article
1.6176142
BERGEN OP ZOOM - De economie van Bergen op Zoom heeft een oppepper nodig. Onder de noemer Expeditie Catan gaat de stad op jacht naar onderscheidende trekpleisters.
Bergen op Zoom op zoek naar blauwe banaan
BERGEN OP ZOOM - De economie van Bergen op Zoom heeft een oppepper nodig. Onder de noemer Expeditie Catan gaat de stad op jacht naar onderscheidende trekpleisters.
http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op-zoom/bergen-op-zoom-op-zoek-naar-blauwe-banaan-1.6176142
2016-07-07T21:22:00+0000
http://www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5427963.1447846401!image/image-5427963.jpg
Bergen op Zoom,Economie,Expeditie Catan,hermes
Bergen op Zoom
Home / Regio / Bergen op Zoom / Bergen op Zoom op zoek naar blauwe banaan

Bergen op Zoom op zoek naar blauwe banaan

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    BERGEN OP ZOOM - De economie van Bergen op Zoom heeft een oppepper nodig. Onder de noemer Expeditie Catan gaat de stad op jacht naar onderscheidende trekpleisters.

    De komende maanden gaat Bergen op Zoom op zoek naar een blauwe banaan voor de binnenstad. Een wat? Ja, een blauwe banaan. Ofwel: iets unieks dat nergens anders voorkomt.

    In stadsschouwburg De Maagd werden deze week ruim honderd Bergenaren warm gemaakt voor de zoektocht naar een onderscheidend verhaal dat de binnenstad een impuls moet geven. Expeditie Catan heeft die zoektocht als werktitel meegekregen. Volgens wethouder Arjan van der Weegen is het tijd dat Bergen op Zoom een andere koers gaat varen. "We moeten niet in het wazige blijven hangen. We gaan naar het doen."

    Expeditie Catan verwijst naar het spel De Kolonisten van Catan. Het uitdenken van de juiste tactiek en strategie is belangrijk om het spel te winnen. Dat geldt ook voor de binnenstad van Bergen op Zoom in de concurrentiestrijd met andere steden.

    Richard Stolp van het Binnenstadslab zette bij het aanmonsteren op de expeditie de boel op scherp. De stedelijke economie in Bergen op Zoom staat volgens hem zwaar onder druk en heeft versterking nodig. "We redden het niet met onze eigen inwoners. We hebben ook bezoekers nodig en om die te trekken gaan we op zoek naar die blauwe banaan."

    Wouter de Vries, hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, schreef eerder een boek met dezelfde titel. De Vries zorgde in De Maagd voor de aftrap met een inkijkje in het hoofd van de consument en liet zien hoe marketingtechnieken werken, of soms juist faliekant de plank misslaan. Zijn boodschap: hou het simpel. "Het verhaal moet op een luciferdoosje passen."

    Lees het hele verhaal vrijdag 8 juli in BN DeStem.