article
1.6208913
HOOGE ZWALUWE - Hart voor het dorp en beetje extra omzet. Andere redenen hebben dorpsondernemers niet meer om een servicepunt van PostNL te beheren.
Beheren servicepunt PostNL vanwege service, maar voor een 'trutvergoeding'
HOOGE ZWALUWE - Hart voor het dorp en beetje extra omzet. Andere redenen hebben dorpsondernemers niet meer om een servicepunt van PostNL te beheren.
http://www.bndestem.nl/regio/brabant/beheren-servicepunt-postnl-vanwege-service-maar-voor-een-trutvergoeding-1.6208913
2016-07-20T22:03:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6208911.1469051854!image/image-6208911.JPG
Breda,Ondernemen,postnl,hermes
Brabant
Home / Regio / Brabant / Beheren servicepunt PostNL vanwege service, maar voor een 'trutvergoeding'

Beheren servicepunt PostNL vanwege service, maar voor een 'trutvergoeding'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Bakkerij Vromans in Gilze is ook postservicepunt. Geheel rechts bakker Noll Vromans naast zijn vrouw Simone. Achter de balie van Post NL staat Rienee Kocx. Foto René Schotanus/Pix4Profs
    HOOGE ZWALUWE - Hart voor het dorp en beetje extra omzet. Andere redenen hebben dorpsondernemers niet meer om een servicepunt van PostNL te beheren.

    PostNL verlaagde per 1 juli de vergoeding die ze aan winkels betalen voor het verwerken van postpakketten en de verkoop van postzegels. Supermarktketen Albert Heijn heeft laten weten dat 156 winkels zullen stoppen met het voeren van een PostNL servicepunt. Individuele franchiseondernemers van Albert Heijn hebben zelf kunnen beslissen over de aanwezigheid van een servicepunt. Zo heeft AH-ondernemer Pollemans uit Etten-Leur ervoor gekozen om deze dienstverlening voor zijn klanten te behouden. Ook andere supermarktondernemers kiezen ervoor om de service aan te houden.

    "Voor het geld moet je sowieso niet bij PostNL zijn", zegt Mark de Bont van Dagwinkel in Hooge Zwaluwe. "Het is altijd al een trutvergoeding geweest en dat wordt nu gewoon nog een beetje minder."

    "Als ik stop, dan haal je wéér een stukje service weg uit het dorp", zo motiveert De Bont zijn besluit tóch door te gaan als PostNL-servicepunt. Het is dezelfde afweging die veel ondernemers in kleinere dorpen maken.

    "Vroeger waren we een compleet postkantoor", zegt Jan Verhoeve van Knutselhoek Elja in Made. "Toen hadden we er ook nog een ING-kantoor bij. Ze kleden het gewoon allemaal heel langzaam uit. Ik kan snappen dat grote ketens er mee stoppen. Die kunnen een vuist maken. Als kleine ondernemer lukt dat niet."

    Lees meer in BN DeStrem van donderdag 21 juli