article
1.6553699
STEENBERGEN - Na de gastles weten de leerlingen en docenten van het Steenbergse ’t Ravelijn het zeker: virtual reality (VR) heeft de toekomst. Tijdens een ochtendvullend programma leerden derdeklassers van de vmbo-school gisterochtend over de mogelijkheden van virtual reality. De eerste stap: de techniek zelf ervaren met een kartonnen VR-bril waar een smartphone in geplaatst kan worden. Door met de bril op je hoofd te bewegen, kun je foto’s en video’s bekijken die met een 360-gradencamera zijn gemaakt. Wanneer je je hoofd beweegt, beweegt het beeld mee.
Virtual reality: virtueel banden leren verwisselen
STEENBERGEN - Na de gastles weten de leerlingen en docenten van het Steenbergse ’t Ravelijn het zeker: virtual reality (VR) heeft de toekomst. Tijdens een ochtendvullend programma leerden derdeklassers van de vmbo-school gisterochtend over de mogelijkheden van virtual reality. De eerste stap: de techniek zelf ervaren met een kartonnen VR-bril waar een smartphone in geplaatst kan worden. Door met de bril op je hoofd te bewegen, kun je foto’s en video’s bekijken die met een 360-gradencamera zijn gemaakt. Wanneer je je hoofd beweegt, beweegt het beeld mee.
http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op-zoom/steenbergen/virtual-reality-virtueel-banden-leren-verwisselen-1.6553699
2016-10-20T13:47:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6553724.1476971191!image/image-6553724.JPG
Steenbergen
Steenbergen
Home / Regio / Bergen op Zoom / Steenbergen / Virtual reality: virtueel banden leren verwisselen

Virtual reality: virtueel banden leren verwisselen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    STEENBERGEN - Na de gastles weten de leerlingen en docenten van het Steenbergse ’t Ravelijn het zeker: virtual reality (VR) heeft de toekomst.
    Tijdens een ochtendvullend programma leerden derdeklassers van de vmbo-school gisterochtend over de mogelijkheden van virtual reality. De eerste stap: de techniek zelf ervaren met een kartonnen VR-bril waar een smartphone in geplaatst kan worden. Door met de bril op je hoofd te bewegen, kun je foto’s en video’s bekijken die met een 360-gradencamera zijn gemaakt. Wanneer je je hoofd beweegt, beweegt het beeld mee.

    Na de kartonnen brillen is het tijd voor een duurdere variant, de HTC Vive. De gebruiker heeft daarbij niet alleen een forse bril voor zijn ogen, maar ook twee controllers in zijn handen. Twee sensoren registreren de bewegingen van de controllers, waardoor je dingen in de virtuele wereld kunt oppakken en verplaatsen.

    Gelderblom pakt de bril en de controllers en zwaait met zijn armen in het luchtledige. Althans, zo lijkt het voor omstanders. „Ik ben de wieldoppen van een auto aan het vervangen in een garagebedrijf. Het lijkt echt alsof je middenin de game bent”, zegt de leerling verwonderd.
    Docent Pim Hollander ziet hoe enthousiast leerlingen zijn. Hij ziet veel mogelijke toepassingen voor VR in de klas. „Bij biologie zou je een reis door het menselijk lichaam kunnen maken. Tijdens geschiedenis zouden we virtueel een bezoek kunnen brengen aan een andere tijd”, denkt hij hardop.

    De les is onderdeel van een pilot die meer inzicht moet geven in de inzet van VR op scholen. „Het is voor ons net zo leerzaam als voor de leerlingen”, zegt gastdocent Minou Knepflé van Rijnconsult Onderwijs en ICT. „Je kunt met VR enorm veel leren, doordat je meerdere zintuigen aanspreekt. Veel mensen ervaren het ook als een prettige manier van leren.”