article
1.6658900
BERGEN OP ZOOM - Het is een wederkerend, duivels dilemma bij veel vermissingen: de publiciteit zoeken of niet? Snelle inzet van (sociale) media kan levens redden maar ook voorgoed beschadigen.
Publiciteit zoeken bij vermissingen: een zegen én een vloek
BERGEN OP ZOOM - Het is een wederkerend, duivels dilemma bij veel vermissingen: de publiciteit zoeken of niet? Snelle inzet van (sociale) media kan levens redden maar ook voorgoed beschadigen.
http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op-zoom/publiciteit-zoeken-bij-vermissingen-een-zegen-%C3%A9n-een-vloek-1.6658900
2016-11-19T13:00:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.6656842.1479467549!image/image-6656842.png
Nederland,Recht, misdaad en 112,breda,hermes
Bergen op Zoom
Home / Regio / Bergen op Zoom / Publiciteit zoeken bij vermissingen: een zegen én een vloek

Publiciteit zoeken bij vermissingen: een zegen én een vloek

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BERGEN OP ZOOM - Het is een wederkerend, duivels dilemma bij veel vermissingen: de publiciteit zoeken of niet? Snelle inzet van (sociale) media kan levens redden maar ook voorgoed beschadigen.

    Foto's en nieuwsverhalen verdwijnen nooit van het internet. "Ze blijven je achtervolgen en kunnen flinke schade berokkenen. Een bedrijf hoeft bij een sollicitatie je naam maar te googelen en alle verhalen verschijnen. Dan heb je wat uit te leggen", weet Dianne Prinse, specialist vermiste personen bij de politie Zeeland-West-Brabant.

    Sam en Femke
    In het geval van Sam en Femke (beiden 16) was de vraag of de politie de vermissing naar buiten moest brengen, al beantwoord. De ouders hadden zelf al foto's gepubliceerd. Omdat de vriendinnen minderjarig zijn, heeft de overheid bovendien de plicht te zorgen dat ze terugkomen bij de ouders. "Snelle opsporing heeft dan altijd voorrang", aldus Prinse.

    Enorme druk
    Bij volwassen gaat die vlieger zeker niet altijd op. "Een volwassene heeft het recht om over zijn of haar eigen levenswandel te beschikken. Die mag zoek zijn, als hij om welke persoonlijke reden dan ook even uit beeld wil zijn." Maar de ongeruste familie weet het motief vaak niet, vreest het ergste en wil daarom publiciteit. "De druk is vaak enorm. Heel begrijpelijk, want iedereen wil zijn geliefde terug. Wij wijzen nadrukkelijk op de mogelijke gevolgen. We publiceren ook nooit foto's zonder toestemming van de familie", benadrukt Prinse.

    Eeuwig online
    Om de privacy van spoorloze burgers zo goed mogelijk te beschermen, gebruikt de politie op haar site (politie.nl) altijd maar één bronbestand bij een vermissing. "We verspreiden die informatie door dat bestand steeds te linken. Als iemand terecht is, halen we het bronbestand weg. Alle doorgelinkte informatie is dan ook meteen van het net", legt plaatsvervangend recherchechef Toine Timmerman uit.

    Toch is de privacy alles behalve gegarandeerd. "De opsporingsberichten verschijnen ook op nieuwssites. Op sociale media worden ze duizenden keren gedeeld. Ze belanden op andere servers en zwerven eeuwig over het internet", weet Timmerman. Zo is publiciteit als opsporingsmiddel zowel een zegen als een vloek.

    Facebook en Google
    Een andere reden voor de politie om terughoudend te zijn met publiciteit is dat slechts bij hoge uitzondering sprake is van een misdrijf, suïcide of ongeval. Het overgrote deel van alle vermisten duikt na een paar dagen weer op. "Betrokkenen vertellen ons dan regelmatig dat ze niet blij zijn met alle publiciteit. Achteraf hebben ook families er vaak spijt van. Dan smeken ze ons alle berichten van het internet te halen. Maar wij kunnen alleen het bronbestand verwijderen. Ze moeten zelf contact opnemen met Facebook of Google, maar of dat helpt?"