit jaar 1800 minder treinwagons met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute rijden. Vervoerders gaan andere routes kiezen, zo hebben zij maandag afgesproken in overleg met gemeenten en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu). Verder wordt om de overlast van het goederenvervoer op de Brabantroute aan te pakken een pakket ter waarde van 80 miljoen euro ingezet.
http://www.bndestem.nl/regio/brabant/minder-giftreinen-over-brabantroute-80-miljoen-euro-voor-veiliger-en-stiller-spoor-kaartje-1.6485241
2016-10-03T12:37:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.1838619.1350346715!image/image-1838619.jpg
Spoorwegverkeer,brabantroute,goederenvervoer,christophe van der maat,hermes,'s-Hertogenbosch
Brabant
Home / Regio / Brabant / Minder 'giftreinen' over Brabantroute, 80 miljoen euro voor veiliger en stiller spoor (kaartje)

Minder 'giftreinen' over Brabantroute, 80 miljoen euro voor veiliger en stiller spoor (kaartje)

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      foto ANP
    DEN BOSCH - Er gaan dit jaar 1800 minder treinwagons met gevaarlijke stoffen over de Brabantroute rijden. Vervoerders gaan andere routes kiezen, zo hebben zij maandag afgesproken in overleg met gemeenten en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu). Verder wordt om de overlast van het goederenvervoer op de Brabantroute aan te pakken een pakket ter waarde van 80 miljoen euro ingezet. 

    In mei werd duidelijk dat er via de Brabant- en Bentheimroute te veel ‘giftreinen’ door de provincies Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel rijden. Een deel van die drukte komt omdat de Betuweroute minder beschikbaar is vanwege werkzaamheden in Duitsland.

    Dijksma meldt maandag dat er vanaf dit jaar 3200 treinwagons met gevaarlijke stoffen minder door de provincies zullen gaan, waaronder dus 1800 treinwagons minder via de Brabantroute. Verder kan voortaan elk kwartaal worden gekeken hoeveel gevaarlijke stoffen er zijn vervoerd op een traject. De bewindsvrouw wil het vervoer van gevaarlijke stoffen terugdringen.

    Verder zijn Dijksma, de provincies Noord-Brabant en Limburg, diverse gemeenten en ProRail het eens geworden over de investering om het spoor tussen Moerdijk en Venlo veiliger en leefbaarder te maken. Er komen onder meer geluidswerende maatregelen bij Gilze-Rijen en Zevenbergschen Hoek.

    Bewoners langs het spoor tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal zullen moeten wachten op een vergelijkbaar pakket van maatregelen. Op de Brabantroute wordt op korte termijn begonnen met de aanleg van een nieuw veiligheidssysteem: ATB-vv. Dat voorkomt dat treinen door een rood sein rijden. In 2017 moet dit systeem op 93 plaatsen langs de Brabantroute in gebruik zijn genomen.

    Verder krijgt het spoor in Brabant spoordempers. Die moeten het geluid van passerende treinen verlagen met drie decibel. Deze dempers moeten uiterlijk eind 2019 zijn aangebracht. Maar als het even kan eerder.

    Om de overlast van trillingen op de Moerdijkbrug te voorkomen, wordt onderzocht of het mogelijk is om goederentreinen langzamer te laten rijden. Dat wordt in spoorwegkringen 'gedifferentieerd rijden' genoemd.