Home / Regio / Brabant / Dichtbij: hyperlokale websites van BN DeStem

Dichtbij: hyperlokale websites van BN DeStem

Foto's
1

BREDA - Onder de naam Dichtbij heeft BN DeStem 23 hyperlokale websites gelanceerd. Een site voor elke plaats in West-Brabant. Met nieuws dat de inwoners van die steden en dorpen zelf meemaken. De sites (zoals dichtbijbreda.nl , dichtbijrucphen.nl enz) zijn bedoeld voor de inwoners van die plaatsen. Iedereen kan er zijn of haar lokale berichten kwijt: nieuws dat net te klein is voor de krant of de webiste bndestem.nl, verslagen van lagere sportelftallen of aankondigingen.

De sites zijn opgezet door BN DeStem, maar de gebruikers van de sites vormen de redactie. De redactie van BN DeStem houdt de sites in de gaten, maar oefent er geen invloed op uit. „Het is nieuws dat jij meemaakt”, zegt Johan van Uffelen, hoofdredacteur van BN DeStem.

Zoek uw woonplaats op dichtbijbrabant.nl of lees eerst een uitgebreide uitleg van het hyperlokale project (zie de link bij dit verhaal).

Met de lancering van de site doet de uitgeverij mee aan een wereldwijde trend: hyperlokaal en hyperpersoonlijk. Op het web wordt iedereen steeds meer zijn eigen uitgever. Iedereen vindt zijn eigen kanaal om zijn of haar nieuws te delen met de wereld. Maar hoe wereldwijd het web ook is, één ding blijft binden: de woonplaats.

Lokale sites doen het prima. Hoe lokaler, hoe beter. Hoe dichter de berichten bij de belevingswereld van de bezoekers komen, hoe beter. Die binding is voor Van Uffelen een belangrijk aspect. „Als krant zijn we altijd een massamedium geweest en gericht op éénrichting-communicatie. De lezer/gebruiker antwoordt nu, reageert op alles wat los en vast zit. Daar moeten we de enorme toegevoegde waarde van zien. Want je kunt het publiek ook betrekken bij jouw nieuwsgaring: crowdsourcing. Dat geeft een compleet nieuwe dimensie aan de journalistiek.”

De hyperlokale trend komt overwaaien uit Amerika. Daar breidt patch.com zich snel uit. Patch is een netwerk van lokale nieuwssites, eigendom van de internetgigant AOL (America OnLine): 426 sites, verdeeld over 19 staten. Met allemaal lokaal nieuws. Zoekmachine Yahoo lanceerde donderdag een lokale nieuwssite: Yahoo Local. De Amerikaanse web-goeroe Jeff Jarvis zegt het zo: „Iedereen werkt samen om een nieuw netwerk - een nieuw ecosysteem - van lokaal nieuws op te zetten.”

Het is ook een manier van mediabedrijven om de lokale advertentiemarken terug te winnen. In Nederland werken verschillende mediabedrijven aan hyperlokale sites. BN DeStem is de eerste die haar netwerk nu uitrolt. Maar ook al is de trend duidelijk, hoe hyperlokaal het beste werkt, is dat nog niet. Er zijn verschillende pilots: met redactie, zonder redactie, met nieuws of met human-interest.

De Dichtbij-sites van BN DeStem bundelen daar zo veel mogelijk van en leunen op het sterke punt van het hyperlokale fenomeen: de wens van ieder mens om te weten wat er speelt in zijn omgeving en om daar zelf over te berichten.

Vragen? Mail naar Dichtbij

 Populaire artikelen op Blendle