article
1.6157884
HOOGERHEIDE - Met het groeiend aantal statushouders neemt ook het aantal kinderen met een taalachterstand toe. Het project 'Alles begint met taal' in de gemeente Woensdrecht speelt hierop in.
Woensdrechtse kinderen met taalachterstand worden voorgelezen
HOOGERHEIDE - Met het groeiend aantal statushouders neemt ook het aantal kinderen met een taalachterstand toe. Het project 'Alles begint met taal' in de gemeente Woensdrecht speelt hierop in.
http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op-zoom/woensdrechtse-kinderen-met-taalachterstand-worden-voorgelezen-1.6157884
2016-07-01T12:52:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6159389.1467398555!image/image-6159389.JPG
Hoogerheide,Onderwijs,taalachterstand,vrijwilligers,voorleesproject,hermes
Bergen op Zoom
Home / Regio / Bergen op Zoom / Woensdrechtse kinderen met taalachterstand worden voorgelezen

Woensdrechtse kinderen met taalachterstand worden voorgelezen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Vrijwilligster Annemieke Adriaansen leest de 4-jarige Hania Samek voor. Het project brengt kinderen op allerlei manieren in aanraking met de Nederlandse taal. foto tonny presser/pix4profs
    HOOGERHEIDE - Met het groeiend aantal statushouders neemt ook het aantal kinderen met een taalachterstand toe. Het project 'Alles begint met taal' in de gemeente Woensdrecht speelt hierop in.

    Vrijwilligers bezoeken voor dit project ten minste één keer per week een kind in de gemeente Woensdrecht dat de Nederlandse taal niet of niet voldoende beheerst. Ze lezen een uur voor uit kinderboeken en nemen ook de tijd voor een spelletje, liedje of rijmpje. Ook broertjes, zusjes en ouders mogen aanschuiven bij het voorleesmoment. Het is de bedoeling dat ouders het voorlezen na twintig weken zelfstandig voortzetten.

    Behoefte
    Dat er behoefte is aan een dergelijk project merkte initiatiefnemer Monique Swagemakers twee jaar geleden, tijdens haar werk voor Stichting Peuterspeelzalen Woensdrecht. "Het viel me op dat het aantal anderstalige kinderen sterk toenam. Deze kinderen kunnen op de voorschoolse voorzieningen of basisschool extra begeleiding krijgen, maar het is ook belangrijk dat ze buiten schooltijden in contact komen met de Nederlandse taal."

    Uit de kast
    Tijdens het wekelijkse voorleesuur bij kinderen thuis halen de vrijwilligers alles uit de kast om de kleintjes in contact te brengen met taal. "Door woorden te visualiseren blijven ze bijvoorbeeld vaak beter hangen. Zo hebben we vrijwilligers die samen met het gezin een keukenkastje open trekken en dan de inhoud benoemen", zegt Swagemakers. Ook kunnen de vrijwilliger en het kind samen een bezoekje aan de bibliotheek brengen. Alle jonge kinderen in de gemeente die moeite hebben met de Nederlandse taal kunnen in aanmerking komen voor het project. De nationaliteit van de 25 kinderen die deelnemen is divers: onder andere Pools, Chinees, Syrisch, Duits, Turks en ook Nederlands.